Hjælp til skilsmissesag

Startet af Sebastian Nørgaard, 04 Apr 2024 - 17:51

Forrige emne - Næste emne

Sebastian Nørgaard

Hej.
Lars Peter Larsen og Christiane Jørgensen, bliver omkring 1883 separeret/skilt fra hinanden. De er boende i Slagelse, og de har været gift i 8 år.
Jeg har ikke rigtigt styr på skilsmissesager uden for København, så jeg ville høre om jeg kunne få noget hjælp til at finde sagen.
Mvh Sebastian Nørgaard

Britta Hansen

#1
Sorø Amt
Journal 1888
Journalgruppe 4.E Skilsmisse 1888 7.1 - venstre side nederst

Overført til E4 4.1./1889 - venstre side øverst
- -
Ved datterens (Ida Camilla Mathilde Larsen) konfirmation  13. april 1890 - KB Sorø - står forældrene som separerede.
- -
Her er parret igen Sorø Amt Journal 1891 E4 16.1 - venstre side nederst
- -
Justitsministeriet, 1. Ekspeditionskontor
Blanketregnskaber oktober kvartal 1891
Novbr 16 Skilsmissebevilling
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Læs også vejledningen Skilsmissesager – Kom godt i gang!

Åbn vejledning til skilsmisse ved bevilling
  1870 - 1947

Næste trin er at finde 'Bilag til blanketregnskaber' - skal bestilles via Daisy og læses på Rigsarkivets læsesal.
1996    Sorø Amt 1891 Januar kvartal    Sorø Amt 1894 April kvartal
- -
Se også
Statsamtet Overpræsidiet
SJ-register
Larsen, Lars Peter  #366
      Christiane f. Jørgensen

Statsamtet Overpræsidiet
SJ-journal #366
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Sebastian Nørgaard

#3
Hej Britta.
Tusind tak for hjælpen.
Det lader til, at min tipoldefar var en værre en ;).
Han er nævnt i flere avisartikler om svindel, og han har endda overfaldet en soldat på Dyrebakken!
Så for at finde sagen, og alle bilagene skal jeg bestille den nævnte pakke, eller er der flere pakker, som kan indeholde mere information?
I det første link, skrives der, at hun agter at søge skilsmisse fordi manden har begået ???. Jeg læser det som Haer.
Mvh Sebastian

Britta Hansen

#4
Kære Sebastian

... søge Skilsmisse fordi Manden har begået Hoer. Hor

Ja, fortidens synder kan vi ikke gøre noget ved, men i dette tilfælde fik du meget mere kød på personerne.

Da jeg ledte efter personerne for at tidsbestemme skilsmissen, stødte jeg på din tipoldefars blad i Politiets registerblade. Her stod, at han sad i Horsens. Det tænker jeg, at du har oplysningerne allerede; hvis ikke, får du her hans blad pr. 18. oktober 1894 fra Statsfængslet i Horsens Stambog
- -
Der står også, at han var i Odense - måske kan du også finde ham på Banditter.dk - det er oplysningerne fra stambogen i Horsens
- -
Jeg tror, at det er pakke nr. 1996 du skal bestille. Hvis John Damm ser dette emne, kan han sikkert be- eller afkræfte.

Kan det tænkes, at også Slagelse Byfoged har været inde over sagen om ægteparret? Desværre ses der ingen journaler/dokumenter herfra online.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com


Sebastian Nørgaard

Hej John og Britta.
Tusind, tusind tak for hjælpen!
Det er så spændene at gå i dybden med kilderne, for at se hvem han faktisk var som person.
Jeg var godt klar over utroskabet, men jeg vidste ikke, at det var det som ledte til skilsmissen.
Var det noget man blev fængslet for dengang?
Jeg må hellere få bestilt pakken ind til Rigsarkivet ved næste lejlighed, så jeg kan tage et nærmere kig på det.
Mvh Sebastian Nørgaard

John Damm Sørensen

Citat fra: Sebastian Nørgaard Dato 05 Apr 2024 - 18:52Jeg var godt klar over utroskabet, men jeg vidste ikke, at det var det som ledte til skilsmissen.
Var det noget man blev fængslet for dengang?
Nej, det var vist en privat sag.

Hilsen
John


Sebastian Nørgaard

Hej John.

Det må jeg sige. Det er imponerende. Tusind tak for indsatsen!
Jeg vidste slet ikke man kunne finde den slags ting på nettet.
Jeg kan ikke rigtigt læse hvad der står, så måske jeg skal sende det til tydning.
Det er da noget af et spændende liv han har levet, må man nok sige.
Var det de økonomiske problemer, som han kom i Odense Arresthus for?
Mvh Sebastian Nørgaard