Søren Pedersen Hedegaard, emigreret til Canada, hvordan følger jeg sporet?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 11 Feb 2018 - 14:24

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Søren Pedersen Hedegaard blev født 28. september 1872 i Lønne Sogn, Ribe amt. Bliver senere gift med Ane Marie Lamp, Varde i 1902. Har fundet ham i FT fra 1901 i Vridsløselille på DFS, men kan ikke umiddelbart finde den originale FT på AO.
Tilsyneladende ser det ud til, jf. Family Search, at han emigrerer til Canada i 1914 som 43 årig. På det tidspunkt var han blevet skilt fra Ane Marie.
Jeg er kørt fast i min søgning efter flere oplysninger om ham. Håber måske én eller flere kan hjælpe?
På forhånd tak.
Har tidligere haft en tråd om deres børn, hvoraf 2 drenge emigrerede til USA, her er jeg taknemmelig for den hjælp jeg fik i den forbindelse. Har efterfølgende ledt efter hans død i Danmark uden held.

Med venlig hilsen

Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Egon Sørensen

#1
Hej!

Er det ikke i 1911 du har fundet ham i Vridsløse.

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Søren Pedersen Hedegaard
Fødselsdato:   28-9-1872   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Fange
Erhverv:   Arbejdsmand
Kildehenvisning:   Skema Ec   trossamfund:   Folkekirken
Flyttet til kommunen:   1910
Sidste opholdssted:   Nykøbing Fl.
Kilde:   FT-1911   Husstands-/familienr:   1
Adresse:   Vridsløselille Fængsel
Sogn:   Herstedvester   Herred:   Smørum
Amt:   København   Stednavn:   Vridsløselille Fængsel
Indtastningsnr:   C6254   Løbenr.:   315

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-6GG9-BQ7?i=27&wc=36T1-ZJC%3A981985501%2C982175101%2C982033601%3Fcc%3D1823240&cc=1823240

Mvh.

Egon Sørensen

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Egon.

Jeg mener også jeg fandt ham i en FT i 1901 på DFS. Men det ser da ud til, at det nok er 1911 i stedet. Linket henviser også til hans emigration. Så der skal jo forskes videre i Canada. Vil da også forsøge at finde ud af, hvorfor han sad inde. Vil også forsøge at finde mere om skilsmissen. Hvis du eller en anden har gode ideer, tager jeg imod dem med taknemmelighed.

Tak for svaret Egon.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Egon Sørensen

Godmorgen!

Jeg har fundet Søren Pedersen Hedegaard i navneregister til stamrulle fra 1911, men lidt underligt jeg kan ikke finde ham i rullen over fællesfanger, jeg ved ikke rigtig hvad fællesfanger betyder.

Anden kolonne.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17284494#213039,40387686

Der er jo fangenr. og domsnummer, så han burde jo stå et sted.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/57

Søger videre.

Mvh.

Egon Sørensen


Egon Sørensen

Hej!

Jeg må rette mig selv. Jeg har skrevet at det høje nr. var et domsnr. det er forkert, det er et stamrullenr. Sorry

Mvh.

Egon Sørensen

Anne Marie Holck

Jeg har tjekket i Ancestry, og jeg kan se, at han ankommer til Canada den 11. juli 1914. Den 7. september 1917 krydser han grænsen til USA, hvor det er angivet, at han er høstarbejder. Det betyder muligvis, at han kun er der i høstsæsonen og derefter returnerer til Canada. Efter september 1917 finder jeg intet om ham i hverken Canada eller USA, bortset fra, at der er en Soren Hedegaard, der er død den 28. marts 1918 i Grey, Manitoba, Canada. Angivet som født ca. 1873 alder ved død, 45 år. Jeg sender dig dokumenterne i en privat mail.

Erik Rødsgaard Jensen

Kære Egon og Anne.

Tusind tak for jeres ihærdige indsats. Oplysninger vedr. USA og Canada har jeg ikke adgang til.

Vil være utroligt spændende at læse noget omkring hans anbringelse i Vridsløselille, herunder hvorfor?

Det kunne godt lyde som om at det er "min" Søren der er død i 1918.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Egon Sørensen

#7
Hej!

Jeg kan ikke finde ham i den protokol for fællesfanger, d.v.s fanger der arbejde uden for cellerne. det kunne være rart om nogen vidste om der fandtes en protokol for cellefanger Søren Hedegårds dom var jo ikke så lang, så han har muligvis afsonet i cellen og arbejdet der.
I Horsens Statsfængsel er der en protokol for cellefanger og en for fællesfanger det må der også findes i Vridsløse, men det ser ikke ud til den er online

Mvh.

Egon Sørensen

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Egon.

Så fandt jeg en protokol med ham. Kan ikke læse det hele, skal nok lige have hjælp til nogle af forkortelserne.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20411819#308287,63238622

Mvh.

Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen