'Kulmine'? i Svendborg

Startet af Lotte Brændegaard Hvid, 26 Apr 2011 - 22:00

Forrige emne - Næste emne

Lotte Brændegaard Hvid

Diane fra 'over there' skriver følgende;

"Jeg var også tænkte på om du har nogen oplysninger i arkiverne om kul miner, der drives i Svendborg tilbage i 1890's? Som en ung dreng min bedstefar, Hans Jakob Andersen, arbejdede der med sin far, Peder Henrik Andersen."

Og i min uvidenhed vidste jeg ikke at vi havde haft kulminer i Danmark. Har prøvet at finde lekture, men forgæves. Diane har sendt et billede med, med alle medarbejderne fra denne såkaldte mine, men umiddelbart ligner de ikke just kulminearbejder, men hvad kan det eventuelt så være ?

Mvh.
Lotte

Alice Oppenheim

#1
På Svendborgegnen er det første man tænker på jo tegl & teglværker.

Kan du ikke vedhæfte billedet (brug "Øvrige funktioner" under dit indlæg) — eller give lidt oplysninger på de to herrer ANDERSEN, så kan de måske findes i en folketælling, der fortæller, hvad de laver?


Alice
-------------------------------
Nå, de var jo ikke svære at finde ....  ;)

Svendborg, Sunds, Sankt Jørgens, Høie Bøge, huus [samme], 6, FT-1890, B0706

Peter Henrik Andersen 34  Gift huusfader arbeidsmand Bregninge, Thorseng
Mathilde Andersen født Augustdatter 28  Gift huusmoder  Sverrig
Anna Cicilie Augustsen 9??  Ugift barn  Nørre lyndelse
Karen Marie Andersen 6  Ugift barn  Bregninge, Thorseng
Hans Jacob Andersen 4  Ugift barn  St. Jørgens
Johanne Andersen 1  Ugift barn  St. Jørgens


Hmmm .... Kulminer i det naturskønne Høje Bøge, næppe ! Vil stadig gerne se billedet ...  :)

Leif Thor Olsen

Kunne det tænkes, det drejer sig om medarbejdere på Langes jernstøberier? Her kunne man godt blive meget snavset, hvis det er det, der fører tanken hen på kulminer.

Mvh. Leif i Svendborg

Bente Aaris

Kan det tænkes at være brunkulslejer, fordi om de boede i Svendborg Amt kan de jo godt ha rejst over til f.eks. Midtjylland hvor vel de største og fleste lå, men der kan vel også ha været nogle lokale små brunkulslejer, man begyndte at grave efter brunkul ca. 1914 eller lidt før - geologisk begyndte de at undersøge ca. 1898, den unge mand var ca. 24 år i 1914.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lotte Brændegaard Hvid

Jeg prøver igen at sende billedet. Første gang gik det galt pga. størrelsen.

Tja, det er jeg vist ikke go' til. Første gang var den for stor, fik redigeret den noget ned i tif, som jeg ikke kunne sende  >:( Tredie gang er måske lykkens gang ? Og håbet om det det virker er der  :)

Bente, den tanke havde jeg også, det er det nærmeste jeg kommer på kul.

Mvh.
Lotte

[vedhæfting slettet af admin]

Arne Feldborg

Jeg kan ikke besvare spørgsmålet.

Men de afbillede personer, og den opstilling der er brugt, ligner bestemt ikke Midt- eller Vestjyske brunkulsarbejdere i tiden omkring første verdenskrig.

Jeg tror der skal lægges noget andet i udtrykket. For mig ligner det mest af alt den lokale handelsstandsforening i en større købstad eller lign. Måske havnearbejdere på søndagsudflugt.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Alice Oppenheim

Det ligner personalet på en større virksomhed — på skovtur? Der er både arbejdsfolk, kuske, folk i kitler, kontordamer og folk med slips på billedet. Havnearbejderne ville ligne en mere homogen gruppe — uden kvinder. Langes Jernstøberi er et godt bud!

Lotte Brændegaard Hvid

Hej Alice

Jeg have til sidst i nat også en tanke om nogle havnearbejder der var på skovtur med sangforeningen 'Morgenrøden', men dit bud er nok mere relevant.

Så tal for hjælpen til jer alle

Mvh
Lotte

Walther Steen

"Kulmine" i Svendborg
Mit bud er: Forsvarsbrødrene og Sangforeningens Pinseudflugt kulminerer på Høj bøge (som førhen var et yndet udflugts sted for byens borger).Hvis billedet er fra Svendborg?
Med venlig hilsen Walther

Alice Oppenheim

Hej Walther,

"Forsvarsbrødrene og Sangforeningens Pinseudflugt" — men hvad bygger du det på? Det vil være rart med en begrundelse  :)



Walther Steen

Hej Alice.
Lotte satte mig på sporet med henvisning til Sangforeningen Morgenrøde.
Her i staden har de Danske Forsvarsbrøderne og Sangforeningen en lang tradition for 3´pinsedag hvor de med Hornmusik og vejende Faner marcerer til Christiansminde til kongeskyning under sang og bjældeklang.
I Svendborg Købstads Historie bind II kan du læse alt om Høje Bøge på side 655 og 656.
Med venlig hilsen Walther Steen Svendborg

Alice Oppenheim

Hej Walther,

Den æder jeg! Ikke at jeg nogensinde har været med på sådan en tur, men jeg har boet 5 år i Svb, så jeg kan roligt forestille mig optrinet :)

Alice

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej på tråden

Hvis det er "Forsvarsbrødrene og Sangforeningen" der er på pinseudflugt, så undrer det mig, at der ikke ses faner og hvad de få kvinder mon laver i den sammenhæng.

Jeg har bemærket, at en del af mændene har ens kasketter på, med tilsyneladende, samme emblem.

Kan det tænkes, at billedet stammer fra et jubilæum på Svendborgbanen, som blev indviet 1875. Hvis det er tilfældet, kan hovedpersonen og hans søn jo godt have arbejdet med kul.

mvh Ingelise Jacobsen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Ved FT. 1901 Svendborg, Vestergade 55, opslag 75 ses:

Peder Henrik Andersen, Støberiarbejder, L. Lange i Svendborg.

Så er spørgsmålet, i hvilken sammenhæng billedet er taget.

mvh Ingelise Jacobsen

Palle Buch Carlsen

Hej

fynshistorie.dk er der en artikel om "A/S L. Lange & Co. Svendborg Jernstøberi 1850 - 1975", heri fortælles bl. a.:
"Den 27. april 1900 fejredes 50 års jubilæet bl.a. ved, at virksomhedens medarbejdere om morgenen samledes på kirkegården, hvor der nedlagdes kranse på L. langes grav, og om aftenen var der fest i borgerforeningen. Her afsløredes en buste af L. Lange"
Billedet kunne jo være taget i forbindelse med jubilæet.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Walther Steen

Sidste kommentar.
Jeg læser Kulmine som Festen sluttede med et Gruppebillede på Høje Bøge.
                                   Festen kulminerer med et Gruppebillede på Høje Bøge

Kulminationen på mine indlæg slutter her.

Med venlig hilsen Walther Steen født d.2 Maj 1932 i Vor Frue soge Svendborg




Lotte Brændegaard Hvid

Hej alle

Walther; sangforeningen 'Morgenrøden' var en strøtanke fra Ebbe Rodes monolog, dog manglede der  kun 'madammerne med barnevogne', jeg synes selv det lignede en skovtur i det grønne.

Ingelise; så blev han endelig hittet - som støberiarbejder - og tusind tak

Palle; du har sikkert meget ret i, at gruppebilledet er fra jubilæet.

Det er fantastisk med den hjælp, og jeg har lige skrevet til Diane, og hvor bliver hun glad. Henviste også til www.fynhistorie.dk - hun bruger også google translate (ligesom jeg selv), så der er noget læsestof som hun netop efterlyste.

Tak til jer alle, I er bare så go'  ;D

Mvh.
Lotte