Hans Pedersen, Stubberup pr. Fakse, 1764

Startet af Jakob Jensen, 27 Apr 2011 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Jakob Jensen

Ifølge denne hjemmeside http://home1.stofanet.dk/elines-aner/f86.html er Anne Hansdatters født i Stubberup, Fakse sogn, Fakse herred, Præstø sogn samt døbt 25. november 1764, og hendes far hedder Hans Pedersen.

Dåben er god nok ifølge opslag 12, men hvordan kan de være sikre på, at det er den rigtige?

Hans Pedersen har de skrevet til at være født cirka 1730 i Tyrstrup, hvilket nok er Tystrup. Ifølge FT-1787 er der en Hans Pedersen på 57, men han er ugift og bor hos sin bror i Fakse by.

Jeg har fundet yderligere 3 børn af Hans Pedersen, Stubberup: Jens (måske står der noget andet) dom. inv. 1767, opslag 17; Peder dom. april 1769, opslag 22 og Niels 25. søndag efter trinitatis 1771, opslag 30. Men de er alle ude og tjene i 1787, hvis ellers det er de rigtige, der fremkommer ved FT-1787, såvel som Anne er det, inden hun bliver gift med Jonas Christensen i 1789.

Er det muligt at finde beviset på, at Hans Pedersen virkelig er Anne Hansdatters far?

Per Steen Larsen

Hej Jakob

Bortset fra en enkelt Niels har jeg ikke fundet nogen af disse mulige søskende som faddere ved børnene til Jonas Christensen og Anne Hansdatter. Alle Hansen'er og Hansdatter'e blandt disse faddere har jeg listet herunder.

27-11-1789 Anne Margrethe
Pige Maren Hans Datter tiener paa Walløe og Isaach Hansen

22-01-1792 Christen
Pige Mette Hans D: i Walleboe, Grdmd. Rasmus Hansen i Strandhoved, Huusmand Niels Hansen i L: Elmue

13-04-1794 Rasmus
Gaardmand Rasmus Hansen i Strandhoved

02-10-1796 Hans
Gaardmand Rasmus Hansen i Strandhoved

11-08-1799 Mette Sophie
Gaardmand Rasmus Hansen i Strandhoved

08-11-1801 Anne Kirstine
Gaardmand Rasmus Hansens Hustrue i Strandhoved, Huusmd. Rasmus Hansen i Strandhoved.

Endvidere har Lars Skovvang Larsen på www.aneopslag.dk oplyst følgende om Jonas Christensen:

"Noter : Jonas Christensen tjente hos gårdmand Peder Rasmussen i Lille Elmue ved konfirmationen i 1785.
Ved folketællingen 1787 var han tjenestekarl hos gårdmand Ole Pedersen i Strandhoved. Han er da også opført som rytter.
Han overtog fæstet af huset i Lille Elmue efter en Hans Rasmussen den 28. juni 1792. (Kilde: registret til Rosendal fæsteprotokol, Landsarkivet København/Sjælland)."

Gårdmand Peder Rasmussen i Lille Elmue optræder også som fadder adskillige gange. Én mulighed kunne være, at denne Hans Rasmussen var hendes far og Peder Rasmussen hendes farbror, men det er et rent gæt fra min side, da jeg ikke har undersøgt det nærmere.

Jeg nedstammer selv fra ikke færre end to af Jonas Christensens søstre og er derfor interesseret i at høre, hvis du kender mere til familien.

Jonas Christensens forældre var husmand Christen Jensen Skonning og Sara Rebekka Jonasdatter Solberg i Hovby ved Fakse.

Med venlig hilsen
Per Steen Larsen

Jakob Jensen

Hej Per

Jeg har været inde på aneopslag og ligger ikke inde med oplysninger vedrørende disse personer ud over dem, man kan finde der. Med mindre det skulle vise sig, at den anden hjemmeside har ret i, at hendes far hedder Hans Pedersen; hvilket stadig er noget diffust.

Hilsen
Jakob

Per Steen Larsen

Hej Jakob

I FT1787 ses en husmand Hans Rasmussen, som meget vel kan have været den Hans Rasmussen, som Jonas Christensen overtager fæstet af:

praestoe, Fakse, Fakse, Elmue, , 3die Familie, FT-1787, C4346
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Rasmusen   71    Gift   Manden   Huusmand og Daglejer   
Margrete Olsdatter   66    Gift   Hustrue   

Endvidere har jeg nu i KB 1760-1790 fra Fakse, AO opslag 9, fundet en datter Ane af Hans Rasmussen i Lille Elmue med to Peder Rasmussen som faddere. Hun er døbt i september 1763.

Anne Hansdatters og Jonas Christensens første datter blev døbt Anne Margrethe og en søn blev døbt Rasmus. De kunne dermed være opkaldt efter hendes forældre.

Mon ikke det dermed er en mere sandsynlig far til Anne Hansdatter end Hans Pedersen i Stubberup?

Med venlig hilsen
Per

Jakob Jensen

Hej Per

Det har du sandsynligvis ret i. Tusind tak. Det vil jeg kigge videre på i morgen.

Hilsen
Jakob

Lars Skovvang Larsen

#5
Hej Jacob m.fl.

Jeg kan se, at min hjemmeside har været konsulteret.
Jeg ved ikke noget konkret om Jonas Christensens kone Anne Hansdatter.

Om Anne Hansdatter skulle være datter af Hans Pedersen i Stubberup, ved jeg ikke.
Hans datter Anne blev konfirmeret i Fakse kirke i 1780, 15 år gammel. Hans Pedersen er da opført som gårdmand i Stubberup. Så hun var da levende på det tidspunkt.
Afhængigt af hvornår Hans Pedersen i Stubberup dør, så vil et skifte efter ham kunne kaste lys over hvor Anne da var. Hvis han dør i Stubberup, skal skiftet sandsynligvis findes under Vemmetofte.
Udover datteren Anne får Hans Pedersen i Stubberup konfirmeret følgende (hjemmeværende) børn:
Birthe Hansdatter i 1773, 15 år gl.
Kirstine Hansdatter i 1777, 14 år gl.

Gårdmand Peder Rasmussen i Lille Elmue, Fakse sogn tror jeg udelukkende optræder som fadder i familien fordi han er nabo (boede på den gård, der nu hedder Folehavegården) og en anset mand i sognet.
Han havde ingen bror, der hed Hans Rasmussen - med hold i skiftet efter hans far.

Hvad angår husmand Hans Rasmussen i Lille Elmue, så fik han i 1766 døbt en søn Christen Hansen i Strandhoved, 15 år gl., 1772 konfirmeret en søn Rasmus Hansen i Hovby, 18 år gl. og samme år en datter Maren Hansdatter (måske hende der var på Vallø i 1789), og i 1780 en datter Ane Hansdatter, 16 år gl.

venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk