2. del af Jens Jensens Skifte, død i 1830 i Veile Sogn.

Startet af Bo Lock Carlsson, 06 Feb 2018 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Bo Lock Carlsson

Hej
Jeg har igen problemer med et skifte, nemlig Jens Jensens, som døde i 1830. Jeg vil derfor bede om tydning af det manglende, ikke mindst Jens Jensens efterladte effekter (se vedhæftede dokument).

Linket dertil:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17070992#140593,34514249
Opslag 216.

Mit forsøg på tydning:
Registrering efter afdøde Gaardmand Jens Jensen af Veile.
Anno 1830 den 11. Oktober indfandt sig constitueret Fuldmægtig Johnsen paa  Fogeden Hr  Land?
?     Wiborg vegne, og i sammesforfald med Salling Herred? Administration i Veile Bye, for at foretage
Registrering og Vurdering efter afdøde Selveier Gaardmand Jens Jensen
? - Som Vidner og Vurderingsmænd medfulgte Sognefoged Hans Madsen og Gaardmand
Hans Jørgensen, begge af Veile. -    Enken Appollone Jeppesdatter, som var tilstede, angav at hun med
den Afdøde har 4 Sammenavlede Børn nemlig, 1 Hans 20 Aar en Do Lars 17 Aar, en Datter
Maren ugift, en Do Anne ugift. Ligeledes meddelte hun at den Afdøde i Ægteskab med
den første Kone har følgende børn nemlig, 1 Søn Peder 21 Aar ugift,  en Do Jens mindreaarig, en Datter
Karen gift med Husmand Jørgen Jensen i Allerup.  -  Som Værge for de Umyndige og Curator for
den mindreårige Søn Hans mødte deres Farbroder Gaardmand Jørgen Jensen af Fangel, ? 
som  Curator  for den mindreaarige Søn Jens af første Ægteskab Gaardmand Hans Rasmussen af 
Veile. Ligeledes mødte som ? for Enken Gaardmand Henrik Hansen af Veile.  Registreringen
blev derpaa  ? som følger.

Liste over Effekter: Se venligst vedhæftet document.

?gaarden med Bygninger og underliggende ? af Hartkorn
? 1 Stk ? ?  ?  ? Aftægt til en gammel Kone, nemlig Maren Hansdatter,
blev efter ? ? vurderet som                                                                 1400 Rd.

?  ?  ? Enken og øvrige Tilstædeværende at være
? Indtægt.  -
?  ?  ?  at være bortskyldig til Gaardmand Hans Jør-
gensen i Veile                                                                                      300 Rd
til ?  ? Ungkarl Niels Jeppesen i  ?                                                      200 Rd
                                                                                                                          500 Rd
? ? ? på Gaarden ?  ? af første Ægteskab tillagte Arn og ? efter deres Moder, ? idag ikke

? opgiver ?.
Forretningen sluttet og med ?  ?  ?.
Underskrifter.

Hilsen
Bo Lock Carlsson

Lau Michelsen

Her kommer i første omgang et bud på det meste i teksterne.

Mvh
Lau


Registering* efter afdøde Gaardmand Jens Jensen af Veile.
Anno 1830 den 11. Oktober indfandt sig constitueret Fuldmægtig Johnsen paa Fogeden Hr  Landsoverrets**
assessor Wiborgs Vegne, og i dennes Forfald ved Salling Herredsthingsrets Administration i
Veile Bye, for at foretage Registering og Vurdering efter afdøde Selveiergaardmand Jens Jensen
Sammesteds. Som Vidner og Vurderingsmænd medfulgte Sognefoged Hans Madsen og Gaardmand
Hans Jørgensen af Veile. - Enken Appollone Jeppesdatter, som var tilstede, angav at hun med
den Afdøde har 4 Sammenavlede Børn nemlig, 1 Søn Hans 20 Aar en Søn Lars 17 Aar, en Datter
Maren ugivt, en Datter Anne ugivt. Ligeledes anmeldte hun at den Afdøde i Ægteskab med
den 1ste Kone har følgende børn nemlig, 1 Søn Peder myndig, en Søn Jens mindreaarig en Datter
Karen givt med Husmand Jørgen Jensen i Allerup.  -  Som Værge for de Umyndige og Curator for
den mindreårige Søn Hans mødte deres Farbroder Gaardmand Jørgen Jensen af Fangel, samt
som Curator for den mindreaarige Søn Jens af første Ægteskab Gaardmand Hans Rasmussen af 
Veile. Ligeledes mødte som Laugværge for Enken Gaardmand Henrik Hansen af Veile.  Registeringen
blev derpaa fremmet som følger.

Liste over Effekter: Se venligst vedhæftet document.

Stervboegaarden# med Bygninger og underliggende Ejendomme af Hartkorn
1 Tdr 1 Fdk 8 Album,## hvor paa hæfter Aftægt til en gammel Kone, nemlig Maren Hansdatter, blev
efter bedste Overlæg vurderet for                                                                 1400 Rd.

[oven?] staaende erklærede Enken og øvrige Tilstædeværende at være
Boets (?) Indtægt.  -
Derimod angav hun at være bortskyldig til Gaardmand Hans Jør-
gensen i Veile                                                                                      300 Rd
Til hendes Broder Ungkarl Niels Jeppesen i  ?                                                      200 Rd
                                                                                                                          500 Rd
Desuden hæfter endvidere på Gaarden den Børnene af første
Ægteskab tillagte Arn og Gave efter deres Moder, hvilket i dag ikke

kunne opgives hvor meget er.
Forretningen sluttet og med Underskrivt bekræftet. Johnsen. Appelone Jeppesdatter.
Henrik Hansen. - Jøren Jensen. Hans Rasmussen. Som Vidner Hans Madsen Hans Jørgensen

At vi Undertegnede have under nærværende Forretning vurderet efter Overbevisning
og bedste Skjøn; Saadant bekræfter vi hermed i Kraft af Lovens Eed, saa sandt hjælpe os Gud og hans Helli-
ge Ord. Hans Madsen. Hans Jørgensen

* Staves uden r
** Se andre sager i protokollen
# Stervbo, dødsbo
## f. eks. https://da.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8nde_land

Mvh
Lau

Bo Lock Carlsson

Hej Lau.

Tusind tak for tydningen, oversættelsen og linket. Det giver nu meget mere mening.
Jeg havde set mig om i protokollen efter Landsoverretsassessoren uden at se lyset.

Min liste over Jens Jensens efterladenskaber vil jeg bede om at få tydet på et senere tidspunkt.

Hilsen
Bo

Lau Michelsen

Det var ikke så slemt, men det hjælper jo, hvis man gennem nogen
tid har gjort sig erfaringer om, hvad ting kan hedde.



Mvh
Lau

Mvh
Lau

Bo Lock Carlsson

Hej Lau - igen.

Helt utroligt, tusind tak.
Jeg fatter stadig ikke at nogen kan læse sådan en skrift/sprog, men det hjælper jo nok, at - som du skriver - man kender noget hvad stavemåden kan være.
Godt at i er nogle, der kan og vil hjælpe.

Hilsen
Bo


Lau Michelsen

Tak for hilsen,
og ja - der findes ingen nemme løsninger, kun ihærdighed og risiko for grå hår...

Der er også hjælp at hente her:
http://bodilogniels.dk/-ordforklaringer/ordbog%20skifter.pdf


Mvh
Lau
Mvh
Lau