Peder Emilius Storm - født 26.01.1841 - Bregninge sogn - hvor i lægdsrullen?

Startet af Leif Svendsen, 28 Sep 2017 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Leif Svendsen

Peder Emilius Storm druknede under forlis, men årstallet for forliset kendes ikke.
Han levede ihvertfald til 1860 idet vi har en kalender fra det år, som han skrev i.
Har prøvet at søge i 'Mediestream' efetr oplysninger om forlis men uden held.
I 'Mediestream' har jeg tidligere fundet oplysning om en af hans brødre som også forliste og druknede.

Derfor tænkte jeg at han måske optrådte i Lægdsrullerne med nogle oplysninger.

I 'laegdsruller.dk' får jeg følgende oplyst:

Født i 1841, optaget i lægdsrullen 1841 og slettet i 1849.
Han blev igen indskrevet i lægdsrullen omkring 1856 og slettet i 1879.

Lægdsrullåret for alle ruller i 1841 begynder i maj 1840 og slutter i april 1841.

Optagelse sker ved fødslen. I 1849 blev alderen for optagelse på lægdsrullen ændret fra fødeåret til 14/15 år (ved konfirmation). Derfor blev han slettet af lægdsrullen i 1849, men blev optaget igen, da han blev konfirmeret. Samtidig blev alderen for sletning af lægdsrullen ændret til 38 år.


Så går jeg ind og søger på lægd. Han er født i Bregninge sogn på Tåsinge og jeg søger på året 1856 og får følgende:

Bregninge - Taasinge i 1856:

4. udskrivningsdistrikt i Svendborg amt, lægd nummer 32

Se lægdsrullen online her i 'Daisy':
Svendborg amt, 1856 F, Landrulle / hovedrulle, Lægd 19 - 39


Men jeg kan ikke finde ham i lægd 32.
Har jeg valgt forkert år eller er Peder Emilius Storm ikke opført i lægdsrullerne?

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anna Grethe Amkær

Hej Leif.
Du kunne prøve at kontakte Lokalarkivet på Tåsinge, ofte ligger lokalarkiverne inde med mange gode oplysninger, som ikke findes på nettet. Arkivet ligger i Landet, desværre har jeg ikke lige adressen ved hånden, så den må du lige slå op.

Venlige hilsner

Anna Grethe Amkær




Inger Toudal


De fynske søruller skulle komme på Arkivalieronline i løbet af 2017:

https://www.sa.dk/da/kommende-digitaliseringer-paa-arkivalieronline/ - Frivilligprojekter

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal