borgerlig vielse på Kalundborg rådhus 1946

Startet af Egon Hansen, 13 Dec 2017 - 21:14

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

hvor kan jeg se borgerlige vielser i Kalundborg i 1946?
I en gammel slægtsbog er brudens fødested angivet, men dette stemmer ikke med kirkebogen, men jeg regner med at det rigtige fødesogn må stå ved vielsen?
mvh Egon Hansen

Karsten Damén

#1
Folketællingerne 1911, 1921, 1925, 1930 og 1940 indeholder normalt oplysninger om fødested.

mvh
Karsten

Egon Hansen

Ja selvfølgelig. men hvor boede bruden i 1040. Jeg kender kun hendes opholdssted umiddelbart før 1946,
Festen i 1946 blev holdt hos brudgommens forældre,sammen med en yngre søsters konfirmation, men da der er tale om en borgerlig vielse kan jeg jo ikke "bare" slå op i kirkebogen Kan jeg ikke se borgerlige vielser på nettet?
Mvh Egon Hansen



,

John Nielsen

Hej Egon

Kalundborg borgerlige vielser er ikke på nettet, hverken hos SA eller FS.

Hilsen John Nielsen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du kan forsøge med FT1925 og FT1930 på Familysearch. Når du kender hendes navn og fødselsdato er det ikke så vanskeligt at identificere hende. Husk at afgrænse området til Danmark. Det samme gælder for året, hun er født.

Muligheden for dubletter er dog til stede. Jeg har et eksempel med 2 x Kirsten Nielsen født samme dag på Odense Sygehus, hvor jeg skulle finde den "rigtige", så der kan være faldgrupper.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Egon Hansen

ÆV !
Jeg kender pigens fornavn og et efternavn som parret gav nogle af deres børn, men jeg ved ikke om det er et navn som hun først har fået hendes forældre har fået efter hendes fødsel. og med h.t, føselsårett er der den krølle at hun oggendes mor hævdede at hun var født i 1927, men præsten at hun var fødti1928, selv om hendes lillesøster var født 6 måneder efter, ifølgekirkebogen!
Jeg skrev i 1950 et register over et par af mine tip-tip tip oldeforældres efterkommere.Jeg brugte heri nogle oplysninger gives at mennesker jeg lærte at kende under indsamlingen af de slægtsoplysninger, som dengang ikke var tilgængelige i Kirkebøger, men efter i tilfældig snak var der for nylig een som mente at der var en fejl, dadett opgivne fødested ikke var et sogn!
Den gamle historie om aldren fik mig tilat kikke på det sogn hvor den pågældende landsby lå, hørte til.Men de var ingen pige med det fornavn, hverkeni1927 eller 1928!
Nå, menså må jeg lade det ligge, jeg er ikke længer så mobil at jeg kan tage på arkivet i København, om mine oplysninger er nokfor spinkle til at jeg kan bede om hjælp .
Med venlig ilsen og tak
Egon Hansen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Med lidt held, kan du vel finde lillesøsteren og forældrene i FT1930?

Du skulle vel ikke være så heldig, at du ved lillesøsterens dåb får oplysninger om forældrenes fødselsdatoer og måske vielse? Det gør det nemmere at finde dem i FT1930. Du skal bare ikke benytte præcis stavning, for der er mange indtastningsfejl, især på Familysearch.

Hvis du vil have lidt hjælp, kan du evt. sende navnet og formodet fødselsdato på pigen, og hvor jeg kan finde dåbsindførslen på lillesøsteren til mig i en mail. Jeg kan dog ikke garantere, at jeg kan finde hende, for jeg bor i Sønderjylland, og har ingen aktuelle planer om et arkivbesøg i København.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Egon Hansen

Hej Hans Christian.
Jeg har sendt dig en mail, hvor jeg nævner at bruden fik et barm før vielses, "i Mundelstrup", jeg har slået datoen op i både Fårup og annekssognet Sabro op uden et finde barnet. kan der være tale om at dele af Mundelstrup (Århus amt) ligger i andre sogne?
MvhEgon

Hans Chr. Baagøe

Hej Egon

Bruden er født i Borum sogn. Jeg har svaret på din mail med et par relevante links, så du også har hendes forældres fødesogne.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Egon Hansen

Tak til alle som har hjulpet til sagens opklaring.
Mvh Egon