Far til Christian Frederich Kiep Født 1847 Haderslev

Startet af Frederik Laursen, 19 Jan 2018 - 10:43

Forrige emne - Næste emne

Frederik Laursen

Jeg leder efter en far til Christian Frederich Kiep.

Her er hvad jeg ved:

Christian Frederich Kiep blev født d.31/3/1847 i Lintrup sogn (Haderslev) Hans Mor er Marie Rosendahl. Som barnetsfader står der en forvalter Kiep på Vojens. Kirkebog: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217038#201973,38285535  

Christian frederich Kiep blev døbt i Gammel Haderslev sogn kirkebog: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216359#201446,38157375 Her står faren igen som forvalter Kiep på Vojens.

Jeg har nu brug for hjælp til at finde denne forvalter "Kiep" omkring Haderslev sogn, jeg har selv forsøgt mig men mislykkes.

Idéer til navne.

Jeg ved at et af Christians Børn kommer til hedde Peter Hansen Kipp og en af hans andre sønner kommer til at hedde Hans. Så da jeg ikke kan se hvor det efternavn "Hansen" skulle komme fra er min mistanke at han kan hedde "Hans". En anden mulighed er selvfølgelig at han kan hedde det samme som Christian, eller han hedder Frederich Kiep.

Navnet Kiep staves senere som Kipp, og navnet Frederich staves også som Frederik eller Fredrik.

Jeg har altid fået at vide at Kiep eller Kipp slægten skulle komme fra Tyskland så det er også en mulighed at faderen stammer der fra. Hvis jeg ikke kan finde hans far kan jeg ikke bekræfte det og komme videre med slægtsforskningen.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Frederik Laursen  



Bente Wanning

1860

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Christian Friderich Kipp   Køn:   M
Alder:   13   Civilstand:   Ugift
Stilling i husstanden:   Hendes Søn   Fødested:   Haderslev
Kildehenvisning:   Optællingsliste side 336   trossamfund:   Lutheran
Kilde:   FT-1860   Husstands-/familienr:   360 - F4
Matrnr/adresse:   Nr. 558 - P.J. Petersen
Sogn:   Haderslev Købstad   Herred:   Haderslev
Amt:   Haderslev   Stednavn:   7. kvarter, Lille Papegøje
Indtastningsnr:   D7203   Løbenr.:   4079
Samtlige personer i husstanden
Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, 7. kvarter, Lille Papegøje, Nr. 558 - P.J. Petersen, 360 - F4, FT-1860, D7203
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Maria Rosendahl     42     Ugift     Understøttelse af Fattigvæsenet          Haderslev 
Christian Friderich Kipp     13     Ugift     Hendes Søn          Haderslev 
   

1925 - kan det være samme familie

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Christian Frederik Kipp   Køn:   M
Alder:   25   Fødselsdato:   23-11   Fødeår:   1900   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Husfader   Fødested:   Tyrstrup. Haderslev A.
Erhverv:   Arbeider
Kildehenvisning:   Hovedliste
Bopæl sidste år:   Hammelev
Statsborger:   D
Kilde:   FT-1925   Husstands-/familienr:   10
Sogn:   Hammelev   Herred:   Gram
Amt:   Haderslev   Stednavn:   Hammelev
Indtastningsnr:   D9781   Løbenr.:   19
Samtlige personer i husstanden
Haderslev, Gram, Hammelev, Hammelev, , 10, FT-1925, D9781
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Frederik Kipp     25     23-11 1900     G     Husfader     Arbeider     Tyrstrup. Haderslev A. 
Mette Marie Kipp     23     14-04 1902     G     Husmoder     Hustru     Hammelev 
Johanne Cathrine Kipp     2     28-04 1923     U     Barn          Hammelev 
Hans Christian Kipp     0     29-05 1925     U     Barn          Hammelev 


   
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Et skud i tågen, men

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Friedrich Kiep??
Alder:   68   Civilstand:   Verheir.
Fødested:   Friedland, Mecklenburg
Erhverv:   erhält Unterstützung v.d. Armencasse
Kildehenvisning:   Kort 209 p. 516
Antal familier/hus:   8
Kilde:   FT-1845   Husstands-/familienr:   47a F4
Matrnr/adresse:   Armenhaus
Sogn:   Borby (Borreby)
Amt:   Eckernförde   Stednavn:   Dorf Barckelsbye
Indtastningsnr:   D2998   Løbenr.:   1653
Samtlige personer i husstanden
Eckernförde, , Borby (Borreby), Dorf Barckelsbye, Armenhaus, 47a F4, FT-1845, D2998
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Friedrich Kiep??     68     Verheir.          erhält Unterstützung v.d. Armencasse     Friedland, Mecklenburg 
Henriette Koberg     67     Verheir.          seine Frau     G. Himmelmark Schw. Dist. 
   
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Frederik Laursen

#3
Hej Bente.

Jeg har godt kigget på Fredrich Kiep,men jeg kan se på FT at han skulle være 68 i 1885 og Christian er født i 1847. Jeg tænker han er lidt for gammel til at kunne være faren, og desuden er han gift.

Jeg syntes det er interresant at Christians mor Marie Rosendahl har valgt at opkalde ham efter barnets far. Måske for at skjule det faktum at han var "uægte" ?  Ved ikke om det var unormalt på den tid?

i hvertfald er der ikke nogle spor at finde efter faren ud over navnet. Som der står i Christians dåbsattest skulle faren være forvalter på Vojens, men jeg har kigget kirkebøger fra Jegerup sogn som Vojens hører under på det tidspunkt og jeg er næsten sikker på der ikke er nogen døde med navnet Kiep efter Christians fødsel i 1847. Så noget kunne tyde på at han er flyttet væk fra sognet.

Har også svært ved at finde folketællinger fra Jegerup sogn omkring Christians Fødsel.

Nogle idéer til hvor jeg skal lede?


A-M Jørgensen


I den anden kirkebog er tilføjet en sætning som jeg formoder handler om moderens opholdssted da hun blev gravid, den er svær at tyde:

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn315/churchbook/source14593/opslag1070001

men det er i Lintrup hvor der er langt (20-30 km) til Vojensgård, så faderen skal måske findes lidt tættere på Lintrup i 1846 hvor
barnet er blevet undfanget.

vh Anne-Marie

Frederik Laursen

Så vidt jeg kan se er det, det samme som der står her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216359#201446,38157375

Moderen ___________ på Smedegaarden i Lintrup sogn, hvor hun tjente 40 uger forend barnets fødsel.

Lidt hjælp til ordet efter moderen ville være dejligt.


Jeg tror også jeg har fundet hende på afgangslisten fra Lintrup sogn. i 1848 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217034#201970,38285121

Men har også her lidt brug for hjælp til at tyde. Der står Maria Magdelene eller Magdalena som er hendes rigtige navn men har svært ved at se om der står Rosendahl og hvad der ellers står.

Hun står på 1843 JTA-1871 JTA Opslag 28 No.46

Inger Toudal

#6

Det manglende ord: besvangret

Her er en Heinrich Theodor Kiep, forpagter på Aalegaard, der bliver gift  maj 1849 i Vadum sogn, Ålborg amt:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=191132&sort=e

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A6b7e9b01-1ff4-4026-80b2-ed39e3d68f97/query/%22theodor%20kipp%22

Hjørring, Øster Han, Skræm, Aalegaard, en Hovedgaard, 29, FT-1850, C4158
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Theodor Kipp     34     Gift            Forpagter af Aalegaard      Carlsruhe i Baden  
Lyna Sabro     23     Gift            hans Kone      Nykjøbing Morsøe  
- - - - - - - - - -

Hjørring, Øster Han, Skræm, Skræm By, Aalegaard Hovedgaard, 7, FT-1855, C4698
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Heinrich Theodor Kipp     43     Gift      Forpagter, Huusfader            Frankerig
Lyna Marense f. Sabro     26     Gift      Hans Kone            Nykjøbing Thisted Amt  
Edvard Wictor Ludvig Kipp     5     Ugift      deres Børn            Her i Sognet  
Mariane Emilie Kipp     3     Ugift      deres Børn            Her i Sognet  
Laura Charlotte Marie Cathinka Kipp     2     Ugift      deres Børn            Her i Sognet  
- - - - - - - - - - -

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, 3die Rode, , 1639, FT-1860, C1772
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Theodor Kipp     48     G      Commissionair            Carlsruhe  
Lyna Kipp født Sabroe     30     G      Hans Kone            Nykjøbing  
Eduard Kipp     9     U      Hans Søn            Aalegaard i Thisted Amt  
Marianna Kipp     7     U      Hans Datter            Aalegaard i Thisted Amt  
Katinka Kipp     6     U      Hans do [Datter]            Aalegaard i Thisted Amt  
Wilhelm Kipp     3     U      Hans Søn            Aalborg

Død marts/april 1864 i Århus:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A307a64e3-4968-4d68-87d4-33b09b4db957/query/%22theodor%20kipp%22

I januar 1849 er der et uafhentet brev til Theodor Kipp i Thornumgaard [Lintrup sogn]:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Adb045d00-398d-4d60-8f7c-83a89c9c761b/query/%22theodor%20kipp%22

- det kunne være ham, der er den udlagte barnefader.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal