Slesvigere i kongerigske lægdsruller

Startet af Ivar Kjærgaard, 19 Dec 2017 - 18:56

Forrige emne - Næste emne

Ivar Kjærgaard

Godaften.

Hvordan forholder det sig slesvigere, der flyttede nord for Kongeåen?

Jeg har en familie, der i perioden 1816-1820 flytter fra Aller sogn i Haderslev amt til Egtved sogn i Vejle amt.

Jeg havde en behersket forventning om, at jeg kunne finde familiens tre sønner i lægdsrullen, især den yngste, der er født i Egtved i 1821.

Med venlig hilsen
-ivar

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Ivar

Det er også uklart for mig hvordan det forholder sig med søndenås personer der flyttede til kongeriget.

Jeg har tidligere spurgt Rigsarkivet angående svenskfødte i lægdsrullerne, deres svar ses herunder med mine kommentarer (tryk på citatets overskrift for at se indlægget i sammenhæng):

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 21 Apr 2016 - 17:02
Hej igen Eva

Ja, det må det være. Har også fået dette svar fra RA:

CitatJeg ved ikke præcis, hvordan reglerne var i forhold til unge mænd, der var født uden for kongeriget, men jeg ved, at der herskede en del tvivl om grænsetilfældene, selv om loven forsøgte at definere de værnepligtige så klart som muligt.

Det var forordningerne af 20.6.1788 (og siden 8.5.1829), der var det lovmæssige grundlag for indførelsen af drenge/mænd i lægdsrullen. Dér kan du undersøge sagen nærmere.

Jeg har desuden spurgt en kollega, der har god forstand på lægdsruller - og han har spurgt endnu en kollega! Svaret fra ham lyder således:

"Jeg har vendt spørgsmålet med en kollega, og han har set et eksempel på en person, der før 1829 var noteret i lægdsrullen, fordi lægdsmanden og lægdsforstanderen ikke vidste bedre, og hvor personen blev slettet efter sessionen, fordi det viste sig, at han slet ikke var værnepligtig. Indtil 1829 skulle man som udgangspunkt opfylde alle tre krav: Far skulle være værnepligtig, man skulle være opvokset i Danmark, og man skulle have en næringsvej, der betød, at man var værnepligtig. Efter 1829 skulle man kun opfylde ét af punkterne (og herefter kunne udlændinge umiddelbart godt være værnepligtige).
Du kan prøve at følge ham i lægdsrullen til efter sessionen og se, om han fortsat står i rullen, eller om det er en fejl."

Som du kan se, er det ikke umiddelbart indlysende heller for nogle af os, hvorfor de to drenge er indført i lægdsrullen. Det skyldes måske simpelt hen, at der dengang herskede en vis usikkerhed omkring grænsetilfældene.

Begrebet "opvokset i Danmark" er jo lidt vidt, så det kan nok være skyld i forvirringen...

mvh
Mikkel

Hvis du finder ud af noget nærmere om hertugdømmerne specifikt, eller andre kan byde ind, er jeg også interesseret, da jeg har en holstensk ane som flyttede til København.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ivar Kjærgaard

Tak for reaktionerne, DFS gav desværre ikke noget, men jeg blev da lidt klogere på optagelse i lægdsrullen - det er heller ikke så galt.

Mvh
-ivar

Ole Westermann

Hvis man går ind i en tilfældig tilgangsrulle fra Københavns amt (mange fra udlandet og Slesvig søgte hertil), ex.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17098,673050 og følgende sider, ser man folk fra
Norge, Slesien, Holsten (ops.14), Altona (ops.15), Hannover (ops.22), Mecklenborg (ops.25) osv....

Her i 1810 er en fra Ditmarsken https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17090,670183

mvh Ole