Johan(nes) Andersen(son) f 1848 og Hanna Svensen bg født i Sverrige 1845

Startet af Annette Jordan Andersen, 17 Jan 2018 - 09:28

Forrige emne - Næste emne

Annette Jordan Andersen

Jeg har tidligere oprettet en tråd hvor jeg fik styr på dette pars børn, men efter børnene er født forsvinder parret for mig.....

Johannes Andersen var født 25 august 1848 i Hunnestad, Halland, Sverige. Han blev i 1874 i Kasted sogn, Århus amt gift med Hanna Svendsen født 19 februar 1845 i Jemshöj, Blekinge, Sverige. De fik sammen børnene:
Emma født 2 maj 1874 i Kasted død 6 maj 1948 i Johannes sogn, Århus
Søren Christian født 23 januar 1877 i Vellev, Viborg amt
Anna Marie Sofie født 29 maj 1879 i Vellev, Viborg amt
Henriette Benedicte født 11 december 1882 i Skejby, Århus amt
Bernhard Valdemar født 9 april 1887
Mathilde

Ved FT1880 ses familien i Vellev, Viborg amt og ved FT1890 ses moderen og nogle af børnene her:

FT1890 Århus Købstad
Matr 111b, No 80, Randersvei, Basghuset, Kv. No 8, Hanne Svensen, Kv, 44, G, Folkekirken, Gjemsø Blekinge Sverrige, Husmoder. No 9, Søren Christian Andersen, M, 13, U, do, Vellev Viborg Amt, Barn. No 10, Henriette Amalie Benedicte Andersen, kv, 7, U, do, Skejby Århus Amt, Barn. No 11, Bernhard Valdemar Andersen, M, 2, U, do, Fløjstrup Århus Amt, Barn. (opslag 51)(AO27122017A)

Derefter kan jeg hverken finde forældrene eller nogen af børnene bortset fra datteren Emma der uvist hvor og hvornår bliver gift med Jens Pedersen Christensen f. 1876 i Rold ved Odder og som ang voksede op hos sin mormor i Lerdrup (hans far døde da han var 3 år) Dette par dukker op i Mårslet i 1898 og bor der i mange år inden de som ældre flytter til Århus og dør der...

Med hvor bliver Johannes og Hanna af? Og hvor blev Emma og Jens gift?

Egon Sørensen

Hej!

Det ville være rart med et link til en FT 1901 fra Mårslet. Jeg kan ikke finde dem i FS.

Mvh.

Egon Sørensen


Annette Jordan Andersen

Hej Egon, jeg bruger AO og ikke FS men her er teksten og det er opslag 371:

Folketælling Mårslet 1901. Matr. nr. 9 b. Ejer Jens Peter Christensen. Jens Peter Christensen, M 18/4 1876, gift, Folkekirken, Odder sogn, taget fast ophold i sognet 1897, Husfader, Banearbejdsmand. Emma Andersen, K, 2/5 1874, gift, Folkekirken, Kasted sogn, Fast ophold i sognet 1897, Husmoder. Mary Johanne Mette Kristensen, K, 7/8 1898, ugift, Maarslet sogn, Barn (opslag 371)

Hej Britta, foreløbig tusind TAK, det skal jeg lige læse på, så vender jeg tilbage. Er du efterslægt til nogen af dem?

Annette Jordan Andersen

Hej Britta, tusind tak, tror mit næste initiativ bliver at finde Amalie Henriette Benedicte Jensen datters dåb og se om morforældrene skulle være faddere der.... Morforældrene er ikke faddere ved Emmas børns fødsel i Mårslet, men et par gange er "Cigarfabrikant Jens Peter Jensen og hustru Henriette af Århus" faddere.
Umiddelbart er mit gæt at Johannes Andersen og Hanna Svensen har endt deres dage i Århus og uden digitaliserede FTer bliver det jo så nok en nål i en høstak.... Emmas vielse må jeg dog kunne finde et sted da den jo er før 1897 (formentlig lige før) og formentlig i Århus, Hads eller Ning herred...

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annette Jordan Andersen

Wau, jeg kan slet ikke følge med dig, havde lige tænkt at når jeg nu var færdig med at granske FTerne du sendte så skulle jeg forsøge at finde Johanne's død..... Og havde også lige været inde at læse på Niels Ebbesensvej som jeg ikke kunne finde.... Takker mange mange gange....
Men hun lyder da til at have haft et liv med mange udfordringer.......

Gitte Johansen

Du får lige dette

https://aarhuswiki.dk/wiki/Niels_Ebbesens_Vej

Niels Ebbesens Vej
I 1904 blev Randers Landevej omdøbt til Niels Ebbesens Vej til minde om den nørrejyske væbner, der fik status af dansk nationalhelt efter i 1340 at have hugget hovedet af den kullede holstenske greve Gerhard 3 i Randers. I forbindelse med en stor navneoprydning i byen i 1939 skiftede vejen igen navn, denne gang til det nuværende Randersvej.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annette Jordan Andersen

Tak, men jo Niels Ebbesensvej kunne jeg jo ikke finde på GoogleMaps så det havde jeg trods alt nået at finde frem til....

Annette Jordan Andersen

Bingo!

Så fandt jeg datteren Emmas vielse i Århus domsogn 1897

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128480#173249,29118746

Nu er eneste udestående hvor Johannes Andersen bliver af... Har ham senest ved Bernhards fødsel i Malling sogn i 1887. Konen Haana bor alene i Århus ved FT 1890 men er fortsat gift. Ved FT 1901 er hun blevet skilt.

Det var vel usædvanligt at blive skilt i slutningen af 1800tallet. Har han fundet en ny kone? Jeg har kigget om han skulle være blevet udlagt som barnefar i Malling - men nej... Han bor ikke i Malling ved FT 1890...

Kan jeg mon finde noget om skilsmissen, det har jeg aldrig prøvet på tidligere???