Maren Jensdatter født ca 1806 i Kristrup død 1861 i Lindum Viborg Amt.

Startet af Hanne Jelle Rasmussen, 28 Sep 2017 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Hanne Jelle Rasmussen

Maren blev gift i 1840 med Christen Olsen fra Lindum som dør 3 måneder efter. Hun vies herefter til Søren Nielsen Kjær den 15 10 1840 i Lindum kirke, parret får 6 børn den sidste i 1853 herefter i 1861 dør Maren. Parret boede på Hvornum Vasehus i Lindum sogn.
Det har ikke været muligt at løse gåden med hvem Marens forældre er, noget tyder på det kunne være en Bundtmager Jens Pind og hustro Marianne Pind fra Randers disse optræder flere gange som faddere ved Marens og Sørens børns barnedåber.
hvis nogen skulle have kendskab til disse personer ville det glæde mig at høre nærmere.
Venlig hilsen Hanne Jelle Rasmussen.

Hanne Fisker

Hej Hanne Jelle Rasmusen

En god ide med lidt kilder.. Link evt. til de steder hvor du har dem i kirkebøger, da der kan stå oplysninger i dem som gør det nemmere at hjælpe dig.

Det må være dette par du nævner.

Viborg, Nørlyng, Lindum, Lindum Skoledistrikt, En Gaard, 16, FT-1860, D6782
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Søren Nielsen Kjær     52     Gift     Husfader. Kromand          Borup Sogn, Randers Amt 
Maren Jensdatter     54     Gift     Hans Kone          Kristrup Sogn, Randers Amt 
Christen Vinter Sørensen     16     Ugift     Deres Barn          Lindum Sogn, Viborg Amt 
Bodil Kirstine Marie Sørensen     15     Ugift     Deres Barn          Lindum Sogn, Viborg Amt 
Mogens Christian Marqvart Sørensen     12     Ugift     Deres Barn          Lindum Sogn, Viborg Amt 
Maansine Mariane Sørensen     7     Ugift     Deres Barn          Lindum Sogn, Viborg Amt 
Johanne Jensen     32     Ugift     Tjenestepige          Klejtrup Sogn, Viborg Amt 
   
Vh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Linket til Kristrup KB 1786-1813 virker ikke på Dis-arkivalierlister, Salldata og Rigsarkivet, og linket til den gamle KB på DFS lander ved kirkebogen før denne. Så du må væbne dig med tålmodighed til de køre normalt igen.

Det er ikke altid så ligetil at finde sine aner.

Har du kigget efter om der skulle være en Maren Jensdatter/Jensen konfirmeret i Kristrup eller i Randers Sankt Morten?

vh
Hanne Fisker

Inger Toudal

#3

Ved 1. vielse er der vaccinationsoplysninger:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124888#166215,27919996 - venstre side, øverst

- 2. vielse ses venstre side, nederst.

Hun er sandsynligvis her, konfirmeret 1820 i Randers:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125720#167711,28154114 - nr. 2

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=kristrup+sogn&b=kirkebog&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=10935249&henid=17035287&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Citat

Arkivserie: Enesteministerialbog (1666 - 1813)

Arkivskaber: Kristrup Sogn (1666-1813)


Arkivseriens navne: Enesteministerialbog (Officielt) , Kirkebog (Kaldenavn) , Kirkebøger (Kaldenavn)

Arkivseriens datering: Dannelse: 1666 - 1813

Reference: Registratur, læsesalen, C-0306A

Bemærkninger: Kirkebogen 1788-1813 er et forsøg på retablere en tabt kirkebog fra 1786-1814. Der er spredte oplysninger om fødte mænd 1788-1813
og fødte kvinder 1792, 1803-12. Med brev fra biskop Brammer.


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#4

Så vidt jeg kan læse i konfirmationsoptegnelsen, er faderen Jens Hansen Muurmester. Maren Jensdatters forældre kunne måske være her:

Randers, Djurs Nørre, Grenaa Købstad, Grenaa Købstad, Nørregade, 132, FT-1834, B6527
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Jens Hansen     56     Gift            murermester        
Anne Jensdatter     64     Gift            hans kone  
     
Mariane Jensdatter     26     Ugift            deres datter      

Maren i tilgangslisten for Lindum sogn 1840: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124888#166215,27920013 - højre side, nr. 1

Måske kan hun findes i af- og tilgangslisterne for Randers Sankt Mortens sogn.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Jelle Rasmussen

Hej til til dig Hanne Fisker tak for din interesse for mit problem, ligeledes til dig Inger Toudal.
Jeg er også blevet af den opfattelse at forældrene til Maren er Jens Hansen og hustro Anne Jensdatter som jo bor i i Grenå ved FT 1834 med datteren Marianne, ganske vist er det jo et stykke fra Kristrup men trods alt muligt også i 1800 tallet med en flytning.
Først troede jeg at Jens Pind og Mariane Pind var Marens forældre, men mon ikke Mariane er en søster til Maren og Jens Pind er hendes mand, jeg har desværre ikke kunnet finde Mariane konfirmeret i hverken Grenå eller Kristrup, ej heller fundet hende viet med jens Pind nogen steder. Maren Marianes forældre Jens dør i 1834 Anne dør i 1837 begge i Grenå.
Jeg må jo videre i min søgen efter ovennævnte, mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen Hanne Jelle Rasmussen.