Hvad blev der af Jens Fjellerup Jensens ældste datter, Elna Johanne Jensen?

Startet af Gitte Nilsson Høll, 11 Sep 2017 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Gitte Nilsson Høll

Hej

Jeg vil rigtig gerne vide, hvad der blev af Elna Johanne Jensen efter 1940.

Elna Johanne Jensen var søster til min mormor Agnes Marie Beck (f. Jensen, 1897 - 1943). De var døtre af Jens Fjellerup Jensen (1863 - 1950) og Else Marie Jensen (f. Pedersen; 1863 - 1920).

Elna Johanne Jensen blev født d. 27/7-1896 i Lipkesgade nr. 19, København Ø. og døbt i Sankt Jakobs Kirke, Kbh. Ø. d. 3/1-1897. Max. 2 år gammel blev hun imidlertid foræret bort til sin farbror Søren Fjellerup og dennes hustru Jørgine Kirstine Marie (f. Møller) i Århus. Hun kom aldrig tilbage til sine forældre igen.

Som voksen var Elna Johanne Jensen trikotagehandlerske med egen trikotageforretning i Sct. Paulsgade i Århus. Elna Johanne Jensen var ugift.

På et tidspunkt mellem 1935 og 1940 blev hun patient på "Sindssygehospitalet ved Århus". Af Århus Vejviser fra 1935 fremgår, at hun da stadig havde trikotageforretning i Sct. Paulsgade. Ved folketællingen 1940 var hun patient på sindssygehospitalet. Ifølge min mor (f. 1930) forblev Elna Johanne Jensen formentlig der til sin død, hvornår den så end var.

Folketællingen 1940 - der slutter alle spor. Jeg har sågar fået en arkivar fra Rigsarkivet til at gennemse nogle dokumenter fra sindssygehospitalet for at finde hende, men uden held. Jeg fik det råd at gå på jagt i kirkebøgerne, men det har jeg opgivet, da jeg hverken kender årstal for hendes død eller hvilket sogn i Århus, det drejer sig om.

Håber meget, at nogen herinde kan hjælpe.

Venlig hilsen
Gitte Høll


thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

John Damm Sørensen

Jeg indsætter lige link til FT1940

Har du adressen på forretningen i Sct. Pauls Gade?

Hilsen
John


Gitte Nilsson Høll

Hun havde trikotageforretning Sct. Paulsgade nr. 38. I dag er der et pizzeria på den adresse (Google).

Gitte Nilsson Høll

Jeg har ledt efter hende i hospitalets egen kirkebog, men har ikke fundet hende.

Gitte Nilsson Høll

Inger Toudal - tak for link nr. 2. Jeg havde i forvejen kun kendskab til den del af sindssygehospitalets kirkebog, der er tilgængelig online, og her findes Elna Johanne Jensen ikke, så hun må være død efter 1959.

Man kan desværre ikke få kirkebogen 1959 - 1967 som fjernlån. Den kan kun læses på Nørrejyllands arkiv. Jeg bor i Odense, så ...

Venlig hilsen
Gitte

Inger Toudal


Hvis Elna Johanne er død efter 1968, hvor cpr-numrene blev indført, kan du få oplysninger om hendes død ved at henvende dig til Folkeregistret:

https://www.cpr.dk/borgere/kommunens-udlevering-af-oplysninger-fra-cpr-om-andre-borgere/

https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/Folkeregister-og-CPR/Det-Centrale-Personregister-CPR
+ Find adresse på person - adresseforespørgsel

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Nilsson Høll

Tak for tippet, Inger.

"Du tilhører Odense Kommune, der ikke benytter Adresseforespørgsel" - var den besked, jeg fik, selv om det jo var Aarhus Kommune, jeg valgte. Så i stedet har jeg nu skrevet en mail til folkeregister@aarhus.dk. Underligt nok kunne jeg godt benytte systemet til at sende en adresseforespørgsel på en person til Københavns Kommune!

Man kan ikke i selvbetjeningsløsningen søge personer der er født før 1900; i hvert fald ikke i Københavns Kommune.

Venlig hilsen
Gitte

Gitte Nilsson Høll

Desværre havde Aarhus Kommune ingen data på Elna Johanne, så hun er død før 1968. HVIS hendes dødsfald er registreret i sindssygehospitalets egen kirkebog, må hun være død mellem 1959 og 1967. Der er vist ingen vej udenom - jeg må af sted til Landsarkivet Nørrejylland  :)

Iøvrigt: Flink Kommune, Aarhus. Jeg skulle ikke betale noget for den søgning, de foretog.

Inger Toudal


Døde på Statshospitalet fra 1967 og frem ser ud til at være i kirkebogen for Risskov sogn:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125844#168091,28231702

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Nilsson Høll

Tak for linket Inger. Desværre var Elna ikke at finde i kirkebogen for Risskov Sogn.

Venlig hilsen
Gitte