Folketælling 1930, hvor er Christians søskende? Mommark, Lysabild sogn på Als

Startet af Inge Nissen, 20 Jun 2017 - 10:27

Forrige emne - Næste emne

Inge Nissen

Christian Hansen fra Mommark i Lysabild sogn på Als, faldt 6.6.1915 som tysk soldat i 1. verdenskrig. Han havde 4 søskende, de 3 flytter vist fra Als, i hvert fald har jeg ikke kunnet finde dem i FT 1925. Så hvis en med adgang til FT 1925 og eller FT 1930 vil kigge efter dem, vil jeg være glad. Vi er nogen stykker, der leder efter oplysninger om de mænd fra sognet, der faldt i 1. verdenskrig. Begge brødre var også med som soldater i krigen.

Jens Hansen født 14.9.1890 i Mommark/Lysabild sogn – gift med Ida Hansen, født 14.4.1894 i Ulkebøl sogn. En datter Christine født 3.6.1920. FT 1921 er de i Lysabild Sogn, men i 1925 kan jeg ikke finde dem der.

Hans Jørgensen Hansen født 26.2.1897 i Mommark. I FT 1921 er han tjenestekarl i Mommark, men i 1921 kan jeg ikke finde ham der eller andre steder på Als.

Anne Hansen, født 22.1.1901, hende har jeg ikke kunnet finde hverken i FT 1921 eller 1925 på Als.

En anden søster bliver gift og slår sig ned på Kegnæs, desværre er hendes søskende ikke at finde som faddere til hendes børn.

Venlig hilsen Inge
www.100helte.dk

Helle Jespersen

FT 1930.
Jens Hansen står som enkemand og er gift igen.

Jens Hansen
Køn:   Mand
Fødsel:   14. sep. 1890
Bopæl:   5. nov. 1930
Lysabild, Sønderborg, Denmark
Alder:   40
Ægteskabelig stilling:   Enkemand
Hustru:   Anne Marie Willkovsky
Børn:   Helene Hansen
Anna Hansen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

#2
FT1925

Jens Hansen
Køn:   Mand
Fødselsdag:   14. april 1890
Bopæl:   5. nov. 1925
Lysabild, Als Sønder, Sønderborg, Denmark
Alder:   35
Ægteskabelig stilling:   Gift
Hustru:   Ida Luna Hansen
Børn:   Helene Hansen
Anna Hansen

På skemaet kan man ikke tyde måneden han er født. Da det er streget over. Men han er født i Mommark.
Ida er født i Ulkebøl.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

FT 1930

Hans Jørgensen Hansen
Køn:   Mand
Fødsel:   2. juni 1893
Bopæl:   5. nov. 1930
Lysabild, Sønderborg, Denmark
Alder:   37
Ægteskabelig stilling:   Gift
Ægteskab:   1920
Hustru:   Christiane Lucie Hansen
Børn:   Hans Jørgensen Hansen
Svend Hansen

I 1929 var han bosiddende Lysabildskov ved Skovby står der.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mette R Francke

Mette R Francke

Inge Nissen

Tusind tak, så fik jeg oplysninger om Jens i 1930, og han var alligevel i Lysabild i 1925 - men det er nu ikke den rigtige Hans Jørgensen Hansen, der er fundet i 1930 (ham, der er fundet har jeg faktisk kendt), det er jo også et meget almindeligt navn -  og fint med Annes konfirmation i 1915.

Nogen, der har et bud på, hvor Anne Hansen, født 22.1.1901 og Hans Jørgensen Hansen, født 26.02 1897 er henne i 1930.

Venlig hilsen Inge

Mette R Francke

Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

En mulig kandidat

Hans Jørgen Hansen
Kjønn:   Mann
Født:   26. feb 1897 Lysabild
Bosted:   5. nov 1930
  Tandslet, Sønderborg, Denmark
Alder:   33
Ektskapsstatus:   Gift
Ekteskap:   1922
Kone:   Marie Hansen
Datter:   Christine Marie Hansen

Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

Mange tak, Mette, der er bestemt hende, trist kun 17 år gammel. Hendes forældre havde 3 sønner og en svigersøn med i krigen, den ene søn faldt, de 2 andre kom i fangenskab, den ene - måske begge - i England, han kom først hjem til Mommark 1919. Svigersønnen var kortvarigt i russisk fangenskab.

Og tak for Hans Jørgen Hansen i nabosognet Tandslet, her passer fødselsdatoen, så det er sikkert ham.

Venlig hilsen Inge

Mette R Francke

#9
Hei

Joda , tror nok det er din Hans Jørgen.

Dåp datter , her er Jens fadder.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=202644#202644,38416677

Konfirmasjon datter ( her tror jeg Hans Jørgen er enkemand)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=202645#202645,38416905

Er dette Hans Jørgen sin hustru som dør i 1935
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=202647#202647,38417132

Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

#10
Hej Mette

Tak for flere oplysninger, noget at arbejde videre med, men det bliver først i morgen aften.

Venlig hilsen Inge

Esther Christiansen

Kære Inge Nissen.

Jeg har svar på dine spørgsmål.

Hans Jørgensen Hansen der er født i 1897 er død i  Ertebjerg og begravet i Tandslet i 1934 - hans hustru Marie født Schmidt i 1897 er død i Ertebjerg og begravet i Tandslet 1935

Anne der er født i 1901 er død i 1918 og begravet i Lysabild.

Mette Cathrine Hansen er født i 1889 og begravet d.8 april 1964 i Kegnæs kirke hun var gift med Jørgen Hansen der er født i Dybbøl d.21 februar 1890.

Jens Hansen og Ida Louise Petersen er i folketællingen i Lysabild i 1925.
Ida døde 30 juli 1927 på Statshospitalet i Sønderborg.
De havde døtrene Christine Marie som døde i 1923 og Helene og Anna ( hun er min  svigermor.)
Jens giftede sig igen d.9 december 1931 i Lysabild kirke med Kæthe Poulsen fra Sottrup.
Han døde  på Statshospitalet i Sønderborg d.15 november 1961 og blev begravet i Lysabild kirke d.18 november 1861

Håber du kan bruge nogen af disse oplysninger.

Hilsen Esther Christiansen.






Inge Nissen

Kære Esther Christiansen

Mange tak for dine oplysninger, som jeg først har set nu - dem må jeg arbejde videre med - se hvordan det supplerer de oplysninger jeg har fundet med hjælp fra bl.a. en slægtning på Kegnæs - du kan se de oplysninger vi har valgt at sætte ind på hjemmesiden her http://www.100helte.dk/34-hansen-christian.

Vi er rigtig glade for at få kontakt til familier til de faldne, især hvis vi så får flere oplysninger - eller måske ligefrem familiebilleder. Har I mon billeder af din mands svigermor og hendes forældre?

Venlig hilsen
Inge Nissen
www.100helte.dk