Jes Hansen og Ann Marie Jensdatter i Stollig, Løjt sogn - 1808

Startet af Henrik Hardam, 04 Okt 2017 - 17:18

Forrige emne - Næste emne

Henrik Hardam

Jeg leder efter oplysninger om mine tip-tipoldeforældre, Jes Hansen og Ann Marie Jensdatter.

Den eneste sikre kilde, jeg har kunnet finde på dem, er KB opslag fra Løjt sogn, Aabenraa amt vedr. min tipoldefar, Hans Jacobsens fødsel d. 25. august 1808. Jeg læser:

Hans Jacobsen, Indesten Jes Hansen i Stollig og Ann Marie Jenss Datter ægtefødte Søn
Fadderne :
1.
2. Mett Peters i Stollig
3. Jesper Petersen ibid

Jeg ved ikke med sikkerhed mere om Jes Hansen og Ann Marie Jensdatter end ovenstående. Jeg har ledt efter dem i KB og FT for Løjt sogn i perioden både før og efter Hans Jacobsens fødsel (men de kan være flyttet til/fra sognet uden jeg ved det). Jeg er i min søgen i Løjt sogn stødt på flere personer, der hedder hhv. Jes Hansen og Ann(e) Marie Jensdatter, og det eneste, der MÅSKE kunne passe sammen med ovennævnte oplysinger er:

I KB for Løjt sogn er der en Jes Hansen, død d. 11-12-1810 og begravet d. 17-12-1810. Jeg læser:

Jes Hansen, Lejeinderst af Stollig, en Søn af Hans Jacob og Dorthe f. N.N. fra Lygum. Har været 3 gange Gift, 1, med Maren fød Jenses, 2, med Maren fød Jenses, 3. med Ann Marie fød Jenses, af sidste ægteskab 1 Barn navnlig Hans Jacob. Alder 75 Aar 1 Maaned.

Det er usikkert, om denne person er den "rigtige" Jes Hansen. Taler imod: Ville i givet fald have været 72 år, da han blev far til Hans Jacobsen! Taler for: (Leje)inderst i Stollig. Navn på (sidste) hustru og søn passer. Navn på faderen kunne forklare hvorfor min tipoldefar blev døbt Hans Jacobsen og ikke Jessen.

Spørgsmål 1: Jeg tænker, at man måske kan finde skifteprotokol el.lign. i forbindelse med denne Jes Hansens død, og så se om der står mere om hustru og barn (herunder alderen på dem) - men hvordan finder jeg frem til dette materiale?

Spørgsmål 2: Når der står "Dorthe f. N.N." betyder det så, at hendes efternavn er ukendt?

Spørgsmål 3: Når der står "fra Lygum", knytter det sig så til afdøde Jes Hansen eller hans mor, Dorthe.

I kirkebogen i Løjt sogn er der desuden indført en eller flere personer ved navn Jes Hansen,  som bliver viet i perioden forud for 1808. Ud af disse ser følgende ud til at passe sammen med den Jes Hansen, der dør 11-12-1810:

Vielse 1807 d. 25 April, jeg læser: Enkemand Jes Hansen i Stollig med Pigen Anne Maria Jens Datter fra Jylland, Heinsvig sogn. Dvs. forudsat at alt ovenfor hænger sammen, så er dette Jes Hansens 3. ægteskab, hvor han gifter sig med min tip-tipoldemor godt et år før de får min tipoldefar.

Vielse 1794 d. 9. August, jeg læser: Enkemand og Inderste Jes Hansen i Stollig, med Pigen Maren, en Datter af afgangne Jenss Paulsen og Maren fød Thomasdatter. Dette må så være ægteskab nr. 2. Ægteparret ses også i FT 1803.

Spørgsmål 4: Nogen forslag til, hvordan jeg kan komme nærmere en verifikation af sammenhængen mellem de nævnte personer?

Jeg har også prøvet at lede efter oplysninger om enken efter den Jes Hansen, der døde 11-12-1810. Iflg. KB fra Løjt sogn gifter enken Anna Maria Jesses fød Jenses af Stollig sig d. 10-4-1812 med ungkarlen Rasmus Rasmussen. Jeg læser (tak til Peter Grishauge for assistance):

Ungkarl Rasmus Rasmussen fra Søn-
derballig (efter forevist Afsked fra 2 Comp. 3 Bataill
Slesv. Inf. Regim. ) med Enken Anna Maria Jesses
fød Jenses af Stollig.


De flytter muligvis til det nærliggende Gammel Haderslev sogn i Haderslev amt, hvor en Rasmus Rasmussen dør d. 11-7-1833 (56 år gammel). Jeg læser fra KB (tak til Peter Grishauge for assistance):

Rasmus Rasmussen, givt med Anne Marie
Jensdatter, en Fattig som understøttedes af Sognet,
i Gammelhaderslev Bondebye. Han efterlod
et barn, Anne Cathrine Rasmussen.
                                     56 Aar gammel.


I samme sogn dør d. 4-12-1849 Anne Marie Rasmussen, Enke efter Rasmussen, Fattiglem i Gammelhaderslev (80 Aar gammel), dvs. født ca. 1769.

Spørgsmål 5: Nogen forslag til, hvordan jeg kan finde ud af, om den Anne Marie (Anna Maria) Jensdatter, der nævnes i de sidste KB opslag, er min tip-tipoldemor (der har giftet sig igen)? Skifteprotokol? (men hvor og hvordan?)

(Jeg har lavet en anden, separat forumtråd vedr. min tipoldefar, Hans Jacobsens militærpapirer - jeg håber også den vej igennem at finde oplysninger om mine tip-tipoldeforældre)


Birte Wienecke

Hvad står der når din tip-oldefar bliver konfirmeret, gift og dør? det kan måske give noget.
mvh Birte

Henrik Hardam

Citat fra: Birte Wienecke [10679] Dato 04 Okt 2017 - 22:26
Hvad står der når din tip-oldefar bliver konfirmeret, gift og dør? det kan måske give noget.
mvh Birte

Jeg har ikke kunnet finde KB opslag for Hans Jacobsens konfirmation (der må have fundet sted ca. 1821-1822).

Han blev muligvis konfirmeret i sit fødesogn, Løjt sogn i Åbenrå amt, men her findes der ikke nogen konfirmandregistre fra den tid. Jeg har fået oplyst fra Landsarkivet, at før 1905 blev konfirmandregistrene kun ført i hovedministerialbøgerne og ikke i kontraminesterialbøgerne, og den lokale præstegård brændte i 1867 og med den alle hovedministerialbøgerne.

Hvis det er hans mor, som gifter sig på ny i 1812 med Rasmus Rasmussen og som senere flytter til Gammel Haderslev sogn i Haderslev amt, kunne han i stedet være konfirmeret der. Men i KB derfra kan jeg i årene 1819-1824 ikke se en konfirmand ved navn Hans Jacobsen. De kan selvfølgelig have boet i et helt tredje sogn på dette tidspunkt, men det vides ikke.

Mht. Hans Jacobsens død d. 9-2-1884, står der ikke nogen (i denne sammenhæng) brugbare oplysninger i KB. Men måske står der noget af interesse i skifteprotokollen, men hvor/hvordan finder jeg den, når ikke jeg kan se arkivet i denne liste: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/41 ?

Hans Jacobsen blev viet første gang i Nyborg sogn d. 8-8-1835. Hans Jacobsens første hustru døde i 1868, og d. 18-11-1875 blev han gift igen i Trinitatis sogn i Fredericia. Det eneste, der måske kan bruges til noget fra de to KB opslag, er at der står (forskellige?) datoer for, hvornår han blev vaccineret og af hvem. Kan kan ikke helt tyde, hvem der har vaccineret. Kan man ud fra disse oplysninger finde frem til, hvor han blev vaccineret?

Henrik Hardam

Jeg håber fortsat på, at der er nogen af jer herinde, der kan hjælpe mig videre med mine spørgsmål.

Siden jeg først oprettede tråden, har jeg selv prøvet at grave videre på forskellig måde, men jeg er mestendels blot endt i blindgyder. Her er en opdatering:

Vedr mit spørgsmål 1: Som det fremgår af denne tråd, kan jeg tilsyneladende ikke komme videre ad den vej. Æv - for det virkede ellers som den mest oplagte og sikre måde at kunne få bekræftet om den Jes Hansen, der døde i 1810, var den "rigtige" Jes Hansen, hvilket synes at være nøglen til at kunne verificere mange af de øvrige mulige sammenhænge.

Vedr mit spørgsmål 2: Jeg har nu fået bekræftet af en medarbejder på Landsarkivet i Haderslev, som jeg har skrevet med, at det må betyde "efternavn ukendt" i denne sammenhæng.

Vedr mit spørgsmål 3: Ved at læse andre indførelser i samme kirkebog fra samme tidspunkt kan jeg konkludere, at "fra Lygum" knytter sig til afdøde Jes Hansen. I denne tråd har jeg så fået hjælp til at tyde kirkebogen for Øster Løgum (= "Lygum") sogn, og konklusionen er, at kirkebogen (samt FT 1803) fra Løjt sogn er upræcis (hvilket tilsyneladende ofte er tilfældet?) ifht. alderen på afdøde Jes Hansen, der rettelig er født d. 6. december 1737 (og ikke i slutningen af 1735). Hvis denne Jes Hansen er identisk med min tip-tipoldefar, var han således "kun" 71 år (og altså ikke 73 år) gammel, da min tipoldefar, Hans Jacobsen, blev født.

Jeg har også prøvet at forfølge et yderligere spor: Jeg ved, at Hans Jacobsen i en årrække, mens han var i hæren (og inden han flyttede til Fredericia), boede i Nyborg med sin første hustru. I den forbindelse prøvede jeg at finde ham i tilgangslisterne i kirkebogen for Nyborg sogn - men forgæves, som det fremgår af denne tråd.

Mht. min tip-tipoldemor, Ann Marie Jens Datter, så kunne det evt være denne Anne Marie født i 1771 i Hejnsvig sogn (jf oplysning fra vielsen i Løjt sogn 25-4-1807) og datter af Jens Thyboe: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=162934#162934,27372381 - det kunne også passe nogenlunde med den Anne Marie Rasmussen der dør 4-12-1849 i Gammelhaderslev sogn 80 år gammel...

Ethvert forslag til, hvordan jeg kan finde frem til yderligere om min tipoldefar, Hans Jacobsens aner, modtages meget gerne! Jeg hører også gerne, hvis der er forslag til, hvor og hvordan jeg evt. kan spørge lidt mere målrettet andetsteds i dette forum om diverse delelementer.

Henrik Hardam

Efter mange timers yderligere gennemgang af kirkebøger, folketællinger og (meget sparsomme) skifteprotokoller var der endelig gevinst! Jeg fandt KB opslag for min tipoldefar, Hans Jacobsens konfirmation i 1825 i KB for Gammel Haderslev sogn, hvor der står:

Hans Jacob Jessen [en S. af] Jes Hansen i Løjt fød 1808 d 25 Aug

Ud fra oplysninger om fødselsdato og -sted samt fædrene ophav er der ingen tvivl om, at det er min tipoldefar, men det er pudsigt at han her omtales som "Hans Jacob Jessen". "Jessen" ville godt nok være det naturlige efternavn efter datidens navneskik, men det er det eneste sted, jeg har set det anvendt sammen med hans navn.

Oplysningen om, at Hans Jacobsen blev konfirmeret i Gammel Haderslev sogn i 1825, gør, at jeg nu endelig tør konkludere, at hele rækken af oplysninger om Jes Hansen og Anne Marie Jensdatter i mine ovenstående posts er bekræftet.

Efter Anne Marie Jensdatter blev enke i 1810 og giftede sig på ny i 1812 i Løjt sogn med Rasmus Rasmussen, flyttede de senest i 1816 til Gammel Haderslev sogn, hvor jeg i KB (hovedministerialbog og kontraministerialbog) har fundet et opslag vedr. deres datters død d. 3. august 1816:

Anne Cathrine Rasmussen et barn i Gl. Had. gl. 2½ Aar, en d. af Dagl. Rasmus Rasmussen og h. Anne Marie

Jeg har dog ikke kunnet finde KB opslag for hendes fødsel/dåb, hverken i Løjt sogn eller i Gammel Haderslev sogn, så måske har familien boet et tredje sted, da datteren blev født ca. 1814. Hjælp søges til at finde KB opslag for denne Anne Cathrine Rasmussens fødsel/dåb.

Det er også lidt mærkeligt, at der ved Rasmus Rasmussens død i 1833 står i KB, at "han efterlod et barn, Anne Cathrine Rasmussen". Dette ville der vel normalt ikke stå, hvis barnet var død forinden, så en mulighed kunne være, at Anne Marie Jensdatter og Rasmus Rasmussen på et tidspunkt efter 1816 fik endnu en datter, som blev opkaldt efter sin afdøde storesøster, og som var i live da Rasmus Rasmussen døde i 1833. Men jeg har ikke kunnet finde noget i FT eller KB herom - hjælp søges til at finde en sådan eventuel Anne Cathrine Rasmussen nr. 2.

Jeg har fundet Anne Marie Jensdatter i FT1835, dvs. to år efter hun blev enke, hvor der står, at hun er understøttet af fattigkassen og er 60 år gammel (født i 1775). Alder/fødselsår passer ikke 100% med den Anne Marie født i 1771 i Hejnsvig sogn, jeg mener er min tip-tipoldemor, men jeg har efterhånden lært, at KB og FT kan være meget upræcise, hvad sådanne angivelser angår!

Det er fortsat lidt af en gåde, hvordan min tipoldefar, Hans Jacobsen, der således bliver konfirmeret i 1825 i Gammel Haderslev sogn, ender som menig i Fyenske Infanteriregiment fra d. 3. juli 1829 (jf. hans nekrolog i Fredericia Dagblad i 1884) og i hvert fald fra 1833 (hvis ikke tidligere) bosætter sig i Nyborg og stifter familie.

Desuden har jeg endnu en mindre korrektion til min tip-tipoldefars alder på tidspunktet for min tipoldefars fødsel: Jes Hansen var rettelig "kun" 70 år gammel da Hans Jacobsen blev født! Det er stadigvæk en meget sen alder at blive far i, men til sammenligning blev hans søn ligeledes far i sen alder: I sit andet ægteskab blev Hans Jacobsen far til tre drenge, da han var hhv. 63, 64 og 67 år gammel.

Erling Jakobsen

Hej Henrik.
Hans Jacobsen er ligeledes min tipoldefader.
Tak for dit store arbejde, jeg gik selv i stå med Hans for 5 års siden
Jeg vil gerne hjælpe med at søge efter Anne Cathrine Rasmussen nr. 2, for at undgå dobbeltarbejde kunne du fortælle hvor det er relevant at søge?
Hilsen Erling Brock Jakobsen.



Henrik Hardam

Hej Erling.

Du må være efterkommer af Hans' søn, Carl Moritz, så? Jeg har samlet en masse data og fotos i et stamtræ på http://hardamjacobsen.myheritage.dk og du er meget velkommen til at tilmelde dig siden, så skal jeg "lukke dig ind" som medlem af stamtræet.

Mht. en eventuel Anne Cathrine Rasmussen nr. 2, så må du meget gerne dobbeltchecke i kirkebogen for Gammel Haderslev sogn (link til hovedministerialbog og kontraministerialbog) om jeg har overset hendes fødsel, der jo i givet fald vil være i perioden 1816 til 1833. Men da hun ikke er at se i registret til kirkebogen, er hendes fødsel nok bare ikke at finde i dette sogn.

En anden mulighed er, at familien i denne periode er flyttet fra Gammel Haderslev sogn til et andet sogn, hvor Anne Cathrine Rasmussen nr. 2 er født, og så tilbage til Gammel Haderslev sogn inden 1833, hvor Rasmus Rasmussen dør. Vi ved at Hans boede i Gammel Haderslev sogn i 1825, hvor han 16-17-år gammel blev konfirmeret, men det er jo ikke sikkert, at han på dette tidspunkt boede med sin mor, stedfar samt evt. halvlillesøster. I så fald er dit gæt på, hvor man skal lede, lige så godt som mit! Måske boede de i Hoptrup sogn, hvor Rasmus Rasmussen boede, da han og Anne Marie blev gift, eller måske i Hejnsvig sogn, hvor Anne Marie blev født? Der er ikke nogen folketællinger fra denne periode, så det er noget med at pløje kirkebøger igennem for fødsler i perioden 1816-1833 i diverse sogne i Haderslev (og nok ogsåÅbenrå) amt... Du kan også prøve at søge i de databaser med indtastede / OCR-scannede kirkebøger, som findes (men som desværre ikke er komplette/fejlfrie) og se om du har mere held end mig: FamilySearch, Danish Family Search og Dansk Demografisk Database.

Endelig er det som nævnt i et af mine indlæg længere oppe også en mulighed, at der slet ikke findes en Anne Cathrine Rasmussen nr. 2, selvom teksten i kirkebogen ved Rasmus Rasmussens død tyder på, at hun findes.

Det kunne være fantastisk, hvis det viser sig, at Hans Jacobsen havde en (halv-)lillesøster som voksede op og ligeledes stiftede familie...