Hvor og hvornår døde Margrethe Marie Jensdatter? Thisted amt, ca 1870-80

Startet af Britt Mandrup Larsen, 04 Sep 2017 - 18:36

Forrige emne - Næste emne

Britt Mandrup Larsen

Jeg forsøger at finde ud af, hvornår min tip-tip-oldemor, Margrethe Marie Jensdatter, døde.

- Hun er født i Sennels sogn, Thisted amt den 29. maj 1817, datter af husmand Jens Knudsen og hustru Ellen    Marie Henriksdatter.

- Hun bliver gift med Mads Jensen fra Sejerslev den 16. feb 1844 i Sennels Kirke. Familien bor i Thisted.

- Jeg kan finde børnenes fødsler og konfirmationer (eller død) i Thisted.

- Mads Jensen dør 3. nov 1866 i Thisted.

- Jeg kan følge familien i folketællingerne indtil 1870. Her er MMJ opført som enke og bor sammen med den yngste søn, Otto, på 14 år.

- Kun to af børnene overlever:
Daniel, som er min tip-oldefar. Jeg har fulgt ham og hans familie rundt i Nordjylland. MMJ bor ikke hos dem.
Otto. Jeg kan se i lægdsrullerne, at han flytter til Vejle i 1876, men her taber jeg foreløbelig sporet.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvornår døde Margrethe Marie Jensdatter? Hun er ikke i folketællingen 1880 i Thisted og jeg kan ikke finde hendes død i Thisted eller omkringliggende sogne.

Jeg er endnu ikke så øvet i slægtsforskning, så jeg håber èn af jer "gamle" kan vise mig i den rigtige retning. Hvor finder jeg hende igen?

Venlig hilsen Britt.






Mette Lund

Hej Britt

Hvad med hende her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=170311#170311,28591371. Nr. 5, død 20/2-1875. Hun mangler ganske vist Marie i navnet, men der står, at hun er enke efter Mads Jensen. Alderen passer også nogenlunde. Hun var 52 ved FT-1870.

Mvh.
Mette

Britt Mandrup Larsen

Hej Svend og Mette

Tak for at I bruger Jeres tid på at hjælpe.

Jeg havde fundet den I begge foreslår, men blev lidt usikker fordi navnet ikke er helt korrekt. Der står at hun er enke efter fattiglem Mads Jensen. Mads begik selvmord og hvis han er kommet i økonomisk uføre kan det jo være forklaringen. Er der noget sted jeg kan finde ud af om "min" Mads var underlagt fattigvæsnet?

Venlig hilsen Britt