Hvem kender Niels Rasmussen Fog(h) født før 1692 i Bjerring Præstegaard?

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 30 Okt 2017 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

I mit stamtræ har jeg angivet Johanne? Rasmusdatter? Holst? som hustru - mange ???
Søn = Mogens Nielsen Fog født ca. 1720 i Pugholm, Aars, Aalborg.
Dennes hustru = Anna Thomasdatter født ca. 21/4 1725 i Sønderlund, Skivum, Aalborg.
Trods professionel virker Niels fra præstegården "mystisk" - jeg har længe været "borte" og ønsker venligst at spørge ind til denne og disse personer - der kan jo meget vel være opstået noget nyt i mit fravær.
Mange venlige tanker fra Charlotte.
Gode tanker fra Charlotte...

Kim Grundtvig

Hej Charlotte

Jeg kender ikke til Niels Rasmussen Fogs hustru eller børn, men jeg har fundet et skifte hos Brejl, hvor han forældre fremgår:

https://www.brejl.dk/viborggejst.html

16 Rasmus Christensen Fogh, præst i Bjerring og Mammen. 11.6.1714, fol.114.
E: Karen Jensdatter Gammelgaard. LV: Anders Jensen i Højbjerg.
[Første ægteskab med Dorthe Christensdatter Blichfeldt].
[Andet ægteskab med Maren Nielsdatter Pallisbjerg, skifte 8.2.1692 lbnr.1]. B:
1) Dorthe Rasmusdatter Fogh g.m. Christen [Nielsen] Bering, præst i Laurbjerg og Lerbjerg.
2) Niels Rasmussen Fogh, student.
FM: Janus Friedenreich til Palstrup og Vindum Overgård.
Niels Rasmussen Fogh har arv efter sin mormor Mette [Jensdatter Solbjerg, skifte Nørlyng herred gejstlig 6.7.1698 lbnr.9], sidst g.m. [Daniel] Friedenreich, [apoteker i Viborg].
[Tredje ægteskab med Maren Poulsdatter Paaske, skifte 3.9.1696 lbnr.4].

Jeg håber du kan bruge det til noget
Vh. Kim

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kim, hvor er jeg glad for din hjælp, og jeg takker dig allervenligst!
Så er det altså rigtigt, at hans mor var Maren Nielsdatter Pallesberg, som døde januar 1692 på præstegården i Bjerring...
Der er én ting, jeg meget gerne vil beklage for alle; mange bliver irriterede over, at jeg så sjældent fremviser kildemateriale, og det forstår jeg vældig godt, men jeg har på én eller anden vis fundet frem til Niels' mor, mormor og morfar - du har nu bekræftet, at jeg ikke var gået på afveje - 1000 tak for dét!
Niels' farforældre var Christen Rasmussen Gjern (født ca. 1623 i Gjern og død i Tved 1662) og Anna Thuesdatter/Thuresdatter Friis...
Christens far var Rasmus Christensen Hadberg, og hans mor var Bodil Pedersdatter Fogh (født mellem 1575 og 1583 i Lyngbygaard, Farre, Sporup, Gjern, Skanderbog og død 1639 i Gjern Præstegård)...
Og hvor har jeg så dét fra?
Jeg er ikke god til at benytte arkivalierne og sysler for tit på anden vis (når jeg overhovedet har tid til at granske lidt), hvilket ikke altid resulterer i et sandt resultat.
Og der er jo ikke meget ved ikke at have vished.
Kim, jeg er dig meget taknemmelig for, at du har hjulpet mig med dette.
Du ønskes oprigtigt en fredfyldt søndag aften - tak endnu en gang for venligheden.
Charlotte.
:)

Gode tanker fra Charlotte...