Iver Christensen Damgaard f. Sevel 1769 - væk efter 1792

Startet af Annette Damgaard Hansen, 22 Okt 2016 - 15:08

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

#30
Hej Jens
Ja, det er en fantastisk side. Jeg har ikke være alt igennem, men alligevel set noget af det der står. Det er spændende.

Og hej Ketty  ;)
Tusind tak for linket til skiftet. Jeg er imponeret over alt det du finder så hurtigt. Selv er jeg ikke helt så velbevandret i arkiverne endnu, og hvor jeg skal finde dem. Startede først med slægtsforskning i 2011 og har haft det forholdsvist nemt, da min slægt i nogle linjer er rimelig veldokumenterede. Men ikke Damgaard- linjen, der som tidligere skrevet er helt uudforsket. Så det er en stor hjælp du og Arne yder her.

Er det Ane Cathrine Knudsdatter Hoppe du er efterkommer af? Min ane er Thomas Knudsen Hoppe.

Vedhæfter lige et foto af Damgård Boel i Sevel - eller hvad der er tilbage af den efter den blev boel og senere købmandsgård. Så kan I se stedet.

VH Annette


[vedhæfting slettet af admin]

Jens Aaberg

Hej Ketty.

Jeg husker ikke helt, hvordan det var med Ane Cathrine!   >:(

Jens.

K. Thidemann

#32
Citat fra: Jens Aaberg [324] Dato 23 Okt 2016 - 14:34
Hej Ketty.

Jeg husker ikke helt, hvordan det var med Ane Cathrine!   >:(

Jens.

Ja Jens jeg ved jo godt du også er ud af Hoppe slægten :-)
Her er Ane Catrine Knudsdatter gift med Christen Christensen KOK, siden Christen Christensen Hvam, efter gården Nørhvam i Borbjerg sogn.
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00589.htm#0
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00588.htm#0
Nå de var ikke klikbare -
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/default.htm
mvh K.Thidemann 9000

Per Kühlwein

Hej igen Annette.

Man må sige, at du har fået noget at arbejde videre på. Indlægget af K. Thiedemann (Svar 21), hvor der henvises til en lægdsrulle fortæller om en forbindelse til Fousing sogn.

Det giver stof til nogle tanker jeg har haft om en evt. Frands(en)-familiær forbindelse til de 2 gårde i Fousing: Bjerg og Sønderdal. Udover efternavnet er der også en mulig fornavne-forbindelse - nemlig Iver. Men prøv selv og se på mulighederne i denne kilde:

Peder Christensen: Ølby, Asp og Fousing sogne.
Side 84-88 om degnen Søren Iversen.
Side 226 om gården Bjerg og endelig s. 246 om Sønderdal.

Jeg har en hel del om disse sogne og familier, så hvis du har eller finder en forbindelse, er du velkommen til at kontakte mig via email.
mvh.
Per

Annette Damgaard Hansen

Hej Per

Tak for tippet, jeg må ha'fat i Ølby, Asp og Fousing sogne. Ja, man må sige der har været virkelig god respons. Det er dejligt med alle disse hints og links til rette arkiver. Der er masser at gå i gang med.

vh Annette

Grethe Leerbech

Hej Annette

Regimenstskriveren fra Estvad finder du under dis-arkivalielister, Godsarkiver og herefter Estvad gods- tryk på lægdsruller . Der er desværre ingen register-men den indeholder fra 1724 og frem i kronologisk årstalsorden -alle de familier der hørte under Estvad kloster i det århundrede-
allerede på opslag 7 finder du Frantz Damgaaard med sønner

venlig hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

K. Thidemann

#36
Citat fra: Grethe Leerbech [814] Dato 23 Okt 2016 - 17:36
Hej Annette

Regimenstskriveren fra Estvad finder du under dis-arkivalielister, Godsarkiver og herefter Estvad gods- tryk på lægdsruller . Der er desværre ingen register-men den indeholder fra 1724 og frem i kronologisk årstalsorden -alle de familier der hørte under Estvad kloster i det århundrede-
allerede på opslag 7 finder du Frantz Damgaaard med sønner

venlig hilsen
Grethe

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G93W-X64W?owc=M52X-W3V%3A333467501%2C333521201%3Fcc%3D2015318&wc=M5KF-WQS%3A333467501%2C333514001%2C333514002%3Fcc%3D2015318&cc=2015318

-----
her opslag 7 højre side
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G97Z-FRSQ?i=6&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318

opslag 14 (højre side) her ser du Ftantz Christenen, Servel er Hovedlægdsmand
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L97Z-FR61?i=13&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
mvh K.Thidemann 9000

Annette Damgaard Hansen

Tusind tak Grethe og Ketty

Det er da utroligt, så meget fint, der dukker op. Der er kommet så meget materiale frem - virkelig imponerende. Tak. Jeg glæder meget til at bladre i Regimenstskriveren fra Estvad og skifterne og låne de bøger, der er bragt på banen.

Fandt lige definitionen af en lægdsmand på DIS.
Lægdsmanden var ham der førte tilsyn med lægdsruller, embedet blev oprettet i 1788, var i byer tit en særlig embedsmand og på landet ofte en bonde eller sognefogeden. Lægdsmanden var underlagt lægdsforstander, der igen var underlagt krigskommissæren, senere Indenrigsministeriet.

Ftantz Christenen Damgaard var jo sognefogde, så det passer som hånd i handske.

vh Annette

K. Thidemann

#38
Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 23 Okt 2016 - 19:21
Tusind tak Grethe og Ketty

Det er da utroligt, så meget fint, der dukker op. Der er kommet så meget materiale frem - virkelig imponerende. Tak. Jeg glæder meget til at bladre i Regimenstskriveren fra Estvad og skifterne og låne de bøger, der er bragt på banen.

Fandt lige definitionen af en lægdsmand på DIS.
Lægdsmanden var ham der førte tilsyn med lægdsruller, embedet blev oprettet i 1788, var i byer tit en særlig embedsmand og på landet ofte en bonde eller sognefogeden. Lægdsmanden var underlagt lægdsforstander, der igen var underlagt krigskommissæren, senere Indenrigsministeriet.

Ftantz Christenen Damgaard var jo sognefogde, så det passer som hånd i handske.

vh Annette

Kære Annette

De her Lægdsruller er meget før den tid du skriver om. Det er lægdsruller fra et gods. Her Estvad kloster.

Den lægdsmand du skriver om var lægdsmand over/fra hele sognet.

-------------------

Bøvling, Hald og Skivehus Amters Anførsel og Session i Holstebro

opslag 36 1756
opslag 41 1757
opslag 46 1758
opslag 52 1759
opslag 56 1760
mvh K.Thidemann 9000

Annette Damgaard Hansen

#39
Ja, det har du ret i. Tak - det er ikke sådan med alle de årstal  :D

Jeg har været i mine skuffer og har fundet nogle notater frem. Som tidligere nævnt var den første i min slægt, der fæstede Damgård i Sevel Christen Lassen. Han levede 1674 - 1727. På Vinderup lokalarkiv har jeg fundet følgende:
Citatq02  034  1706. Rantzau bortfæster til Chr. Lassen, Stubbergaard. ..

Mere står der ikke. Men spørgsmålet er, om jeg kan finde frem til mere om dette online, eller om jeg skal finde et bestemt arkivskab på Daisy og bestille det hjem? Mon nogen har erfaring med hvor og hvordan?

Kan se at Skifteprotokoller for Stubbergård 1790-1824 ligger på DIS og på Hammarum-herred.dk, men det er jo før da, så det er jo nok Landsarkivet jeg skal til?

vh Annette

K. Thidemann

#40
Du får link til Skifteprotokoller fra Estvadgård hvor jeg mener Damgård hørte under
(den omtalte person behøver jo ikke være i din slægt)

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G93W-X64W?wc=M5KF-WQS%3A333467501%2C333514001%2C333514002%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
------

Her fandt jeg Christen Frandsens sønner 3. oct. 1773 det ser da ud til de alle er født i Sevel.
Frantz Christensen 9
Christen Christensen 8
Christian Christensen 6
Iver Christensen 4 (mon ikke det er en fejl med alder)

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L97Z-FTT6?i=144&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
-----
Her er Iver 5 år 1774
hvor gammel er han egentlig ?
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L97Z-FTR3?i=152&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318

------

Se også okt 1772 (Her er Iver ikke)
opslag 138
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-997Z-FTBW?i=137&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
-----------
nederst Sevel by 1764
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G97Z-F5BJ?i=89&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
mvh K.Thidemann 9000

Annette Damgaard Hansen

Iver blev født i 1769, så han har kun været 3 år i okt 1772. Det er som om han er væk nu og da. Men han kan ihvertfald ikke have været i tjeneste eller have sprunget soldat som 3 årig.

Jens er født ca. 1773.



K. Thidemann

#42
Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 23 Okt 2016 - 21:17
Iver blev født i 1769, så han har kun været 3 år i okt 1772. Det er som om han er væk nu og da. Men han kan ihvertfald ikke have været i tjeneste eller have sprunget soldat som 3 årig.

Jens er født ca. 1773.

Ok, jeg kan da se Iver hele tiden i lægdsrullen. Prøv selv at gå videre med de sider jeg har henvist til.
(jeg leder nemlig også efter min ane, men han er sikkert ikke i rullerne)

Til gengæld kan jeg ikke se Jens her i 1777
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-897Z-FRL7?i=180&wc=M52X-W3K%3A333467501%2C333521201%2C333521202%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
mvh K.Thidemann 9000

Annette Damgaard Hansen

#43
Det var denne note, jeg tænkte på  og senere i livet, hvor han udtræder af lægdsrullerne ;) - men der er sørmer da kommet godt styr på hans ungdom via denne tråd :)

CitatSe også okt 1772 (Her er Iver ikke)
opslag 138


K. Thidemann

#44
Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 23 Okt 2016 - 21:33
Det var denne note, jeg tænkte på  og senere i livet, hvor han udtræder af lægdsrullerne ;) - men der er sørmer da kommet godt styr på hans ungdom via denne tråd :)

CitatSe også okt 1772 (Her er Iver ikke)
opslag 138



Man kan jo have glemt ham 1772.

Han udtræder af rullen fordi han har fået fripas.
(måske er han købt fri)

en af sønnerne var jo også GMS (gammel mands søn) så undgik han værnepligt.

Jeg har selv en sognefoged og Lægdsmand i Brenderup sogn Ft-1787 -
han vidste nok hvordan hans egne undgik værnepligt.
Ved en anden søn noterer han at han har 5 små børn og en gård på så og så meget.

mvh K.Thidemann 9000

Grethe Leerbech

Hej Annette og k. Tidemann

Regimentskriveren skriver drengene op når de bliver 6 år og de kommer på session i det 11-12 år i Holstebro.  Der er lidt rod i nogle af bladene fordi det har været en del løse sider- men  jeg har i hvert fald så fundet dem senere i forløbet. 
På side 7 er faktisk en slags optegnelse over børnenes fødselsdage og alder.

På nogle af de sidste sider i bogen har præsterne indgivet dåbssider fra kirkebogen til regimentskriveren, årsagen- tror jeg -er, at han ville være sikker på, at bonden meldte drengene og ikke løj om f.eks. alder eller om at de eksisterede, især hvis der var fare for de blev indkaldte. Senere i bogen skriver han op, hvem der bliver soldater og hvem der blot er indkaldte til reserverullen, og så hvor de arbejder etc. . 

Men man får i hvert fald oplysninger om nogle af børnenes dåbs- eller fødselsdatoer.

Med hensyn til Stubbegård- som jeg jo også har forbindelse til-ganske vist under jomfru Akelejes tid - så tror jeg du skal lede i Hoffmannsens sedler på Vinderup arkivet -under Stubbegård, her er mange sedler. 

På Vinderup kan du også finde kop- og kvægskatten fra 1678 -i Hoffmannsens kasser- og så husk også matriklen fra 1688 - altså den rigtige, ikke jordebøgerne -desværre kan jeg ikke huske, hvor det var jeg fandt den på nettet- men jeg tror jeg kan finde ud af det, jeg husker blot ikke hvilken ane, jeg har skrevet det op under.

Jeg ved det tager tid at gennemgå alle disse ting-men jeg har selv fundet virkelig mange gode sager ved en hel eftermiddag at gennemgå Hoffmannsens sedler og nu er de jo blevet skrevet i et register så er det meget lettere. Jeg mener at registret kan findes på nettet ellers spørg Bodil Møller hvor.

Mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

A pros pros

Se denne side om Stubbergård og stubberkloser

http://www.skeel.info/showmedia.php?mediaID=5880

her har du faktisk hele historien med skiftende ejere

mvh
grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

#47
Hej Grethe

Tak for indføringen i brug af Regimentskriveren.

Nu har jeg kun fået lidt indblik i Hofmansens noter via et besøg på Vinderup lokalarkiv. For ca 1 - 2 år siden søgte jeg så på Lokalarkivets hjemmeside og hentede denne oplysning.

CitatMed hensyn til Stubbegård- som jeg jo også har forbindelse til-ganske vist under jomfru Akelejes tid - så tror jeg du skal lede i Hoffmannsens sedler på Vinderup arkivet -under Stubbegård, her er mange sedler.  

Som jeg tolker det, både du og Jens Aaberg siger, så skulle man kunne finde Hofmansens noter online, men det eneste jeg finder er en liste over hans noter og en måde at søge arkivnumre på. Er det sådan at noterne skal hentes på lokalarkivet, eller er det bare mig, der ikke kan finde vejen til at lukkr noternes indhold op via Vinderup Lokalarkivs hjemmeside?

Jeg kan sagtens søge i Hofmansens sedler og der er virkelig meget om min slægt - her bare for at nævne lidt:
378   q02   004   1672. Damgaard solgt til Frantz Rantzau, Estvadgaard. ( 2 sedler ).
408   q02   034   1706. Rantzau bortfæster til Chr. Lassen, Stubbergaard.
425   q02   051   1747. Frantz Damgaard sælger tag til Estvadgaard.
1   C07   107   Jens Damgaard i Sevel, nattefærd.

Det skal da også lige nævnes, at jeg nu har fået nogenlunde styr på Ivers og Jens'es bror Frands Christensen Damgaard. Han blev gift med Mette Christensdatter, hun er muligvis tipoldedatter af den lumpne, pengegriske Hans Nielsen Rosborg. De boede i Sevel by i 1801, men rykkede på et tidspunkt til Sevelsted i Sahl Sogn, hvor begge døde.


vh Annette

Grethe Leerbech

Hej Annette
Noterne kan ikke lukkes op. Om Bodil vil scanne dem hvis du giver hende arkivnummeret ved jeg ikke. Men jeg har selv samlet sammen og taget derover og kigget i de mange kasser og fotograferet sedlerne.
så desværre- ligeledes har jeg set at de oplysninger jeg har om kop og skattemandtallet er fra Hoffmannsens sedler.

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jens Aaberg

Hej Annette.
Jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok. På nettet kan du kun finde, hvad man har i Vinderup. Selve indholdet må du på arkivet for at læse.
Hilsen Jens.

Annette Damgaard Hansen

#50
Hej Jens og Grethe
Tusind tak. Det anede mig, skulle bare være sikker  ;)
vh Annette

K. Thidemann

#51
Meget sjovt at læse Estvadgård Kloster gods Regimentsskriver

Klimaforandringer anno 1790

oplag 393 år 1790

En vis bedaget og ærværdig Mand, hr. B***
til J***, havde for faa Aar siden, den Meening, at
Naturens Kræfter var forældede. Vinterne blev strængere
og koldere. Sommerne korte og ublide, Frugtbarheden tabte
sig. Verdens Levedage var nu som denne gamle mands.
I hans Ungdoms Dage, da saaede man havren i
Martii, da saaede man Byggen barfodet og bararmet, da
maate man spænde for Ploven ved solens Opgang, ligge
stille midt paa Dagen i Heden, og igen spænde for midt
paa Eftermiddagen, da fik den vinskibelige Præstekone sine
Kaalplanter tilsatte til Voldborgdag
mvh K.Thidemann 9000

Grethe Leerbech

Ja, men han havde ret.
I midten af 1700allet havde vi 5 år i træk med vedvarende  regn og kulde, -faktisk sagde man om perioden indtil 1750 -den lille istid -så kom en relativ varm periode på omkring 30-40 år, med varme sommere og ingen nævneværdig sne om vinteren  men da årstallet skiftede til 1800 blev det køligere igen og vi oplevede faktisk en lille kuldeperiode i begyndelsen af 1800tallet.  Har ikke set hvor langt ind i 1800 den strakte sig.  Men tænk på H.C. Andersen der, når han rejste havde store problemer med at krydse det isdækte storebælt.
Til gengæld havde vi jo isvintre i 1600 tallet med krigene, hvor svenskerne kunne gå over sunde osv.
Det er også værd at huske på i slægtsforskningen. Jeg har f.eks. slægt der forlader deres gårde i 1730erne -og jeg kan se af kop-og kvægskatterne at de ingen kvæg har haft- de må have stået og rystet af kulde på markerne og fået lungebetændelse og andre kuldesygdomme.  Det selvfølgelig sammelignet med krigene og de hårde skatter kongen ville have. Den periode var jo også fulde af ødegårde - i hvert fald i Jylland.

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

Hej Ketty og Grethe.

Jeres sidste indlæg minder mig om det, jeg har registreret omkring Hoppe familien i Skagen, som du jo også er en del af Ketty. Her var sandflugt et seriøst problem.

I løbet af 1600 -tallet og helt frem til 1800-tallet gennemlevede Skagens området en svær tid med sandflugt, stormfloder og hårde vintre, der bevirkede at området var goldt. Fiskeriet var i alvorlig krise, mange omkom og druknede, fiskeredskaber blev ødelagt og huse og kirken sandede til. Og når krybben er tom bides hestene.

Ved sandflugtens begyndelse i det 16. århundrede blev det stadigt sværere for menigheden at grave sig frem til kirken ved gudstjeneste. Kampen mod sandet stod på indtil 1795, hvor kirken blev nedlagt efter ordre fra kong Christian 7. Kirkeskibet blev revet ned og benyttet i andre byggeprojekter, men tårnet blev skånet og brugt som sømærke.

vh Annette



Laila Nørgaard Jensen

Hej Anette
Jeg faldt tilfældigt over din tråd, da jeg søgte på Iver Christensen Damgård (jeg er ved at udrede nogle matrikkelnr. i Sahl sogn.

KB Sahl, Ginding herred 1824-33

Død 16. dec 1833 - Iver Christensen Damgaard, Husmd. i Nør Goderum i Sahl - født i Sevel - 65 år

Håber du kan bruge oplysningen, hvis du ikke allerede ham fundet ham ....
Det er jo en lidt gammel tråd!

Med venlig hilsen
Laila Nørgaard

Annette Damgaard Hansen

Kære Laila

Det må jeg nok sige. Han har ikke været nem at finde. Tusind tak for at du tænkte på mig.
Der har været mange førsøg på at finde ham, og mange blindgyder - uden at nå frem til noget. Så det er fantastisk.

Mvh Annette

Laila Nørgaard Jensen

Hej Annette
Det var bare dejligt, at kunne hjælpe :)


På de ældste matrikelkort fra 1817 er det nr. 19 i Sahl byes ejerlav - han står optegnet på kortet, og derfor ville jeg finde ud af, hvem han var.


Held og lykke med at finde yderligere oplysninger om ham!

Venlig hilsen
Laila

Annette Damgaard Hansen

#57
Hej Laila

Det lyder spændende.

Hvor finder man dette Matrikelkort. Det har ændret sig meget online siden jeg sidst søgte og fandt matrikelkort, så jeg har lidt svært ved at finde frem til de gamle kort nu. Har forsøgt på www.kms.dk men finder det ikke.

VH Annette

NB - tror det lykkedes alligevel :)
https://hkpn.gst.dk/