CPR-projekt 3

Startet af Henning Rosthøj, 20 Apr 2011 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Henning Rosthøj

Hej

Har du husket at skrive under på den vedlagte erklæring ?,
selv har jeg haft 12 nøgler til gennemsyn, men det ser ud som om jeg har fået en pause i den nylig udsendte omgang, men der er sikkert stadig brug for vores hjælp.

MvH
Henning
MvH
Henning Rosthøj

Martin Henriksen

Problemet er, at der ikke var vedlagt nogen erklæring,
som ellers havde været tilfældet de foregående (vistnok)
4 gange.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Jette Olsen

Hej Martin og Theis

Kontakt Viborg der er helt sikkert brug for mere hjælp, vi er lige startet på Jylland og der mangler og Fyn så der er da lang vej endnu. Hvor mange nøgler jeg har tjekket har jeg ikke tal på men har da haft en del.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Martin Henriksen


Tak til Jette. Jeg har fulgt dit råd og vil modtage
erklæring.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Henning Rosthøj

Hej

Det ser det ud til at vores hjælp stadig er ønsket, har lige modtaget en ny stak
kirkebøger til gennemsyn, de fleste fra midt Jylland.

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Jette Olsen

Hej

Har modtaget en nøgle fra Viborg amt, dejligt at vi nu skal igang med det jyske.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Tine Susanne Olsen

stor tak til jer  :D har selv været med til at kigge kirkebøgerne efter i starten .
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Jette Olsen

Hej

Nøglen bliver sendt retur i morgen, det var lidt blandet med Viborg og Ålborg amt.
Lidt sjovt var det denne gang, oplevede for første gang at præsten har indskrevet fødselsvægt, længde og tidspunkt.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Lis B. Jensen

#68
Også herfra er der en nøgle på vej tilbage til Filmingscenteret - det handler om nordjylland.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bent Mortensen

ja og her fra er der også een, men jeg troede at Sjælland var færdig men nej, det var Roskilde Amt denne gang
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Gitte Jonassen


Hej på tråden

Sjælland er i hvert fald ikke færdig, jeg mangler stadig Agersø 1936-1960 :'(

Velig hilsen
Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Lis B. Jensen

Der mangler også noget på Bogø bl.a.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bjarne Due Pedersen

Det er deprimerende at se nye kirkebøger fra Jylland på AO.
Især når Sjælland og tilhørende øer ikke er færdige endnu.

Nu hvor RA/LAK ikke mere har kirkebøger i selvbetjening, så kan man bruge en hel dag derinde, på at vente og kigge i de få kirkebøger man kan nå at få frem.
Enhver der har prøvet at finde en person i en kirkebog, ved at det giver spor til den næste information og typisk i en anden kirkebog. Dermed skal den så bestilles og der går nemt ½ time o.s.v.

Jeg ved ikke hvorfor : Er de ikke scannet, er de ikke gennemgået for CPR, er de ikke returneret, eller er det AO der er langsomme til at lægge dem på, eller .... ?

Er der nogen, der ved noget ?

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Bent Mortensen

Nu er der jo 2 der skal gennemgå Kirkebøgerne, jeg ved ikke om de er lige hurtige og er der CPR nr i skal de jo først fjernes.
Sidst jeg sendte bøger retur gik de 4 mdr før jeg så dem på nettet.
har for en uge siden afleveret en del fra Roskilde Amt.
så må vi jo se om det igen går 4 mdr før de er på nettet.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Betina Broen Kock

Citat fra: Bjarne Due Pedersen Dato 04 Jul 2012 - 12:43
Det er deprimerende at se nye kirkebøger fra Jylland på AO.
Især når Sjælland og tilhørende øer ikke er færdige endnu.

Nu hvor RA/LAK ikke mere har kirkebøger i selvbetjening, så kan man bruge en hel dag derinde, på at vente og kigge i de få kirkebøger man kan nå at få frem.
Enhver der har prøvet at finde en person i en kirkebog, ved at det giver spor til den næste information og typisk i en anden kirkebog. Dermed skal den så bestilles og der går nemt ½ time o.s.v.

Jeg ved ikke hvorfor : Er de ikke scannet, er de ikke gennemgået for CPR, er de ikke returneret, eller er det AO der er langsomme til at lægge dem på, eller .... ?

Er der nogen, der ved noget ?



Kan sige at det også er deprimerende for os andre der sidder og venter på kirkebøger fra Jylland... Jeg mangler fødsler fra Tårs (hjørring) den går kun til 1938  :'(. Og i sær når så mange fra sjælland går helt op til en 1960 stykker..
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Bjarne Due Pedersen

Det skal forstås således.
Da RA/LAK skulle sammenlægges, skulle KB på AO hurtigt, da de ikke mere vil være i selvbetjening.
Det var 1. prioritet og mange af de KB jeg mangler i dette område går tilbage til 1892  ;)

Jyder og Fynboer har dog stadig KB i selvbetjening ?, dog kan afstandene være store derovre, men det er de også for Sjællændere, der skal se i disse KB. Jeg er selv én af dem, der venter på nyere KB fra Jylland/Fyn.

Men pointen er at Sjælland skulle være 1. prioritet  ;D
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Jørn Christiansen

Hej Bjarne

Du skriver: "Jyder og Fynboer har dog stadig KB i selvbetjening ?"
Nej det har de ikke, og det har de heller aldrig haft, når det gælder kirkebøger. LAO har en del selvbetjening af andre arkivalier og LAV har kun selvbetjening af micro film og microkort.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Bjarne Due Pedersen

Citat fra: Bent Mortensen Dato 04 Jul 2012 - 12:51
Nu er der jo 2 der skal gennemgå Kirkebøgerne, jeg ved ikke om de er lige hurtige og er der CPR nr i skal de jo først fjernes.
Sidst jeg sendte bøger retur gik de 4 mdr før jeg så dem på nettet.
har for en uge siden afleveret en del fra Roskilde Amt.
så må vi jo se om det igen går 4 mdr før de er på nettet.

Hej Bent.
I disse tilfælde, ved du så om du var den første eller anden, til at gennemgå bøgerne for CPR ?
Jeg prøver "bare" at blive klogere på processen  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Bent Mortensen

Hej Bjarne
det er der ingen der ved for man ikke skal tale sammen om hvormange CPR nr der er.
men poå grund af en ventetid på 4 mdr stopper jeg med at kontrolere, for jeg er træt af at jeg sender tilbage efter max en uge og må vente med at se dem efter 4 mdr og så op til ferie tiden, hvor man har kunnet gennemgå mange bøger i den mørke tid.
Så det er livet for kort til  ::) 
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Kenneth Knudsen

Citat fra: Bjarne Due Pedersen Dato 04 Jul 2012 - 17:51
Citat fra: Bent Mortensen Dato 04 Jul 2012 - 12:51
Nu er der jo 2 der skal gennemgå Kirkebøgerne, jeg ved ikke om de er lige hurtige og er der CPR nr i skal de jo først fjernes.
Sidst jeg sendte bøger retur gik de 4 mdr før jeg så dem på nettet.
har for en uge siden afleveret en del fra Roskilde Amt.
så må vi jo se om det igen går 4 mdr før de er på nettet.

Hej Bent.
I disse tilfælde, ved du så om du var den første eller anden, til at gennemgå bøgerne for CPR ?
Jeg prøver "bare" at blive klogere på processen  ;)

En medarbejder hos SA gennemgår først kirkebogen/-bøgerne og laver markeringer, når et CPR-nummer dukker op. Herefter sendes kirkebøgerne på nøgler til de frivillige, som ligeledes laver markeringer. Når nøglerne returneres, tjekker endnu en medarbejder, om der er uoverensstemmelser mellem første og anden gennemgang. Hvis der er det (og det er der ofte, har jeg fået at vide), så tjekkes bøgerne for CPR-numre en tredje gang.

Hvis første og anden kontrol ikke viser nogen CPR-numre i hele den klump kirkebøger, der ligger på nøglen, så kan alle kirkebøgerne umiddelbart lægges på nettet med få museklik.

Hvis der til gengæld ER CPR-numre, så skal alle kirkebøgerne evt. kontrolleres en tredje gang, og derefter videre til endnu en medarbejder, som skal strege CPR-numrene ud - det gøres i et simpelt billedbehandlingsprogram.

Så det er en omstændelig og tidskrævende proces at identificere og fjerne CPR-numre. Og så vidt jeg ved, har SA ingen medarbejdere, som alene arbejder med AO. Alle har også andre arbejdsopgaver.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Lis B. Jensen

Endnu en nøgle med midtjyske kirkebøger sendt retur til projektet
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Gerda Svane

Der mangler også en del fra Lolland-Falster endnu, men tænk hvilken lyspunkt de var da kirkebøgerne begyndte at ligge på nettet, det sparede mange togrejser til København.
Man var lykkelig når man fandt een person efter flere forgæves besøg i hovedstaden, det var tider.
Jeg har sat mig ned og venter på de kirkebøger jeg skal bruge, tæn k jeg kan arbejde hjemmefra.
Med venlig hilsen

Gerda Svane, 4970

Jette Olsen

Modtog en nøgle i går, med lidt blandet amter, den bliver sendt retur i morgen.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Henning Rosthøj

Hej

Så er vi på banen igen, jeg har lige modtaget et af de store sogne i Århus til gennemsyn, jeg var lige ved at tro at vi var dømt ude, men det ser ud til at der stadig er brug for os.

MvH
Henning
MvH
Henning Rosthøj

Lis B. Jensen

hej Henning

Det tror jeg ikke vi skal være bange for. De knokler så vidt jeg ved også for at scanne de første kirkebøger og folketællinger om i en bedre kvalitet. 1834 - og 1840 skulle være færdige.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jette Olsen

Hej

Har lige sendt en nøgle afsted som jeg modtog før jul, det var Hatting og Bjerre Herred i Vejle amt.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Hans Knudsen

Hej.
Lige en kommentar til de utålmodige. Jeg modtog 5. (eller var det 6.) nøgle lige før jul og returnerede den 4. januar. Jeg kan se at nogle af de sogne jeg gennemgik er blandt dem der er oplagt i dag. Altså arbejder de nok lige så seriøst på sagen hos SA som vi andre gør. Min "makker" på denne nøgle har altså også været aktiv.
Venlig hilsen
Hans Knudsen

Henning Rosthøj

Hej

Så kom der endnu en nøgle med kirkebøger, nu er vi nået ned omkring Fredericia.

MvH
Henning

MvH
Henning Rosthøj

Martin Henriksen


Har også modtaget en nøgle i dag: Ringkøbing Fjord og omegn.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Jette Olsen

Hej

Har modtaget en nøgle med lidt Ringkøbing og Vejle amt.
Venlig hilsen
Jette Olsen