Min tipoldefar jacob Hansen Møllers fødsel?

Startet af Anni Fleuron Dahl, 01 Maj 2011 - 22:33

Forrige emne - Næste emne

Anni Fleuron Dahl

 Jeg leder efter min tipoldefars fødsel.Snedkersvend Jacob Hansen Møller. Han dør på Frederikshospital  ( nr 34) i København 35 år gammel 20.3 1845 ( iflg. skifteretsattest) + KBH. stadsarkiv som Jacob Møller. Han bliver viet 10.3 1833 i Garnisionskirken ( nr. 49) med Anne Sophie Olsen.
Jeg ville meget gerne finde hvem hans forældre er, så jeg kan komme videre med den gren.

MVH Anni F. Dahl medlem nr 6483

Lissa Pedersen

#1
Hej Anni,

Er du sikker på hans alder (35) ved hans død? I FT 1840 står der: Jacob Hansen Møller 39  Gift  Snedkersvend, og på Familisearch står der, at han er 34 år ved vielsen i 1833.

Måske er han her hos sine forældre i 1801:

kbhv, Sokkelund, Gladsakse, Bagsværd by, , 51, FT-1801, B8718
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Møller 31  Gift mand smed 
Maren Eggertsdatter 22  Gift hans kone   
Jacob Hansen Møller 1  Ugift hans søn   
Ole Mortensen 22  Ugift tjenestekarl smedesvend 
Anna Maria Bergsdatter 25  Ugift tjenestepige

Mvh LIssa

Alice Oppenheim

Lad os lige se ham!


København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Store Kongensgade 264, Sidestuen, 1400, FT-1840, C4387
Jacob Hansen Møller 39  Gift  Snedkersvend 
Anne Sophie Olsen 38  Gift  hans Kone 
Jacobbine Johanne Møller 5  Ugift  deres Barn 
Julius Ferdinand Møller 3  Ugift  deres Barn


1840-39 giver født ca 1801

— Det kan også være en god ledetråd at se på børnenes navne. Ud over de to i FT-1840, fik JACOB & ANNE SOPHIE lille PETER LUDVIG ALFRED MØLLER ....


Name: Peter Ludvig Alfred Moller
Gender: Male
Baptism/Christening Date: 08 Jul 1840
Baptism/Christening Place: GARNISONS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name: Jacob Hansen Moller
Mother's Name: Anne Sophie Olsen

Anni Fleuron Dahl

Hej Lissa
Ja jeg er sikker på at han er 35 år ved sin død. FT. er forkert med hensyn til alder. Jeg har undersøgt det på kryds og tværs. På landsarkivet har jeg fundet ham i skiftet og har foto af det.. Men desværre svært at læse. Men det var ham og hans kone var også nævnt. På stadsarkivet har jeg fundet ham i begravelsesprotokollen.
Og nej det er ikke ham i gladsaxe.
MVH Anni

Alice Oppenheim

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Store Torvegade, Bagstuen, 393, FT-1845, C2161
Christoffer Chr. Villing 47  Gift  Snedkersvend København
Ane Marie Sørensen 44  Gift  Hans kone Lyngbye, Kbh. amt
Regine Constantia Villing 15  -  Deres København
Carl Ferdinant Villing 8  -  Deres København
Marie Julliane Villing 2  -  Deres København
Ane Sophie Møller 42  Enke  Wask København
Jacobine Christine Møller 10  -  Deres børn København
Julius Ferdinant Møller 8  -  Deres børn København
Ludvig Alfred Møller 4  -  Deres børn København
Jacob Wilhelm Møller 2  -  Deres børn København

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Folketællingen med hensyn til hans alder er forkert. Det har også snydt mig. Børnene har jeg også fundet i kirkebøgerne. Det her er mit sidste håb eller må jeg opgive ham.
MVH Anni

Anni Fleuron Dahl

Nu får jeg røde kinder. Han er død 20.3 1844, ikke 1845
Hilsen Anni

Alice Oppenheim

Jeg leder da også forgæves efter hans død ....

Undrer mig, at hans alder skal være forkert, konens passer fint gennem årene ...

Lissa Pedersen

Hans død er på opslag 79.

Kan nogen læse teksten?

Lissa

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Jeg er ked af at jeg skrev forkert. Med hensyn til FT kan der være fejl i. Jeg er sikker på at han er død da han er 35år.
IFT 1840 er hans kone 38 år men i FT 1845 er hun 42 det passer jo heller ikke da der er gået 5 år.
hilsen Anni

Mette R Francke

Hei

Jeg har også funnet de samme opplysningene som Lissa.

FS
ANNE SOPHIE OLSEN
Spouse:  JACOB HANSEN MOLLER  Family
  Marriage:  10 MAR 1833   Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

  Husband Age at Marriage:  34   
  Wife Age at Marriage:  30

Jeg har også funnet samme familie i FT 1801 som Lissa.

Jeg har også sjekket på geni.com , men ingen treff der. Har forsøkt med hans navn , konens navn og 2 av sønnens navn.

Mette
Mette R Francke

Alice Oppenheim

Forslag: Da al slægtsforskning i virkeligheden går ud på at udelukke & eliminere alle kandidater, indtil man sidder med den ene & eneste rigtige ane, så kunne du undersøge, hvad der bliver af Smedens søn ude i Bagsværd..? Det er muligt, at du skal have fat i lægdsrullen og at det lyder besværligt — men det er en fejl i træet også, når den senere skal trævles op.

Sommetider må man to skridt tilbage for at komme ét skridt frem:)

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Tak for dine svar. Det er ca 2 år siden jeg har haft fat i min tipoldefar Jacob.  For jeg havde opgivet ham.
Jeg skal på Københavns stadsarkiv på onsdag (p.g.a. jeg indtaster politiets registerblade) der vil jeg så igen se i begravelsesprotokollen om hans død. Jeg ved han er død af druk (delerium tremens).
Jeg har også studeret meget om bagsværd, men vil prøve det igen. Men da jeg opdagede i skiftet og begravelsesprotokollen at han var 35 år da han døde udelukkede jeg bagsværd. Skiftet var desværre næsten en lang streg ( skriften) men jeg kunne se Ane Sophie Olsen) døds dato 20.3 1844  og nr. 393 som der står i kirkebogen.
Tak allesammen for hjælpen.
MVH Anni Fleuron Dahl nr 6483

Alice Oppenheim

Go´Morgen Anni!

Sørg for at abonnere på denne tråd — lige pludselig er der en, der får en god idé — denne "sag" er da langt fra færdigbehandlet :)

PS: JACOB HANSEN MØLLER i Bagsværd er døbt i Gladsaxe i 1800 (opslag 73 øverst) og konfirmeret i Kgs Lyngby i 1814 (opslag 164)

Alice Oppenheim

Hvis du har fået tydet texten fra hans død i 1844, er du så ikke rar at gengive den hér...?

Ole Dorch

Fs har nogle af disses børn:

Father: Peter Møller, Mother: Maren Eggertsdatter

1. Charlotte Cidsillie PEDERSDATTER MOLLER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 14 Dec 1814 Kongens Lyngby, Kobenhavn, Denmark

2. Peter August PETERSEN MOLLER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 08 Jan 1817 Kongens Lyngby, Kobenhavn, Denmark

3. Ane Catrine PETERSDATTER MOLLER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 21 Mar 1819 Kongens Lyngby, Kobenhavn, Denmark

4. Hans Siverin PETERSEN MOLLER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 02 Jan 1813 Kongens Lyngby, Kobenhavn, Denmark

5. Egert Wilhelm Hans MOLLER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 09 Jul 1809 Gladsakse, Kobenhavn, Denmark

6. Andreas Egertsen PETERSEN MOLLER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 03 Aug 1806 Gladsakse, Kobenhavn, Denmark


Du kan også se om disse børn har noget med din Jacob at gøre i forbindelse med senere kirkelige handlinger mm.?

..og i Kongens Lyngby 1807-1827 opsl. 164 kan du finde Jacob Hansen Møller konfirmeret. Udover at han angives at være søn af Peter Møller, så er han også født eller døbt 11 juni (evt. januar) 1800.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Jo jeg har ikke teksten her men tager den igen på onsdag når jeg kommer på stadsarkivet. Jeg havde skrevet dødsdatoen ned og dødsårsagen delerium tremens for jeg kan huske jeg spurgte derinde hvad det var og fik svaret "druk og lyserøde elefanter"
Jeg har heller ikke lyst til at opgive ham. men han er en hård nød at knække.
Jeg har kigget i lægdsrullerne efter ham men ikke fundet ham. Kun hans søn(min oldefar) julius.i 1851.
Jeg mener før den tid var man ikke soldat hvis man boede i København.Da hans søn Julius blev døbt i 1837 boede de i Balsamgaden i Nyboder. Måske var han tilknyttet holmen som snedkersvend. Det har jeg kigget i Nyboders bøger på rigsarkivet men ikke fundet ham.

Hej Ole og Alice
Jeg har også studeret meget med Gladsaxe men kom frem til at det var et vildspor og kasserede de papir jeg havde printet ud.

Hilsen Anni

Anni Fleuron Dahl

 Nu har jeg været inde på kirkebøgerne i KGS. Lyngby og Bagsværd og gemt disse oplysninger.
Jeg har aldrig tænkt på at trykke på "abonner"
hilsen Anni

Alice Oppenheim

Lige børn leger bedst, siger man. Så ved at samle ALT sammen om ANE SOPHIE OLSEN, får du indirekte også noget at vide om din TipOldefar, JACOB HANSEN MØLLER :)

Hvad ved du?

1833: ANE SOPHIE OLSEN var 30 år, da hun giftede sig i Garnisons  (dvs * ca 1803)
1840: 38 år (* ca 1802)
1845: 42 år & Enke (* ca 1803 i København)
1850: 46 år (* ca 1804 i København)


-------------------------------------------------
København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavn kvarter I, Strandgade 23, 1ste Sal, 153, FT-1850, C1881
Ane Møller 46  Enkemand  haandarbeide Kjøbenhavn
Julius Møller 12  Ugift  hendes børn Dito
Peter Møller 10  Ugift  hendes børn Dito
Jacob Møller 7  Ugift  hendes børn Dito
Johan Rasmussen 43  Ugift  snedkerswend, logerende Dito 


— Gifter hun sig igen?

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Jeg ved ikke om hun gifter sig igen. Hun har jo den logerende snedkersvend. Jeg har kigget i begravelsesprotokoller på stadsarkivet men ikke fundet hende. Så hun har muligvis giftet sig igen.
Det kunne være at jeg skulle forske lidt i hende igen. Jeg vidste ikke at hun var 30 år ved vielsen. Det står der ikke i kopi af kirkebogen.
Jeg ved heller ikke hvor hun er født eller hvornår. Jeg har hende i FT til 1850.
hilsen Anni

K. Thidemann

#20
Citat fra: Anni Fleuron Dahl Dato 01 Maj 2011 - 23:07
Jeg har undersøgt det på kryds og tværs. På landsarkivet har jeg fundet ham i skiftet og har foto af det.. Men desværre svært at læse. Men det var ham og hans kone var også nævnt.

Hej Anni

Jeg ved godt skiftet er svært at læse.

Da der her var tale om mindre børn burde der være en værge for børnene, oftest familiemedlemmer.

Kan du ikke sende billedet til tydning.

De fleste skifter er bygget op som dette:

http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00021.htm#0
 
mvh K.Thidemann 9000

Anni Fleuron Dahl

Til K.Thidemann
Tak for dit svar. Jeg har fotograferet flere skifter på landsarkivet, men det her meget svært at læse,værre end en kirkebog.
Hvor kan man sende billedet til tydning?
Jeg tror jeg vil se på skiftet igen når jeg kommer på landsarkivet.
MVH Anni Fleuron Dahl

Alice Oppenheim

Du skal lige se på dette også:


Kbh, Vor Frelser KB, 1848-68, Viede, opslag 46:

ANNE SOPHIE OLSEN, Snedkersvend JACOB MØLLERs Enke, 48 år ...

Hun gifter sig med en JOHANNES JØRGEN RESENIUS på 44 ...

De er gift 27. oktober 1850, men vielsen er først indført i aug. 1851.... Enken har et skiftebrev af 26. sep. 1850 ...

Anni Fleuron Dahl

hej Alice
Du skal have tusind tak for din hjælp. Jeg er bare SÅ glad. Et godt navn at gå efter.
hilsen Anni

K. Thidemann

#24
Anni prøv at sende første billedet til mig - lover ikke jeg kan.

Kan f.eks. ikke læse gadenavne i København  :D

AO Trinitatis 1828 – 1831 opslag 572
Juliane Marie Petrine Møller * 19. Juni 1831
Moderen Ane Sophie Olsen – Mynte? nr. 131
udlagt barnefader Snedkersv. Jacob Møller
Faddere forældrene
------------------------
AO Holmen 1821 – 1834 opslag 539
9. Julii 1834
Jacobine Kirstine Johanne Møller
Jacob Møller Smedkersvend og Ane Sophie Olsen
??gade 11
forældrene og Gjordemoderen
Schaufuss i Adelgade
------------------

Forlover ved vielsen læser jeg som
Tømmerm. Philip
glarmester Hauschildt

Hvor er familien i FT-1834 ??

Tak for linket til billedet Alice -
mvh K.Thidemann 9000

Alice Oppenheim

Det første gadenavn er "Myntergade" (i dag Møntergade). Den ligger bag Trinitatis (Rundetårn). Et hyggeligt sted i 1831 med "masser af atmosfære", som en ejendomsmægler ville sige det:

http://www.dieckmann-family.dk/Dieckmann/Sider/Billede_Myntergade_22.htm

Anni Fleuron Dahl

Det 1. billede af skiftet.? Jeg har det ikke på min P.C. Det blev i sin tid sat ind på min mands P.C og så har jeg printet det ud. Han har slettet det senere. Så skal jeg scanne det ind, men du får ikke noget ud af det. Jeg kunne næsten ikke  læse det da jeg sad på landsarkivet i 2009. Men jeg vil prøve at tage et bedre foto af skiftet. Men tak skal du have.

Jeg ved at de boede i Balsamgaden 1 i Nyboder i 1837 da min oldefar Julius Ferdinand Isaach blev døbt i holmens kirke i 30.7 1837.
Jeg vil lige kigge i KB vedr. Juliane Marie hende kender jeg ikke.
MVH Anni

Anni Fleuron Dahl

Hej Alice
Det var sjovt med det billede. Jeg har printet det ud.
Det vil jeg se efter næste gang jeg kommer forbi der.

K. Thidemann

#28
Har du undersøgt hvad det er for en Møller der er fadder 1837.

AO Holmen 1835 - 1842 opslag 69
Fødte mænd
Julius Ferdinand Isaach Møller * 2.6.1837
Forældre: Jacob Hansen Møller Snedkersvend og Ane Sophie Olsen, Balsamgaden 1
fadder forældrene og Gjordemoderen
Møller i xxgaden
mvh K.Thidemann 9000

Alice Oppenheim

#29
... Møller i "Tulipangaden" (Nyboder) ...


Jeg får ingen hits på MØLLER i Tulipangaden, når jeg søger på DDD (FT-1834  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter)