Tilnavnet "Stad". Hvor kan det stamme fra?

Startet af Inge-Lise Nielsen, 31 Maj 2011 - 11:03

Forrige emne - Næste emne

Inge-Lise Nielsen


Jeg har fundet tilnavnet "Stad" hæftet på en familie af møllere i 1700tallet. De har været i Hanherred, Thy, Mors og Salling. Forslag til hvad det tilnavn kan komme af modtages med tak.

Venlig hilsen
Inge-Lise Nielsen

Hans Poulsen



Hej Inge-Lise

Hvis du spørger stednavnedatabasen KRABSEN på denne måde

%stad

får du et hav af egenavne - også et par stykker i Thisted amt.

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Prøv at komme med en eller flere kildehenvisninger fra kirkebogen med opslagsnummer og hele den tyrkiske musik - så er det muligt, at der kan gives et svar på din forespørgsel

Har du fundet *din* møllerfamilie i ft. 1787, så vis venligst den.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

Jeg kan desværre ikke bidrage med oprindelsen af navnet Stad. Kun dette:

Ifølge Østergaard Fæsteprotokol 1719-1850 (G 183-3) fæster Christen Christensen Stad fra Aagaard Vejrmølle i Hanherrederne d 3/4-1737 Nissum Mølle (5 1 0 2½) i Nissum, Aasted s, Viborg a.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng   9400

Hans Poulsen

Måske er det den Christen, som Niels Bjøreng omtaler - i så fald er han nok født nogle år FØR 1724.

Kan Berup-navnet være med til at løse gåden om Stad-navnet?

Christen Christensen OR Stad Pedigree
 Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  About 1724   Of Aasted, , Thisted, Denmark

Christening:  
Death:  
Burial:  10 FEB 1773   Grurup, Thisted, Denmark

   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  Mette Nielsen OR Berup  Family
 Marriage:  28 APR 1754   Aasted, , Thisted, Denmark

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

Lige nogle ting:
Mette Nielsdatter, der vies til Christen Christen Stad, hedder Rerup og ikke Berup.

Den møller, der begraves i Grurup, hedder Christen Christensen. Stad-navnet er ikke med.

Christen Christensen Stads første kone, Anne Nielsdatter, dør i Aasted 1753, 70 år og efterlader sig ud over enkemanden børnene Christen (27 år), Morten (26 år) og Anne (22 år).

Vi må nok på'en igen.

Venlig hilsen

Niels


Inge-Lise Nielsen


Hej Hans Poulsen og Niels Bjøreng.

Rigtig mange tak for Jeres indsats. I er på det rigtige spor. Jeg havde ikke tænkt på Krabsen.

I 1724 bor Christen Christensen Stad og Anne Nielsdatter i Øslev i Kettrup sogn i Vester Hanherred i Thisted amt og her bliver deres formodentlig første barn Christen døbt i Kettrup kirke 9. søndag efter Trinitatis 1724.
De to øvrige børns fødsel har jeg ikke kunnet finde. Jeg har søgt efter dem for at finde ud af, hvor familien kunne have opholdt sig efter Kettrup men uden held. Det er de to gange Christen, der er nogle af mine stamfædre, så det gør ikke så meget med Morten og Anne.
Næste gang jeg er stødt på dem er i 1742, hvor Christen Christensen Stad er fadder til et barn af Sivegård i Åsted Sogn, Harre herred, Viborg amt.
Derefter har jeg fundet, at de tre børn Christen, Morten og Anne bliver konfirmeret i Åsted kirke d. 9. april 1747.
Der er et skifte efter Anne Nielsdatter i Østergaards godsarkiv1738-1848 fol.35b. Reg.22. maj 1753. Her er Christen Christensen Stad møller i Sivegårds vandmølle. Den bliver ved skiftet overdraget til sønnen den unge Christen Christensen Stad, som bliver gift med Mette Nielsdatter af Rærup i Åsted kirke d. 28. april 1754.
I 1763 køber den unge Christen Christensen Stad Sø mølle i Sejerslev sogn Morsø Nørre herred i Thisted amt for 500 rigsdaler af Thomas Poulsen Momtoft. Ca 10 år senere sælger han den tilbage til Momtoft og flytter til Abildgårds Vandmølle i Grurup sogn i 1772. Her dør han 49 år gammel i 1773 og bliver begravet i Grurup sogn, Hassing herrred i Thisted amt d. 10. februar 1773.
Der er et skifte efter ham i Dueholm-Ørum-Vestervig Amt skifteprotokol 1765-1774 fol.470. Hans enkes videre skæbne har jeg styr på.
Oplysningerne om Ågård vejrmølle og Nissum mølle er jeg rigtig glad for, de oplysninger havde jeg ikke.
Venlig hilsen
Inge-Lise Nielsen