Benth Kirstine Andersdatter født ml 1751 og 1770 i Helsingør

Startet af Grethe Læsø Jensen, 13 Nov 2017 - 17:38

Forrige emne - Næste emne

Grethe Læsø Jensen

Denne Bente som jeg har søgt efter meget længe - kan både hedde Benthe eller Bendte eller Bente
Kirstine AndersDatter. Hun får en datter d. 06. januar 1795 i Helsingør døbt i Sct Olai - Petronelle Margrethe 'Cording'.
Kildeoplysning: Helsingør Domkirke sogn - 1762 - 1798 F
opslag 371.
Petronelles far er 'Anton Joseph Cording'
Bente blev gift med Anton J C d. 12. august 1794 i Sct Olai Kirke i Helsingør.:

Til tydning af teksten ved brylluppet har jeg fået hjælp:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151198#151198,25108270
Onsdagen den 24de September skal holdes Troelovelse imellem velagte unge mand Anthoni Joseph Cording og dydige Enke Benthe Kierstin Andersdr. Færgemand Peder Jensens efterleverske, som Forlover indestaaer vi undertegnede der intet befindes deres agtende ægteskab lovligen at kunne forhindre, det bliver herved til Sikkerhed for vedkommende Sognepræst S. T. Hr. Provst Schrøder under vore hænder bekræftet. Helsingøer Datum ut Supra.
Lars andersen Ole Andersen

Troelovelsen forrettede Hr. Provst Schrøder samme dag. Lyst til Ægteskab 1ste gang 15 Sønd. eft. Trinitatis. 2den gang 16de Sønd. eft. Trinitatis. 3die gang 17de Sønd. eft. Trinitatis. Udlyst.
Skal væren Viet i Tysk Kirke Fredagen d. 12te Augustii 1796.


Jeg mangler både fødsel og død på Bente Kirstine AndersDatter, troede først at hun var fra 1751, men da hun blev gift med Anton og han er fra ca 1763, kunne jeg ikke få det til at passe. Nu har jeg ledt i KB: Sct Mariæ 1733 - 1814, og 1760 - 1813, uden resultat.
og under konfirmation 1736 - 1813.
+ KB: Sct Olai 1762 - 1798 uden resultat - og dog der bliver født en Bente Kirstine i nævnte Sct Olai opslag 19, men tror ikke at hun hed Andersdatter.

Jeg ville ønske at nogen kunne hjælpe mig.
v.h.  Grethe L J

Jette Nielsen

Hej

Sætter lige Ft. ind, så vi kan se hendes alder, mon ikke det er hende i Ft. 1787:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Skiøtten Strædet 390, , FT-1787
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Peder Jensen Krabbe??   40   Gift   Hosbonde         
Bendte Kirstine   36   Gift   Kone         
Jens Pedersen   13   Ugift   Søn         
Margretha Andersdatter   9   Ugift      Et fattig Barn som underholdes     
Lars Nielsen   22   Ugift      Tienst. Karl 
----
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Ved Grøften 473, , F4-189, FT-1801
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Anthon Joceph   48   Gift   Husbonde   Afsk. Soldat     
Benthe Spors   50   Gift   Hans kone         
Peternille Magrethe   8   Ugift   Deres datter 
-----
1. vielse 27/4 1774:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151198&side=117
-----
Hvis det er denne dåb du mener i 1751 , så hedder faderen Anders Svendsen,og alderen passer meget godt:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151193&side=133

Ved vielsen med Anthon er hun enke, så derfor kan hun jo sagtens være ældre end ham.

Mvh.
Jette Nielsen 

Grethe Læsø Jensen

Tak til Jette Nielsen.
Ja det er Bentes fødsel jeg også selv har fundet, og du har ret - jeg kunne da have set på hendes alder.
Kunne jeg dog bare også finde hendes død.
Tak for linkene.
V.h. Grethe L J

Jette Nielsen

#3
Hej Grethe

Anders Svendsen U.K. (ungkarl) blev trolovet 22/7 1750 til Birthe Nielsdtr. til hø.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151198&side=35

Det ville være rart at finde en forbindelse mellem dette par og "din" Benthe Kirstine.

Ved Benthe Kirstines dåb 1751 kaldes moderen Birthe Johanne, måske går det navn igen i de næste generationer?
------
Ved FT.1801 kaldes Benthe Kirstine for "Benthe Spors", hvad mon det betyder, mon hun også kaldes det ved sin død?

Har du fundet Anthon Joseph Cordings død?

Mvh.
Jette Nielsen

Grethe Læsø Jensen

Hej Jette Nielsen.  Tak for dit indput.
Ja jeg har bemærket at Bente kaldes Spors og har endnu ikke fundet ud af hvor det navn kommer fra.!
Endnu har jeg ikke fundet Bente og Antons død, og ved ikke om det lykkes mig, da jeg har ledt meget længe; derfor kastede jeg håndklædet i ringen, ved at spørge her.
Ja når jeg nu har fået navnene på hendes forældre, må jeg videre derfra.
V.h. Grethe