Herold faget! Hvordan blev man det - hvad skulle der til? i 1600-tallet?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 05 Feb 2018 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Nu spørger jeg altså, og:
- emneoverskriften siger næsten det hele - jeg har nemlig en herold: Ulrich Zitscher fra Løgumkloster - født ca. 1618
Han blev gift ca. 1644 - bor da tilsyneladende i Løgumkloster, hvor de ældste børn bliver født - den yngste er født i Kbh. 1652, måske også den næstyngste i 1650

Har læst alt om hvad en Herold beskæftiger sig med, men mit spørgsmål går på, hvordan og hvornår kunne man blive Herold?
Det har jeg nemlig ikke fundet nogen steder
Bl.a. også for at finde ud af i hvilket omfang Ulrich Zitscher boede (skulle bo) med familien i Kønenh. - hvor han døde 1670
- en Herold rejste jo dog meget rundt med sine overordnede, så måske det var eget valg, hvor han ville bo med sin familie?

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kristiansen

Herold må være en hofstilling, og dermed bolig i København.
Efter 1660 rejste kongen meget lidt rundt i Riget, men lod folk komme til sig - så rejseriget har være begrænset til nordsjælland; Frederiksborg, Kronborg og Københavns Slot og Rosenborg.
Men jeg kender ikke noget til hvor meget herolder egentlig arbejdede .....
M.v.h. Peter Kristiansen

Karl-Peter Dammeyer

Hej Peter!
Tak for dit indlæg, helt fint - og nej, heller ikke hvilken uddannelse eller samfundsstatus vedkommende Herold skulle være i besiddelse af er tydeligt beskrevet - ikke der hvor jeg har været inde

Mvh.
Karl-Peter