Redirigering ved "log på"

Startet af Poul Østergaard, 21 Apr 2011 - 12:08

Forrige emne - Næste emne

Poul Østergaard

Flg. har jeg oplevet flere gange (undskyld hvis der allerede er gjort opmærksom på det, jeg har ikke kunnet finde noget om det ved søgning):

Jeg skriver et indlæg i et forum og abonnerer på svar. Der kommmer en e-mail med et link til et svar. Jeg klikker på link'et, læser svaret og vil svare på det. Log'er derfor på. Jeg bliver nu omdirigeret til oversigten med forum'er og skal derefter klikke mig tilbage til svaret. Kan det ikke laves, så man bliver hvor man er, når man log'er ind?

Mvh. Poul

Arne Feldborg

Jeg tror egentlig det er et ret generelt problem.

Og helt galt bliver det hvis man så bruger browserens tilbagepil for komme tilbage til samme sted igen. For så kommer man jo godt nok tilbage - men også tilbage til tilstanden før man loggede ind. Det er mit indtryk at en del nye brugere oplever dette.

Teknisk set burde det ikke være noget problem at gemme adressen på den side brugeren kom fra og sende ham tilbage dertil igen. Men som systemet her er skruet sammen, så er det ikke noget vi selv kan lave. Det skal ind over de professionelle it-folk det har sat det op. Og det koster.!

Men da vi alligevel i nær fremtid skal have hele logindsystemet op til overvejelse vil jeg henstille, at det her emne også kommer til at indgå i overvejelserne. Uden dermed at have lovet noget om hvad det munder ud i.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Poul Østergaard

Tak for svaret. Jeg bliver nødt til at sige følgende: Når man laver et nyt web-site, hvor login kræves, så er en velfungerende login-procedure et helt fundamentalt krav. Så enten har der været svigt i analysefasen/kravsspecifikationen eller også er det valgte it-firma ikke særlig prfessionelt. I sidste tilfælde bør en opretning af login-proceduren hører under "garantien" (specielt hvis det er et generelt problem), da det er så fundamentalt, at login virker korrekt.

Mvh. Poul


Arne Feldborg

Nu er det jo ting der ligger før min tid - så at sige.

Og jeg har ingen intentioner om hverken at ville forsvare, eller at ville kritisere, beslutninger der er truffet på grundlag af det man dengang efter nøje overvejelse opfattede som værende det væsentligste.

Modsat hvad mange nok opfatter, så er Forum jo faktisk kun en ganske lille bitte del af hele hjemmeside komplekset.!

Og samspillet mellem Forum (SMF) - som jo i sig selv  er et CMS-system - og så det overordnede CMS-System (Plone) har givet anledning til ganske mange problemer, og har allerede kostet foreningen er pæn slump penge.

Forum (SMF) i sig selv ville for så vidt være nem nok at have med at gøre. Men Plone derimod er virkelig en langhåret sag, og er for absolut viderekomende. Men det har så til gengæld nogle kvaliteter som vi vanskeligt kunne undvære.

Men det helt afgørende i forbindelse med det problem du nævner er, at man har forsøgt at imødekomme et meget udtalt brugerønske om et fælles log-ind for hele hjemmesiden, altså både Forum, forenings-siderne og underforeningernes sider på samme log-ind.

Og det har så givet nogle andre ulemper, hvilke vi iøvrigt, som tidligere nævnt, allerede har fokus på.

I det store og hele fungerer systemet i dag ganske udmærket. Og jeg har svært ved at se hvilke andre løsninger der bare tilnærmelsesvis kunne have opfyldt de krav man med rimelighed kunne stille til et nyt og fremtidssikret system. Fremtiden er jo trods alt kun lige begyndt, og de problemer og mulige fejl der fortsat er må vi enten leve med, eller arbejdet os ud af.

Som du kan forstå, så arbejdes der fortsat med problemerne, herunder også det problem du nævner. Men lige præcist det problem så jeg personligt hellere løst på en helt anden måde. Nemlig ved af man kunne forblive logget ind over en længere periode. Men det ene udelukker jo ikke det andet.  Så lad os se, hvad vi når frem til.

Under alle omstændigheder vil de synspunkter du har fremført indgå i overvejelserne.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Poul Østergaard

OK og tak for svaret. Jeg bruger kun systemet en gang imellem, så hvis man generelt mener at det virker godt, så er det fint. Det med at være logget ind over en længere periode synes jeg ikke umiddelbart er en god ide (af sikkerhedsgrunde). Tak for samtalen.

Mvh. Poul