Erfaringer omkring ocr programmer

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 21 Apr 2011 - 11:04

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Slægtogdata-Forum

Jeg hører meget gerne om erfaringer omkring ocr programmer.

Jeg savner et ocr program til at læse dokumenter/genkende tekst.
For eksempel udsnit fra bøger med tekst og billeder, ældre dokumenter, danske såvel som udenlandske tekster - ja med andre ord det materiale, som en amatør-slægtsforsker kan tænkes at have brug for at bearbejde.

Jeg vil gerne give penge for et godt og alsidigt program.
Jeg har fx. OmniPage og Fine Reader i tankerne.

Hvilke erfaringer har I?

Med venlig hilsen


Jørgen Lehnemann
medlem 8631

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

John Nielsen

Hej Jørgen

Jeg har tidligere anvendt en ældre udgave af Omnipage og anvender nu Finereader 8.
Der er ikke den store forskel på dem, og de gætter i udstrakt grad ved hjælp af ordbøger, som vel og mærke ikke kan slås fra.
Valget af karakterer er baseret på sprog og ikke på karaktersæt.
Så slægtsforskere har specielt problemer, da det er mere data end prosa og det indeholder karakterer fra mange sprog.

Deres største problem er inddeling af siden i kolonner, billeder, tabeller og tekst,
så det er ofte meget nemmere at inddele manuelt.

De hævder typisk 99.999% genkendelse, men forvent 70-90% istedet.
Oveni så har de kun simpel søg og erstat, så hvis du skal lave seriøs editering må du gøre det udenfor og kan ikke få det tilbage i programmet.
Finereader har ellers en smart feature hvor du får vist originalen når du editerer teksten, men det kan ofte ikke bruges da alle systematiske fejl kun kan rettes uden for programmet.
Jeg har foreslået dem at indføre mulighed for at anvende SED scripts og Unix "regular expressions", men det grinede de meget af.

OCR er nok det eneste sted hvor GNU ikke har noget seriøst at tilbyde.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hejsa.

Lige nogle spørgsmål omkring Fine Reader:

Jeg læser, at der pt er 25 % rabat på Fine Reader 10,  - så den koster godt 100 euro.
Så vidt jeg kan finde ud af, er den nuværende Fine Reader  10 udgaven udsendt for et par år siden .Så prisnedsættelsen kunne vel tyde på en snarlig ny udgave?

Taler programmet dansk?

Tror du, at den kører ubesværet på Win7 64 bit?

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Lehnemann Prenslev

Åh, der var lige et par andre ting:

Jeg ser, at OmniPage 17 koster 600-700 kr.
OmniPage 17 Prof koster 2400-2500 kr.

Hvad kan være forskellene mellem de to udgaver?

Hvad er den egentlige forskel på mellem Fine Reader og Omni Page i følge din erfaring?



Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

John Nielsen

#4
Hej Jørgen

Begge programmer jeg har erfaring med er ældre idag,
så dine spørgsmål om de nye kan jeg ikke svare på.
Har begge programmer ikke en gratis prøveperiode nu om dage ?

Hilsen John Nielsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jo, de har prøveversioner.

Dem vil jeg prøve.

Men det er altid godt med lidt erfaringsviden, selvom jeg selvfølgelig skal tage min egen beslutning.


Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

John Nielsen

Hej Jørgen

Fik du nogen erfaringer som du vil dele med os andre, eller gik du i stå ?

Hilsen John Nielsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Nej, jeg er ikke blevet meget klogere.
Efterhånden har jeg dog et behov for et OCR program til forskelligartede opgaver.
Lige nu holder jeg øje med efterfølgeren for FineReader10. Så jeg får den nyeste nye udgave, når jeg agter at investere. - Der må vel snart komme en afløser. Jeg mener, at FR10 har været på markedet et par år.

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

John Nielsen

Hej Jørgen

Der kommer altid en ny version, hvad skulle de ellers leve af, bare se Microsoft.
Det bliver det ikke nødvendigvis bedre af, igen se Microsoft.
Jeg fik min Finereader som en opdatering fra en neddroslet scannerudgave.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej.

Du skriver:
"Der kommer altid en ny version, hvad skulle de ellers leve af, bare se Microsoft.
Det bliver det ikke nødvendigvis bedre af, igen se Microsoft."

Det er jeg helt enig i - at al nyt ikke nødvendigvis er bedre. Eksempelvis var jeg rigtig godt tilfreds med XP Prof. Men da de varslede snarlig stop for support tillige med at jeg stod overfor at udskifte mine pc'er valgte jeg win7. Jeg synes ikke, jeg er blevet bedre kørende med win7. Kun har jeg haft problemer med at implementere forskellige programmer.

Du skriver også:
"Jeg fik min Finereader som en opdatering fra en neddroslet scannerudgave."

Det vil jeg da gerne høre lidt mere om - ?

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Lehnemann Prenslev

PS:
Angående FineReader: Jeg vil gerne et program, som jeg har på en skive fremfor blot en aktiveringskode. I den forbindelse ser jeg kun FineReader til en pris omkring 129 €.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

John Nielsen

Hej Jørgen

Det er længe siden, men jeg mener det var 30-50% billigere dengang.
Finereader 5.0 fulgte med min OpticBook 3600 scanner, men var reelt uanvendelig.

Hilsen John Nielsen

Ove Steen Hansen

På biblioteket kan du låne tidsskriftet "Komputer for alle" nr. 5, årgang 2008. På den medfølgende cd finder du "ABBYY FineReader Sprint 6.0". Den er helt gratis.
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen