Geni.com - kan det bruges til noget?

Startet af Kirsten Bjørneboe, 24 Apr 2011 - 09:11

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Bjørneboe

Kan Geni.com bruges til noget fornuftigt? Har nogen af jer erfaringer med det? Og er det ufarligt?
Det skal ikke erstatte min gode gamle Legacy, s9om jeg bruger til at holde styr på min slægtsforskning. Det skal heller ikke bruges til at lægge slægten som sådan online, dertil har jeg en phpgedview-side.

Men i går faldt jeg over nogle af mine slægtninge i et anetræ på Geni.com. Endda med mine egne private familiefotos, lånt fra min pgv-side. Helt i orden med mig - ellers lå det ikke på nettet. Men jeg fik da lyst til at lægge lidt flere slægtninge ind i omtalte anetræ, der så ud til at være blevet udarbejdet af flere forskellige personer. Eller har jeg misforstået noget?

Jeg ved godt, at der ikke kan eksporterer ged-filer til Geni.com, det kunne jeg heller ikke drømme om.

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/phpgedview
Folketællinger, Kirkebøger og andet om Varpelev:
http://www.varpelev.dk

---------------
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/webtrees/
Folketællinger, kirkebøger og andet for Varpelev:
http://www.varpelev.dk

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Kirsten Bjørneboe

Mange tak for linket (jeg synes det er svært at søge i det nye forum). Jeg har læst det hele og er blevet så klog, at der er delte meninger om Geni.

Jeg vil tygge lidt på det. Eventuelt lægge nogle få personer på og se hvad der sker. Det skal ALDRIG erstatte min egen hjemmeside, men på den anden side er det også lidt sjovt at komme "ud og lege med de andre"  :D

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe
---------------
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/webtrees/
Folketællinger, kirkebøger og andet for Varpelev:
http://www.varpelev.dk

Bjarne Due Pedersen

Ja, søgefunktionen er ikke perfekt, men jeg har lært at stå på forsiden, når jeg søger. Ellers er søgningen kun i den undergruppe, jeg rent faktisk står i  :)

Mit bedste råd til Geni, er at kontrollere ALT, hvis du finder noget, der passer med dit stamtræ.

Det kan godt være at en "Peter Hansen" er blevet gift med en "Anna Jensdatter" og det passer i kirkebogen, men er det så også det rigtige par ? Eller fødte børn, døde personer m.v. Der skal jo gerne mere dokumentation med, for at være sikker på at det er de rigtige  ;)

Jeg har selv prøvet at "få" fødslen på en far til min dengang ældste stamfar, der skulle være en Peter Hansen Væver fra Lolland. Jeg hoppede i med begge ben, af bare glæde, indtil jeg tænkte mig om. Der var INTET, der beviste at han var den rigtige og det viste sig senere at han var den forkerte. Den rigtige er nu behørigt dokumenteret  ;D
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Kirsten Bjørneboe

Naturligvis kontrolleres alt. Ligesom i FamilySearch. Oplysningerne bruges som et hint om, at det måske kan være den rette. Jeg har da også allerede modtaget et hint om et match, der absolut ikke havde noget med min ane at gøre. Jeg har abonneret for et år i pro-udgaven, men har jo 15 dages prøvetid. Hvis ikke der dukker guldkorn op i prøvetiden, så afbestiller jeg igen - håber det er mere enkelt end Ancestry.

Jeg vil øve mig lidt i at søge her i DIS-forum. Jeg er gammel rotte her i forum, men kun i den gamle udgave. Som andre slægtsforskere går det lidt op og ned med forskningen,

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe
---------------
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/webtrees/
Folketællinger, kirkebøger og andet for Varpelev:
http://www.varpelev.dk

Alvin Mosegaard Jensen

Jeg har fundet Adam og Eva i systemet (indsat af en eller anden ¤#!%), og da alle træer bliver flettet sammen rammer det alle.

Anne Marie Holck

Ja, det beskriver jo lige præcis de problemer, der er, når man ikke selv kan styre de informationer, der lægges ind omkring ens slægt ::)

Lis B. Jensen

Jeg er holdt op med at bruge Geni - efter at jeg opdagede mine oplysninger kunne overtages af andre så jeg ikke selv kan rette idem.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Henny Odby Nielsen

#8
Det er min opfattelse, at det ikke skulle kunne lade sig gøre, at andre overtager ens profiler.
I forbindelse med sammensmeltning af profiler kan man risikere, at en anden kommer til at stå som den, der har tilføjet profilen, fordi vedkommende er den første, der har tilføjet den.  Men man bør selv stadig stå som medadministrator med rettemuligheder. Hvis ikke bør man kontakte help@geni.com.

- Men Geni kan tildele åbne profiler af høj kvalitet status som MP - Master Profile, hvor kun én person kan redigere. Så vidt jeg har forstået det. Og det er en god ting, for så undgår man det, som vi kan se med f.eks. alle gamle Kjærulff profiler fra Kjærulfske Studier, at de bliver rettet frem og tilbage, fordi alt for mange har adgang til at redigere i dem.

- Jeg er tilhænger af Geni, fordi min familie/slægt kan følge med og deltage, hvis de ønsker det. Men jeg er samtidig på vagt og lukker ikke fremmede ind i min familiegruppe, ligesom jeg ikke har behov for collaboratør-funktionen. Jeg kan fint selv finde ud af at kontakte administratorer af identiske profiler. Det går faktisk rigtig fint med det i øjeblikket.

- Når jeg er på vagt, så skyldes det, at jeg har svært ved at forstå, at nogle brugere kan være administratorer på mange tusinde profiler. For mig er det det negative ved Geni.

- Geni har været nede i weekenden pga akutte problemer, og selv om sitet kører igen, er der et par områder, der endnu ikke fungerer, som de skal. Det arbejder man på.
MEN - weekendens hændelser viser, at man ALTID bør bruge Geni sammen med sit eget computerprogram. Så undgår man at få nervøse trækninger, som nogle fik i forbindelse med weekendens sammenbrud.

- Trods minusser er jeg tilhænger af Geni.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

#9
Yderligere en positiv ting ved Geni er, at man har mulighed for at få indblik i de af ens slægt, der udvandrede for mange år siden.

Omkring årsskiftet blev mit træ koblet på et træ i New Zealand, hvor man generelt er meget interesseret i at finde tilbage til sine rødder i Europa. Derved fik jeg ved hjælp af internettet indblik i livet som nybygger i NZ i 1800-tallet.

Og i øjeblikket benytter jeg Geni lidt mere langsigtet til at finde ud af, hvordan det gik et par af min farmors søskende og flere fætre fra Vesthimmerland, der overraskende udvandrede til USA til Iowa og Nebraska omkring 1900. Jeg håber, at deres efterkommere på et tidspunkt også lægger deres profiler på Geni.
Det var i forbindelse med, at jeg har kortlagt min farmors slægt i Vesthimmerland, at jeg fandt ud af, at nogle var udvandret. Det kunne jeg selvfølgelig også have fundet ud af i mit program på computeren. Men jeg tilskriver det det fine overblik i Genis opbygning af slægtstræet, at jeg er nået hertil.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Lige en sidste ting med henvisning til Lis B. Jensen kommentar.
Hvis man vil undgå, at andre retter i de data, som man har lagt i afsnittet About Me, har man mulighed for at lægge dem ind som et dokument i pdf-format. Så er det kun én selv, der har rettemuligheder, uanset om man har valgt at gøre dokumentet tilgængeligt for sin familiegruppe eller for alle.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Geni er blevet ændret fra den ene dag til den anden.
Gårsdagens Geni er ikke den samme som den, vi møder i dag. Natten over har man ændret i regler for brugen, således at ikke-pro brugere har fået deres muligheder stærkt begrænset.
Forhåbentlig bliver de nye tiltag modereret, idet der er stor modstand mod ændringerne også fra en del pro-brugeres side.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Lars Erik Bryld

Her er en oversættelse af en bloggers analyse af de nye tider på Geni.com. Originalen findes her:

http://www.tamurajones.net/GeniChanges.xhtml


Geni er lige blevet bedre - eller værre
 
Geni.com annoncerer »udrulningen af ​​nye privelegier, designet til at fremskynde væksten og forbedre kvaliteten af ​​det Store Verdens-stamtræ.«. Den første ting, man bemærker er, at »Geni Pro-abonnenter har nu fuld tilladelse til at føje til, redigere og flette profiler i de historiske dele af træet.«.

I kommentarerne oplyses det, at »Pro-brugere ikke længere behøver at bekymre sig om mennesker, der ikke vil svare på fletningsanmodninger« . Dette er, eller rettere var, en hyppig klage fra Geni.com brugere.

Geni.com profiler har en profilejer. Som standard er skaberen af ​​profilen profilen ejer, og kan udpege andre brugere som samarbejdspartnere. Du kan anmode om, at to profiler blive fusioneret, men hvis ejeren af ​​den anden profil ikke reagerer, sker der ingenting.

Den store ændring er, at ejer og samarbejdspartnerstatus ikke længere betyder noget. Hvis du har en Geni Pro-konto, behøver du ikke længere at vente på godkendelse fra en profils ejer, men kan flette alle offentlige profiler.

Fletningsprivilegiet plejede at være begrænset til profilens ejer og samarbejdspartnere, men disse roller er faktisk blevet fjernet. Nu er fletningsprivilegiet begrænset til brugere med en Geni Pro-konto, dvs brugere, med et betalingsabonnement. Dette løser nok problemet med ikke reagerende profilejere, men den indfører nye problemer. Denne ændring kan i praksis fremkalde regulære rettelseskrige. Måske ikke, eftersom Geni.com stadig har moderatorer, der kan låse felter med kendte gode data, men denne løsning er i sig selv et problem. Det fungerer kun så længe du tilfældigvis er enig med deres forestilling om, hvad der udgør kendte gode data ...


Gratisbrugere
 
Gratisbrugere mister med de nye ændringer ikke blot deres profilejer-status, de mister dybest set enhver kontrol over alle andre end deres nærmeste forfædres oplysninger, når en hvilkensomhelst Geni Pro bruger rykker ind og sammenfletter en person i dit træ med et andet træ. Der er intet du kan gøre ved det , medmindre du er villig til at betale for et Geni Pro konto og starte en rettelseskrig.

Det var tidligere muligt at bygge dit eget træ og bevidst undgå at lægge det ind i det store Borg Træ, men det er ikke, hvad Geni.com ønsker. Nu vil nogle Pro-brugere flette dit træ for dig. Hvis de har misforstået noget, er det bare ærgerligt. Alle Geni.com brugere er lige, men Geni Pro-brugere er mere lige end andre. Geni Pro-brugere kan flette dit træ med Borg Træet. »Alle Geni.com brugere er forbundne, men Geni Pro-brugere er mere forbindende end andre."

Søgninger
 
Der er mere end 100 millioner profiler på Geni.com. Tidligere kunne alle brugere kan søge i alle profiler. Nu er denne mulighed hovedsageligt begrænset til Geni Pro-konti. Gratis brugere kan stadig finde deres nærmeste slægtninge, men det behøver man næppe et online stamtræ til; du har derimod brug for et online stamtræ at komme i kontakt med fjerne fætre og kusiner - og nu vil kun Geni Pro-brugere være i stand til at gøre det. Alle Geni.com brugere er forbundne, men Geni Pro-brugere er mere beslægtet end andre.
 
Ken Tregear bemærker, at det er mærkeligt, at selv om Geni.com profiler kan findes via Google, kan du ikke længere søge efter profiler på selve webstedet.


Utilfredse Pro-brugere
 
Det giver mening, at mange gratis brugerne er utilfredse med disse ændringer. Begrænsninger på gratiskonti i den grad som Geni.com har gjort er bare ikke klogt. Ideeen med en Freemium model er at friste gratis brugere, så meget, at en vis procentdel af dem beslutter sig for at gå til en betalt konto.

Borg Træet er centralt for Geni.com, men nu kan de fleste gratis brugere ikke engang se Borg Træet. Ændringerne gør det usandsynligt, at en gratis-bruger vil finde fjerne slægtninge på Geni.com. Hvordan skal gratisbrugere så nogensinde komme til at lide Geni.com så meget, at de beslutter at købe en betalt konto?

At gratisbrugerne kritiserer Geni.com for ikke at tænke ændringerne igennem, er ikke overraskende, men det er ikke kun dem, der er utilfredse. Geni Pro-brugere er også utilfredse. Hovedpointen i de fleste indlæg er, at Geni ikke bør fjerne funktioner fra de gratis konti men i stedet tilføje funktioner til Pro-konti. En af grundene til denne holdning er, at begrænsninger på gratis konti påvirker Pro-konti. Alle Geni.com medlemmer bruger hjemmesiden til at samarbejde med hinanden. Begrænsning af hvad frie brugerne kan søge og finde reducerer ikke kun værdien af ​​en gratis konto, det reducerer ligeså værdien af ​​en Pro-konto. Ved at begrænse hvad gratisbrugerne kan søge og finde, begrænser Geni.com de kontakter, Geni Pro-brugere kan få.


Geni GEDCOM eksport
 
Et problem for brugere, der ønsker at stoppe, er, at Geni.com har deres data, og GEDCOM eksport af dit træ er en Geni Pro-funktion. En løsning er at tage den gratis tidsbegrænsede Pro forsøg, eksportere dine data til GEDCOM og derefter annullere Pro-abonnement, men det kræver at du har kreditkort.

Den nemmeste måde til at få dine vigtigste Geni.com data er at bruge AncestorSync. Det AncestorSync for Geni Beta giver dig mulighed for at angive både et træ dybde og bredde, og derefter hente dine data fra Geni.com komplet med dokumenter og fotos.


Penge versus slægtsforskning
 
Flere brugere kommenterer et grundlæggende problem ved Geni.com 's ændringer: evnen til at betale for et Geni Pro-konto er ikke på nogen måde ensbetydende med genealogiske kvaliteter. Hvis Geni.com virkelig bekymrer sig om kvaliteten i ​​Borg Træet, bør beslutningen om at fusionere profiler ikke baseres på, om brugeren er villig og i stand til at betale for et Geni Pro-konto, men på argumenter. Udelukkelse af gratisbrugere fra beslutninger er at sætte penge før nøjagtighed, og viser ikke respekt for slægtsforskningen selv.

Kommentarerne blev virkelig hidsige, da en Geni Pro bruger begyndte at kalde gratisbrugerne »fribyttere«. Nogle »fribyttere«, var hurtige til at påpege, at de begyndte på Geni.com for mange år siden, da der ikke fandtes Pro-konti, og at de har tilføjet alle de data, der gør nutidens Geni Pro konto værd at betale for. De havde ikke bidraget deres data eller mange timers arbejdskraft, hvis de havde vidst at deres arbejde skulle anvendes af Geni.compå denne måde.


Ét træ
 
Geni.com kalder deres ændringer forbedringer, men selv Pro-brugere er utilfredse. Det er ikke bare fordi færre gratisbrugere vil kontakte dem, men også fordi det, at alle Pro-bruger nu kan flette alle offentlige profiler er et tveægget sværd. Det løser ikke bare problemet med profilejere, der aldrig reagerer på fletningsanmodninger; det giver også alle Pro-brugere mulighed for at lave rod i dit træ. Uanset hvor stor en ekspert du er, endsige hvor omhyggelig forskning du har gjort, den eneste kvalifikation du behøver for at haste en konklusion igennem, flette løs og fuldstændig ødelægge dit og andres stamtræ er en Geni Pro-konto.

Denne del af klagerne bygger på en grundlæggende misforståelse af, hvad Geni.com er og ikke er, Geni.com handler ikke om dit personlige stamtræ, men om deres Borg Træ. De fleste online slægtsforskningssteder holder dit stamtræ adskilt fra andres træer, Geni.com har til formål at tilegne sig alle medlemmers træer ind i sit Store Kollektiv. På Geni.com, er der ikke noget som hedder dit stamtræ. Der er kun det Store Kollektiv.