Jens Christian Johansen (1829-1864) Kan han findes i lægdsrullen?

Startet af Hanne Fisker, 01 Okt 2017 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Kære Forum

Jeg har fundet Jens Christian Johansens dåb og begravelse, samt fundet ham i "Krigen 1864 og de Faldnes Minde".

Nu ville jeg så gerne have bekræftet hans færden i lægdsrullen, og hans stilling under krigen, men lægdsrullen er jeg ikke så skrap til, så jeg håber I kan hjælpe mig med det.

Her er hvad jeg ved om manden:

Dåben:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=158838#158838,26685832

Vor Frelser, Sokkelund, København: KB 1826-1834 opslag 84 nr. 69

År 1829 nr. 69

Født: 1829, d: 30te Juni

Jens Christian
Johansen

Døbt:
1829, d: 14de August
i Kirken

Forældre:
Landmaaler Poul Win-
ther Johansen og
Hustru Caroline
Augusta fød Wulff.
Prindssensgade no. 289

Fadderene:
Forældrene, Jomfr. Marie
Johansen fra Aalborg, Møller
og Dannebrogsmand Hans Wulff,
fra Jydland, Stud. Chirug..?, Carl
Wilh. Wulff, fra Byen.

Anført: 434:

Anmærkninger:
Wallgreen

Note: Der er fejl i moderens navn for hun er døbt Karen Augusta Wulff, ikke Caroline!

--

Begravelsen:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=205780#205780,39057570
Slagelse Sankt Mikkel, Slagelse, Sorø: KB 1861-1872 opslag 416 nr. 18

År 1864 nr. 18

Død: 19 April
Begravet: 26 April

Jens Kristian Johansen

Ugift, Kaptain ved artilleriet, søn af
afd. Landinspecteur P. V. Johansen og hustr.
Karen Augusta født Wulff; han var født
30 Juni 1869, døde på Lazarettet i
Augustenborg som følge af benets ampu-
tation, efterat foden var bleven knust d. 11te
Apr. under forsvaret for Dybbøl.

Alder: 34 år.

Anmærkninger:
Ført hertil fra Augustenborg Lazarettet
ved Pr... af 21de, Bgsattest af s.d.

--

Kilde:
Johansen, Jens Christian , Artilleriet, 10de Batteri, Capitain, 17 apr, bog 1864, side 77

Kilde: Register over faldne i de slesvigske krige 1848-1864

Artilleriet

Captain og Chef for 10de Batteri Jens Christian Johansen, såret den 11te April* Død paa
Augustenborg Laz. (Lazaret) den 17de April, begravet paa Slagelse Kirkegaard den 26de April

Kilde: Krigen 1864 og De Faldnes Minde - Af Wilhelm Cohen.

FT'er:

Bornholm, Sønder, Neksø Købstad, 1ste Qvarter, Søndergade No 37, , FT-1840, C3288
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Poul Windter [ Winther] Johansen     42     Gift          Landinspecteur      
Caroline Augusta Johansen [f. Wullf]     38     Gift          hans Kone      
Henrietthe Marie Johansen     13     Ugift          deres Børn      
Jens Christian Johansen     11     Ugift          deres Børn      
Hans Chr. Wolff Jacob Johansen     8     Ugift          deres Børn      
Vita Caroline Johansen     5     Ugift          deres Børn      
Jens Johan Nicolai Theodor Johs.     3     Ugift          deres Børn      
Johane Bolette Elisabeth [ Eulalia] Johans.     1     Ugift          deres Børn      
Vilhilmine Christiane Møller     21     Ugift          Lærerinde og Huusjomfrue      
Magrethe Elisabeth Markman     31     Ugift          Tienestepiger      
Ane Elisabeth Koefoed     19     Ugift          Tienestepiger 

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Vestergade, 612, 2, FT-1845, A2013
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Poul Winther Johansen     46     Gift          kammerråd, landinspektør,     Gunderup, Ålborg 
Caroline Augusta Wulff     43     Gift          hans kone     Nebel, Vejle 
Henriette M. Johansen     17     Ugift          deres datter     København 
Jens Christ. Johansen     15     Ugift          deres søn     København 
Hans Charles W. Johansen     12     Ugift          deres søn     København 
Meta Caroline Johansen     10     Ugift          deres datter     København 
Johan Nicolay Johansen     7     Ugift          deres søn     Neksø, Bornholm 
Bolette Johansen     5     Ugift          deres datter     Neksø, Bornholm 
Jacob Emil Sørensen     13     Ugift          discipel i Århus Realskole     Hobro 
Christian Nernel     15     Ugift          discipel i Århus Realskole     Feldborg, Ringkøbing 
Lenie Fabricius     19     Ugift          husjomfru     København 
Jensine Christensen     23     Ugift          tjenestepige     Sebbersund, Ålborg 

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Baadsmandsstræde, Matr. 314 B, 4. Sal, 2665, FT-1860, D6360
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christian Johansen     31     Ugift     Premierleutnant i Artilleriet          Kjøbenhavn 
Lorentz Peter Larsen     29     Ugift     Sergent i Artilleriet          Kjøbenhavn 
Christian Thomas Hoyer     27     Ugift     Sergent i Artilleriet          Hydevad, Apenrade Amt 
Frederik Harald Christian Saande     21     Ugift     Corporal i Artilleriet          Helsingør 
Charles Ludvig Hansen     23     Ugift     Corporal i Artilleriet          Kjøbenhavn 
Julius Christian Christensen     21     Ugift     Corporal i Artilleriet          Burg paa Femarn 
Ole Thorvald Thygesen     21     Ugift     Corporal i Artilleriet          Kjøbenhavn 
Christian Ehlers     24     Ugift     Trompeter i Artilleriet          Seedorf, Rendsborg Amt 
Lars Christensen     29     Ugift     Trompeter i Artilleriet          Hillerød 
Niels Petersen     25     Ugift     Undercorporal          *gl.bjergby, Holbæk Amt 
Johann Heitmann     25     Ugift     Undercorporal          Bommingsted, Pinneberg 
Johann Heinrich Purup     25     Ugift     Undercorporal          Steh, Borstel Gods, itzehoe Godsdistrikt 
Jørgen Jensen     25     Ugift     Undercorporal          Nr. Jernløse, Holbæk Amt 
Johan Peter Wisch Nielsen     24     Ugift     Undercorporal          Hillerød 
Rasmus Christophersen     24     Ugift     Undercorporal          Sullerup, Maribo Amt 
Christen Willadsen     24     Ugift     Undercorporal          Ø. Sundby, Aalborg Amt 
Jens Peter Hansen     25     Ugift     Constabel          Bursø, Maribo Amt 
Jens Nielsen     24     Ugift     Constabel          Høvelsvang, Frederiksborg Amt 
Hans Clausen     24     Ugift     Constabel          Rodetofte, Præstø Amt 
Carl Frederik Stelvagen     24     Ugift     Constabel          Kjøbenhavn 
Søren Jensen     24     Ugift     Constabel          Kattinge, Kjøbenhavns Amt 
Christen Nielsen     24     Ugift     Constabel          Glostrup, Kjøbenhavns Amt 
Niels Abraham Lorenzen     24     Ugift     Constabel          Nærum, Kjøbenhavns Amt 
Steffen Christian Petersen     24     Ugift     Constabel          Fælden, Hjørring Amt 
Christian Jensen     24     Ugift     Constabel          Skamstrup, Holbæk Amt 
Hans Poulsen     23     Ugift     Constabel          Gjelsager, Sorø Amt 
Jacob Reinhold Hertz     24     Ugift     Constabel          Korsør 
Hans Hansen     24     Ugift     Constabel          Briede Ore, Sorø Amt 
Niels Larsen     25     Gift     Constabel          Nr. Valsø, Sorø Amt 
Niels Andersen     24     Ugift     Constabel          V. Egede, Præstø Amt 
Knud Larsen     23     Ugift     Constabel          Herfølge, Præstø Amt 
Rasmus Hansen     24     Ugift     Constabel          Ellegaardehusene, Odense Amt 
Hans Andreas Holm     24     Ugift     Constabel          Brarup, Maribo Amt 
Hans Rasmussen     24     Ugift     Constabel          Munkeby, Maribo Amt 
Morten Mortensen     23     Ugift     Constabel          Ø. Klippinge, Maribo Amt 
Frederik Nielsen Markussen     23     Ugift     Constabel          Assens 
Jens Christensen     24     Ugift     Constabel          Raarup, Svendborg Amt 
Niels Pedersen     23     Ugift     Constabel          Snedsted, Thisted Amt 
Christian Ludvig Mathesen     25     Gift     Constabel          Arnum, Haderslev Amt 
Heinrich Theodor Schrøder     24     Ugift     Constabel          Wesselburen, Nordre Ditmarsken 
Johann Gäthgens     24     Gift     Constabel          Wedel , Pinnenberg 
Ferdinand Schultz     24     Ugift     Constabel          Ladokendrup Kloster, Preetz 
Marx Friederich Vogt     24     Ugift     Constabel          Høgensdorf, Segeberg Amt 
Johann Heinrich Christian Andreas Kolster     24     Ugift     Constabel          Altona

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

#1
Hej

Jeg har fundet en dødsanmeldelse:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=132673#132673,33299412
Slagelse Byfoged Skifteprotokol 1858-1866 Fol: 298 opslag 299

(to ord?) Johansen (to ord?) er anmeldt, at hans broder Cap-
pitain i det Kgl. Artilleri Jens Christian Johansen, 34 Aar gl, er død paa
Augustenborg Lazaret den 19. April 1864. Efterlader sig alene myndige
Arvinger der selv overtager boet?     ................?

Grunden til at jeg gerne vil følge ham i lægdsrullen er at jeg gerne vil have bekræftet om han var i 10de Batteri sådan som der står i bogen.

Det er nemlig ikke nævnt hverken i dødsanmeldelsen, på hans gravsten, eller ved begravelsen i Slagelse.

Og han er ikke at finde blandt de døde på Lazarettet i Augustenborgs KB!

Vh
Hanne Fisker

Ole Ingvordsen

Hej

I kontrabogen er det nævnt at han var chef for 10. Batteri
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=156320#156320,26191755

Jeg ved ikke om du har følgende oplysninger:

Danske officerer ved den aktive armé 1864:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17287902#214700,40555966

Kartotek over faldne i krigen 1864:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202079#198461,37621422

Dagbog vedr. 1864:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16584773#39684,5766096

De manglende ord i dødsanmeldelsen:
Af Landinspecteur Johansen heri Byen...

Venlig hilsen
Ole

Hanne Fisker

Hej Ole

Tusind tak for alle oplysningerne. Og nej jeg kendte ikke til de sidste tre link, men det var rart at få styr på den detalje om hans stilling i militæret.  :D

Man lære jo noget nyt af og til.

Takker igen

God dag

Vh Hanne Fisker

Henrik Rosenberg

Min tipoldefar Peter Lorenz Larsen sergent i artelleriet i samme FT som Jens Christian Johansen fra 1860. Hvor kan man se om han var en del af Jens Christian Johansens 10 batteri ved Dybbøl?
Er det muligt at finde ud af hvornår de blev sat ind i krigen? Var de med Dannevirke?  Var de en del af de tropper i tilbagetoget til Dybbøl i vinteren 1864?

Ole Ingvordsen

Hej

Lorentz Peter Larsen var ifølge stamrullen tilknyttet 1. Batteri fra 27/12 1863 til 22/10 1864.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C33X-JS7N-8?i=467&cat=416356

Venlig hilsen
Ole

Hanne Fisker

Hej

Jeg fik i sin tid hjælp til at finde oplysninger om det slag der kostede en af mine aner livet.

Måske kan de også hjælpe dig Lyngby, så prøv at skrive til dem og opgiv de oplysninger du evt. har.

Forsvarets Bibliotek
Kastellet 46
2100 København Ø
3347 9525
www.forsvaretsbibliotek.dk
www.fbib.dk
Åben: Man - Fre kl. 10 - 17

Venlig hilse og god aften til jer begge.
Hanne Fisker

Henrik Rosenberg

1000 tak jeres svar. Jeg kan nu komme videre i min research vedrørende min tipoldefars deltagelse i krigen i 1864.
Efter min mening er fødselsår død mm "kun" data. Jeg synes, at det er utroligt spændende, at tilknytte historier til de enkelte personer, det gør dem mere "levende".
Min 2xtipoldefar gik over til englelske hær efter bombardementet af København i 1807, han kæmpede bl. a. ved Waterloo, hvor han blev såret tre gange.
Min 5xtipoldefar var en Tordenskjolds bedste officerer og deltog i flere slag, indtil han blev fyret på gråt papir.

Hanne Fisker

Hej Lyngby

Spændene aner du har. Ja det er altid sjoveste hvis man kan koble historier på sine aner.

Vh og god aften
Hanne


Henrik Rosenberg

God eftermiddag
Det er godt nok en lidt gammel tråd, men jeg alligevel komme med et indlæg. Jeg har haft lidt korrepodance med Dybøcentret for at fast lægge min tipoldefars rolle i 1864. Jeg har her til formiidag modtaget dette fre Dybølcentret. Jens Christian Johansens beskrivelse af tilbagetoget fra Dannevirke. 

Fra det 10. Batterie
Egen den 13. Februar 1864.
Den 5. om Aftenen Kl. 8 afmarscherede Batteriet fra Thorsted og ankom omtrent Kl. 10 den næste Dags
Formiddag til Flensborg.
Marschen havde været meget anstrængende for Mandskab og Heste paa grund af det glatte føre. Efter et
ophold af omtrent 4 Timer marscheredes videre for at indtage et Cantonnement i Ringenæs, hvortil man
først ankom Kl. 1 om Natten på Grund af at Veiene vare spejlglatte, saa at man maatte holde et Par Timer
på en Mark for at braadde. Marschen blev og langsomgjort ved den masse Vogne, der vare på Veiene.
Mandskab og Heste vare i høj Grad anstrængte ved Ankomsten til Rinkenæs, hvor man ej kunne erholde
Qvarteer, saa at man maatte bivouakere Natten over. Batteriets Reseerve, der var gået i Forveien fra
Flensborg, var marscheret igjennem Rinkenæs og videre til Graasten, hvor den bivouakerede og gik derfra
den næste Morgen til Sønderborg, hvor den atter stødte til Batteriet. Ved Reserven er den Aften eller Nat
Hest Nr. E 32 bortkommen. Hesteholderen ved 1. Kanon har om Morgenen i Rinkenæs efterladt sin egen og
Premierlieutenant Edsbergs Hest, han forklarer at han var fuldkommen fra Samlingen, og ikke vidste hvad
han gjorde. Lieutenantens Hest er senere kommet tilstede, men Mandens egen mangler endnu. Batteriet
marscherede den 7. om Morgenen til Dybbøl, hvor det ankom Kl. 3, og opmarscherede efter Befaling bag
Skandserne. Marschen havde været i høj Grad anstrængende, flere af Hestene vare styrtede af Udmattelse,
og maatte spændes ud, og Mandskabet var så udmattet, at flere af dem var fuldkommen fra Samlingen og
ikke vidste, hvad de sagde og gjorde. Batteriet var i øvrigt den Gang samlet, der manglede kun et Par Heste
og nogle Konstabler. Kl. 7 marscheredes efter Befaling af Overkommandoens Souchef Capitain Rosen til
Lambjerg, hvor Batteriet skulle have Cantonnement. Hestene vare for udmattede til at kunne trække
Kanonerne, hvorfor man lod disse blive staaende mellem Skandserne Nr. 7 og 8, og efterlod en Vagt ved
dem. Veien var dengang overfyldt med Vogne og Infanteriafdelinger, saa at Batteriets Colonne splittedes
ad, og Mørket og Commandeurernes Udmattelse gjorde det umuligt at faa dem samlet igjen, derved er
flere af Folkene og Hestene kommet fra Batteriet. Folkene have senere atter meldt sig, men af Hestene
mangler endnu E 32, E 37, 102 og 652. Af materiel er alt bragt med undtagen en Forstilling, der knustes ved
at en Kanon mellem 6. og 7. styrtede ned ad en Skrænt, Kanonen bragtes med ved Hjælp af en
Ammunitionsvogn, der af en anden Deling var efterladt på Veien.
Batteriet har foruden den ovennævnte Forstilling og de 4 Heste endnu mistet, 1 Forløber og en Mellemsele
med Sadel og Pakning, 2 Underofficers Sadler og en Officerssadel (barthsk.) der er bortkommen med
Hestene, hvorpaa Mandens Pakning var, dels tabt derved at flere af Mandskabet mangler Tornystere og
Mantelsække, saa maa bære deres Tøj i et Tørklæde eller en lignende Ting.
Mellem Dybbøl og Sønderborg væltede en af de Bøndervogne Batteriet havde med, og blev det af de
Opsigtshavende der foruden den at holde til den atter blev læsset, derved tabtes 8 sække med 8 Tønder
Havre samt Batteriets Reserveration af Flæsk og Biscuit i 2 Sække.
Af Sager tilhørende andre Afdelinger har Batteriet medtaget 1 – 24 Pd Granatkanons Ammunitionsvogn
samt 10 Heste. Af disse ere afleverede 4 nemlig til 8. Batterie og 2 til 6. Battterie og 1 til 13. Batterie, endnu
haves af 7. Batteries Nr. o/86, der vil blive tilbagesendt, naar man erholder Oplysning om dette Batteries
Cantonnement, samt Hestene E 38, E 2, 114, 151, og 233.
Chr. Johansen
Capitain og Batteriecommandeu
Vh
Henrik Roseberg

Hanne Fisker

Hej Henrik Rosenberg

Takker for info, og beklager du først får svar nu.

Jeg slægtsforsker desværre ikke længere.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker