Hvor er deres dåb m/m, Peder og Maren, Øster Hassing, Kær Herred

Startet af Freddy Nielsen, 02 Jan 2018 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Freddy Nielsen


Hej
Vil meget gerne hjælp til at finde noget mere om
Peder Stephensen og Maren Rasmusdatter, vis det er muligt
kirkebøger fra øster Hassing sogn er fra 1755 og frem

Men  har fundet dette

Aalborg, Kær, Øster Hassing, Østerhassing Bye, ingen, Familie 43, FT-1801, B2296
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Stephensen     63     Gift              mand      skoleholder       
Maren Rasmusdatter     52     Gift              hans kone             
Mariane Pedersdatter     9     Ugift      deres datter

Aalborg, Kær, Øster Hassing, Østerhassing bye, ingen, 57, FT-1787, B2281
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Steffensen     48     Gift               Mand     Skoleholder       
Maren Rasmusdatter     38     Gift       hans kone             
Johanne Marie Pedersdatter     5     Ugift   deres barn             
Steffen Pedersen     1     Ugift      deres barn 

Deres vielse
Højre side, nr.2
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=174052#174052,29281684     

Deres børn
Barn nr 1 = Tvillinger
venster side nr.3
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=174052#174052,29281642

Barn nr.2
Højre side nr.7
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=174052#174052,29281645

Barn n.3
Højre side nederste
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=174052#174052,29281649

Peders død
Venstre side nr,7
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=174052#174052,29281715

Marens død kan jeg ikke finde, heller omkring de nærliggende sogne


Mvh Freddy
Venlig hilsen
Freddy Nielsen

Ole Munk

hej Freddy

Om skoleholder Peder Stephensen har jeg fundet følgende i Christensen, Chr. Petresch: Kjær herreds skoler og skolevæsen m.v. omkring det 18. aarh.s midte. Fra Himmerland og Kjær herred. Del 2 årgang 1922 – 1924. (OCR læst)

I Øster Hassing By var der allerede 1690 en Skole, der da besøgtes af Ungdommen fra hele Sognet, men 1740 kun af Børnene fra Øster Hassing By og de nordlige Ensædegaarde. Ifølge en Synsforretning af 2,/3 1745, var der i Aaret 1742 bygget en ny Skole, der laa omtrent midt i Byen. Den laa i Syd og Nord og bestod af 10 Bindinger, af hvilke de lo sydligste var beregnede til en Ko at staa i, de 4 følgende var indrettet til Skolestue og de øvrige 4 til Dagligstue og Køkken; det hele var i stærk og forsvarlig Stand baade Tømmer og Tag. I Skolestuen var 3 nye Rammevinduer, et langt Bord med Bænke langs begge Sider, to lange Hylder til at lægge Skolebøgerne paa og endelig en Lerkakkelovn. Af Bøger nævnes kun en ny Bibel, der var bekostet ved Penge af Skolens Kasse. I Dagligstuen var der 2 Karmvinduer, begge nye og forsvarlige, og vesten op til Skolebygningen var der opført et Udskud, der var næsten ligesaa langt som denne, hvilket Udskud var indrettet til »Bur« (Fadebur), Kælder og andre smaa Kamre. Sonden for Skolen Iaa der en lille Kaalhave, hvori var en Brønd. 1747 og de nærmest følgende Aar besørgedes Undervisningen i 0. Hassing Skole af Stephen Larsen, der af Biskoppen roses som en god Skoleholder, øg 1754 af Stephen Skolemesters Søn, der virkede »til Nytte og Opbyggelse«. Det er ikke udelukket, at det har været den Peder Stephensen, der 1757 nævnes som Skoleholder her; denne var paa det sidstuævnle Tidspunkt kun 18 Aar, og, som ovenfor omtalt, kunde man jo træffe en »Skoleholder«, der kun var fyldt de 14. Peder Stephensen var ifølge Folketællingen endnu i Embedet 1787, da hans Alder angives til 48 Aar, og vistnok lige til sin Død 1806. Han ægtede 1781 Maren Rasmusdatter, der døde 1805, og med hvem han havde de to Børn, Johpnne Marie og Søren. Ogsaa han var en dygtig Skoleholder.

Jeg kan se, at der ved deres bryllup optræder en Rasmus Pedersen af Øster Hassing som forlover - mon ikke det kunne være Maren Rasmusdatters far?

Selv om Øster Hassing er et af "mine" sogne, så kender jeg desværre ellers ikke skoleholder og frue. Men jeg kender nogle af fadderne, som selvfølgelig ikke behøver være i familie med dem. Vil du have oplysninger om de faddere jeg kender, så sig til.

vh Ole Munk

Bente Wanning

Du får lige afskrift af tekst om Peder Stefansen fra bogen Skoler og Degne i Vendsyssel

"1754-1805 Peder Stefansen f. 1739 d. 1805 Han var kun 15 år, da han arvede faderens embede, og så havde han endda vikarieret i nogle Måneder, efter Biskoppens Mening #til nytte og opbyggelse# Var en meget dygtig lærer. Han ægtede 21/11/ 1787 Maren Rasmusdatter f. 1749, d. 1816. Datter af Rasmus Pedersen i Øster Hassing.
Børn
1.  Stephan f. og d. 1782
2.  Johanne Marie hj.døbt 9/7 1782
3.  Stephan f. 1787
4.  Mariane f. 1791"
slut

Peder Stefansens fader hedder Stefan Larsen f.16xx d.1754
Han var gift 4 gange og hans første 2 koner kendes ikke.
Den 3. kone hedder Kirsten Svendsdatter og med hende havde han en søn.
Den 4. kone Maren Henriksdatter, som overlevede ham, havde han 3. børn
1.  Svend, boede 1754 "på Rømø i Holsten"
2.  Peder f. 1739, ham der bliver lærer efter sin fader,
3. Kirsten f.1740
4. Jørgen f. 1742 - han blev skoleholder i Horsens sogn.

Håber det kan give "kød" på slægten.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Freddy Nielsen


Hej Ole og Bente

Mange tusinde tak skal i have, i har da fundet en hel del med "kød på"
ved ikke lige hvor i har fundet alt dette, men i ved nok noget jeg ikke gør.

Ole ja jeg tror godt Rasmus Pedersen at det kan være Marens far

Bente hvor fandt du marens død, jeg har måske overset noget


Mvh Freddy

Venlig hilsen
Freddy Nielsen

Bente Wanning

Hej Freddy

Jeg har ikke fundet nogen i kirkebøger, men som jeg pointerer, er det afskrift fra en gammel bog, som hedder Skoler og degne i Vendsyssel.

Ifølge min afskrift er Rasmus Pedersen fader til Maren Rasmusdatter.

Du bør jo undersøge om ovennævnte oplysning kan bekræftes i kirkebøger eller skifte eller andet.

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Freddy Nielsen


Hej Bente

Tak skal du have, har lige fundet Maren Rasmusdatter dødsattest

Så jeg må se hvad jeg mere kan finde om deres forældre


Mvh Freddy
Venlig hilsen
Freddy Nielsen