Begravelse i Micalis sogn - Fredericia 1714

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 21 Jan 2018 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Min ane: Rasmus Ibsen - indskrevet som død på opsl. 202 vs. splate 2: 1713 october d 23. Salig Rasmus Ibsen forrige Klokker begravet - alt det har jeg styr på
Jeg fortsatte derfra for om muligt at finde hans kone, enken: Maren Olufsdatter, men kom ikke længere end til 1. spalte på hs. - sammeopslag:

1714 - Januar  d. 16 Lars Ibsen -----  ------
                      -------  -------  ------   begraf.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122712#161979,27209999

Min Rasmus Ibsen fik borgerskab i Fredericia 1686 - kom fra Aunslev ved Nyborg
Hans kone: Maren Olufsdatter er højst sandsynlig fra Fredericia - de to fik - efter hvad jeg har fået oplyst ved et skifte efter Rasmus, 5 børn
Den ene hedder Oluf Rasmussen (Rasch/Rask) han blev senere præst i Urlev i Rårup sogn, så er det jeg formoder, at Marens far må hedde ca. :  Oluf Xxxxxxxxx

PS: jeg fandt altså ikke, hvornår Maren Olufsdatter døde

Men ellers er det tydningen 1714 og nysgerrigheden efter, hvor han hører hjemme i familien

Mvh.
Karl-Peter

Ole Westermann

1714 - Januar 
d 16 Lars Ibsen seine Frau
in der Armen Erde begr.

Så det er Lars Ibsens kone, som er begravet i de fattiges jord.

mvh Ole

Karl-Peter Dammeyer

Du skal have mange tak for den tydning

Og: Ibsen! - ja, det bliver vist ikke nemt at matche de forskellige med det navn, jeg har fundet et par stykker mere i Juelsbergs fæste liste, så familien har tilsyneladende været noget spredt
Men, hvad kunne fornavnet være på faderen? - han burde hedde IB - men er ikke stødt på nogen med dette navn fra den tid

Mvh.
Karl-Peter

Ole Westermann

Ib - Jep - Jeppe er jo forskellige udgaver af samme navn, så det skal man lige være opmærksom på.
Så faderen kan godt være anført med et af de 2 sidste navne.

mvh Ole

Karl-Peter Dammeyer

Vigtig viden!

Så rigtig tak for du gjorde opmærksom på det!

Mvh.
Karl-Peter