Veteran fra 48 [Treårskrigen 1848-50]: Lars Hansen 1826-1920 fra Hallund+Aalborg

Startet af Claus Rasmussen, 28 Dec 2017 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Claus Rasmussen

Hej,

Jeg har haft problemer med at finde dødsdatoen for Lars Hansen der er født i Hallund, Hjørring, d. 28. dec. 1826 og blev gift med Mette Kathrine Lynge d. 3. nov. 1855 i Sønderholm, Ålborg. De var med i folketællingerne frem til hhv 1901 og 1911, men løsningen blev at tage på det Kgl Bibliotek og lede efter dødsannoncer via mediestream der søger i alle de indscannede danske aviser. Fantastisk redskab men desværre kun tilgængelig via det Kgl Bibl i København og Århus (det tidligere Statsbiblioteket). Heldigvis fik jeg nu via Mediestream dato for både Lars og Kathrines død, datoer som jeg kunne tjekke i kirkebogen for Budolfi hvor de åbenbart blev begravet fra.

En ting der prikker lidt til nysgerrigheden er at der i dødsannoncen for Lars står Veteran fra 48. Lars Hansen er nærmest umulig at søge på da der er så mange med det navn, men kan jeg finde ud af mere om hans deltagelsen i krigen? Er der steder hvor jeg kan lede efter ham og aktiviteter under krigen?

Mvh, Claus

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Holst Petersen

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Claus Rasmussen

Mange tak. Det kendte jeg slet ikke til. Jeg har gemt billedet nu. Er det herfra man kan komme videre eller hvordan fandt du Hallund?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/15


Claus Rasmussen

#3
Jeg fandt selv svaret med hjælp fra google. Han boede jo ikke i Hallund da han ansøgte i 1876 men åbenbart i Hellum Herred. Er der en indholdsfortegnelse eller kendte du ham fra anden side? FT 1860 sætter ham i Nørresundby og 1880 i Nibe. Jeg havde ikke noteret han boede i Hellum herred!

Ole Holst Petersen

Det var nu ikke så svært, for jeg har prøvet det adskillige gange i forbindelse med mine aner. På denne side:
http://www.salldata.dk/erindring/
søgte jeg på Lars Hansen, Hjørring amt, og da det ikke gav resultat, prøvede jeg på Lars Hansen, Aalborg amt, og bingo ...

Jeg har ingen kendskab til din Lars Hansen, og hans personlige håndskrift er lidt svær at læse for mig. Imidlertid er der oplysninger om, at han var trainkusk, og afdelingens navn er nævnt, så du kan måske finde hans stambog i Rigsarkivets arkivalier.

På ansøgningstidspunktet var han slagter, og boede måske hos sin arbejdsgiver.

Held og lykke med den videre jagt.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Claus Rasmussen

Mange tak for linket. Jeg har tjekket de andre older og der var desværre ikke bid hos dem.

John Damm Sørensen

Hej Claus,

Lars Hansen lå ved Batteri Schultz, som du måske kan læse mere om i værket Den dansk-tydske Krig i Aarene 1848-1850, som du kan downloade her:
https://rex.kb.dk/primo-explore/fulldisplay?docid=KGL01008640365&context=L&vid=NUI&search_scope=KGL&tab=default_tab&lang=da_DK

Hilsen
John

Claus Rasmussen

Tak for at tyde tilhørsforholdet. Jeg prøver at lede efter lidt flere oplysninger.