Langsom PC både i opstart og brug.

Startet af Egon Sørensen, 23 Apr 2011 - 21:17

Forrige emne - Næste emne

Egon Sørensen

God aften!


Er der en eller flere der vil give mig et råd om hvordan jeg gør den brugelig igen.

Jeg har fundet et program der hedder Slow-PC fighter, men er det værd at købe, findes der andre

gratis programmer der kan det samme.

Som det er nu går det bare slet ikke, jeg kan også oplyse at jeg ikke er særlig PC kyndig, hvis ikke

der findes et program der kan ordne den må jeg nok ty til expert hjælp.



Mvh.

Egon Sørensen


Frank Petersen

Hej Egon!

Jeg har i trekvart år brugt SLOW-PCfighter og er ganske tilfreds med programmet. Jeg kører det hver 10-14 dag, og det rydder ganske pænt op.

Jeg ved ikke, om der findes tilsvarende gratis programmer.
Frank Petersen
www.123hjemmeside.dk/FrankPetersen

Christian Konstmann Autzen

Det som kan give en langsom pc'er er, hvis du ikke jævnligt disk-defragmenterer den.

Klik på globus nederst til venstre - og klik så på "Alle programmer".

Find "Tilbehør" i listen og klik på den. Find "Systemværktøjer" og klik på den - find "Diskdefragmentering" og klik på den.

Start så diskdefragtmentering - og den kan sagtens køre samtidig med at du arbejder på pc'eren. Det vil nok tage en del timer til den er færdig.

Når man arbejder på sin pc'er, så downloader man mange ting - og disse lægger sig så "hulter til bulder" på harddisken. Og når pc'eren så skal bruge det, så skal den gennemløbe temmelig meget for at finde det igen - og det tager selvfølgelig tid.

Diskdefragtmentering gør, at pc'eren lægger det hele pænt på plads og i en ordnet rækkefølge.

Hvis du downloader mange kirkebogssider, så fylder de ret meget. Og det kan være en fordel at lægge disse (kirkebog for kirkebog) over på en ekstern disk, hvor du så henter dem, når du skal bruge dem. Men det er så en anden historie.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Sørensen

God morgen Frank og Christian!

mange tak for svarene, jeg vil nu prøve det foreslåede fra Christian, og Frank, nu vil jeg overveje

om jeg skal købe dette program til at rette fejl.

Det største problem med at PCen er langsom er ved søgning på google, men jeg får det jo nok

problemet løst engang.

Mvh.

Egon Sørensen

Anne Mortensen

Hej Christian

Har printet dit indlæg af 23.4. kl. 22.38 ud.

Ville prøve dit forslag.
Da jeg når ind til Diskfragmentering vises dette:

Kør kl. O1.00 hver onsdag
Næste planlagte kørsel 27.4.2011 -  01.39
----------------------------
Spørgsmål:

Da maskinen er indstillet til at gøre dette automatisk skal den da være tændt på det nævnte klokkeslet ?

Er det automatiske check nok eller skal man  gøre som  du forslår og lade maskinen kører et antal timer ?
-----------------------------

Denne indstilling må være foretaget af den der satte min PC op da jeg købte ny.
Men syntes nu at den kører lidt langsom.

Sletter cookies og midlertidige filer jævnligt.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jette Gravers Jørgensen

#5
Hej Egon (og Anne),

Nu skriver I ikke noget om hvilket system I kører på maskinerne (Windows, mac, Linux) eller hvilken version. Men nedenstående virker på windowsmaskiner:

I kan hente freewareprogrammet ccleaner (dansk sprog), der rydder op forskellige temporære filer og i registreringsdatabasen. Fra programmet kan man også afinstallere programmer, og stoppe ting der starter i baggrunden, når maskinen starter. De 2 sidste ting, skal man være lidt påpasselig med, da det kræver at man ved lidt om, hvad der skal køre...

Programmet hentes her: http://download.cnet.com/ccleaner/ (Klik på "downloader now").

Derudover vil jeg foreslå at I scanner pc'erne for virus og malware. Hvis I ikke har et opdateret antivirusprogram, vil jeg foreslå Microsoft Security Essentials. Det virker tilsyneladende godt, tager ikke mange maskinkræfter, og kræver ikke hele tiden svar på spørgsmål. Hvis I i forvejen har et antivirusprogram kørende, skal dette først afinstalleres.

Programmet hentes her: http://www.microsoft.com/da-dk/security_essentials/default.aspx (Klik på "Hent det gratis i dag".

Til malware vil jeg foreslå Malwarebytes anti malware (også på dansk), som kan hentes her: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button . Første gang vælges en fuld scanning.

Opdatering: Mellem kørsel af ccleaner og efter kørsle af Malwarebytes, er det en god ide at genstarte maskinen (også selv om man ikke bliver bedt om det).

Hvis I har problemer eller ønsker hjælp, er I velkomne til at skrive.

mvh Jette.

Bjarne Due Pedersen

Citat fra: Egon Sørensen Dato 24 Apr 2011 - 08:18
Det største problem med at PCen er langsom er ved søgning på google, men jeg får det jo nok

problemet løst engang.


Det kan også være din netværksforbindelse. Hastighedden har stor betydning for download, så det er et spørgsmål om din PC er langsom ved almindeligt brug, eller det kun er på nettet ?
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Anne

Ja - pc'en skal være tændt for at kunne køre diskdefragmentering.

Og så kan du selv ændre tidspunktet, så den i givet fald kører, mens du normalt ville have pc'en tændt alligevel.

Selv om også jeg har den stående til at køre på et bestemt tidspunkt, så kører jeg alligevel diskdefragmentering en gang i mellem. - Det er som om det giver et bedre resultat, når den startes manuelt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Mortensen

Hej Christian

Tak for hurtigt svar.

Lige hjemkommet fra en solrig tur til Øresunds kyst ser jeg dit svar.
Det er printet ud og jeg retter  tidspunktet og følger dine anvisninger.
---------------

Hej Jette

Også tak for dit svar.
Læser dine anvisninger - håber jeg forstår dem.
Men prøver Christians svar først.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen

God aften Jette og Bjarne!

Mange tak for svar!

Jeg har prøver diskfragmentering, slettet en del genveje, slettet noget som jeg nok ikke skulle have

gjort, så istedet for at løse problemet skabte jeg nok et der var større.

Disse hersens PCer kan jo godt være lidt svære at forstå, når man selv er fra tiden med griffel

og kugleramme, nu ringer jeg efter en til at ordne den.

Men tak for forsøget på at hjælpe mig.

Mvh.

Egon Sørensen

Christian Konstmann Autzen

Jeg har nu installeret denne cleaner - og med godt resultat, og jeg har ikke (endnu i hvert fald) konstateret problemer med, at der skulle være slettet noget, som ikke skulle have været slettet.

Programmet hentes her: http://download.cnet.com/ccleaner/ (Klik på "downloader now").

Så - tak til Jette for henvisningen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bjarne Due Pedersen

Det kan også være den simple årsag, at harddisken er "fyldt"

Hvis ikonet "Denne computer" er på skrivebordet, ellers brug Stifinder, C-drev, Højreklik og tryk på Egenskaber.
Så ses hvor meget plads der er, og hvor meget der er brugt.
Dette gøres også på evt. D-drev.
Jo mere plads i % der er brugt, jo langsommere bliver PC´en og da slægtsprogrammer ofte indeholder en stor mængde filer og billeder m.v. kan det være årsagen.
Også antallet af åbne programmer kan være afgørende, da de hver især bruger hukommelse.

Og husk at installation af nye programmer også tager plads  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Mogens Møller Nielsen

Der findes et godt program,gratis som hedder www.ccleaner.com det har den fordel at det tager væk alt som ligger i forskellige temp mapper og registret kan den også rense for gamle  og falske genveje.m Den tager kun væk det som du ikke skal bruge det plejer at hjælpe.
Det kan også være at du har for mange programmer der starter når du starter Windows. har du Vista eller xp så kan du trykke på kør og her skriver du "msconfig" så kommer du til at se hvormange programmer der starter .
Prøv at rense lidt her, du kan altid få dem tilbage.
Ellers send et pm til mig så skal jeg forsøge hjølpe dig.
Venlig hilsen
Mogens Møller
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen