Registrering af katolikker i 1700 tallet

Startet af Karsten Damén, 20 Apr 2011 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Karsten Damén

Hvad gjorde katolikker i Danmark i sidste del af 1700-tallet ?  Blev de ført i de almindelige kirkebøger ved fødsel, vielse o.s.v. ?
Katolske kirker og menigheder var jo ikke officielt tilladt på daværende tidspunkt.

Det ser ud til, at der har været katolske menigheder i Kbh. og Fredericia, også i forbudstiden, men sikker er jeg ikke.

Helt konkret skal jeg finde en eller flere personer indvandret fra Ungarn (underlagt Østrig dengang) til Hillerød-området i nævnte tidsrum.  Jeg har bl.a. fundet en vielse (2. generation viet til en lutheraner i 1798) og en fødsel (3. generation i 1814) i de alm. danske kirkebøger, men før dette er der tilsyneladende intet.

Jeg vil sikkert få at vide om lidt, at det:
a. Har været drøftet i forum.
b. Bare kan slås op på nettet.
Det er uden tvivl rigtigt, men jeg har ikke fundet noget konkret endnu, så jeg ser frem til at blive vejledt ;D

hilsen Karsten

Peter Kristiansen

Det har været drøftet mange gange  ;D - uden at man egentlig er kommet til et entydigt resultat...
Se denne tråd, som giver lidt
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,59974,59985#msg-59985

Danske Lov (1685) - som vel måtte være gældende indtil Grundloven af 1849 (6. Bog, 1. kap.):
En person som er forfalden til papistisk tro kan ikke arve
Hvis nogen har gået på papistiske skoler kan de ikke få noget kald (skole, kirke)
Munke, papistiske gejstlige etc. må ikke opholde sig i landet
Man må ikke forsamles til udøvelse af papistisk religion
Undtaget er gesandter og ministre, samt deres stab som opholder sig ved hoffet. Religion må kun udøves privat, og kun på eget sprog
Kongens ceremonimester skal indskærpe ovennævnte for gesandter og ministre

Det giver jo ikke meget, og en katolsk indvandrer som har slået sig ned i landet, og ikke var tilknyttet et gesandtskab, har vist skulle gå meget stille med dørene....?

Men kirkegang var jo tvungen efter Christian 6.s opstramninger, og der blev ført kontrol med om man gik til alters - så hvor langt har dobbeltmoralen strakt sig? Kunne man udføre de lutheranske påbud og stadig være katolik?

Man ser nogle gange ægteskaber mellem katolik og lutheran, og der er noteret, at evt. børn skal opdrages i den lutheranske tro - men jeg kan ikke huske om det var før eller efter 1849.
M.v.h. Peter Kristiansen

Carsten Friis Fischer

Hej Karsten

Da min tip 5 oldefar Anthoni Falkenberg dør i 1732 i Aller i Sønderjylland, skriver præsten i kirkebogen:
"Eftersom han var af den katolske religion, blev holden over hannem en synderlig Prentation ved graven ".

Men selvfølgelig er vi jo nu i Slesvig. Og Danske Lov var jo nok ikke gældende der ?

mvh

Carsten Fischer

Karsten Damén

Jeg siger tak for svarene.  Ud fra den henvisning til tidligere tråd (citeret nedenfor), som Peter har givet kan jeg regne ud, at jeg ikke har store chancer for at finde dem.  Der er næppe nogen arkiver fra nævnte kapel i København:

"Katolikkerne i København fik sidst i 1700-tallet et kapel, finansieret af kejserinde Maria Theresia af Østrig, hvor de, der havde lov til det, kunne få foretaget kirkelige handlinger. Min tip-tip-oldefar var polak og havde derfor åbenbart ret til at få foretaget kirkelige handlinger i menigheden, der ganske rigtigt eksisterede under disse specielle forhold, indtil Skt. Ansgars kirke blev indviet i Bredgade.

Kirkebogen fra menigheden omkring år 1800 - Skt. Ansgars Menighed hed den faktisk - ligger i afskrift på Landsarkivet i København"

Til gengæld skulle der jo være mulighed for at finde evt. begivenheder efter år 1800 i KB fra Skt. Ansgars Menighed.  Så jeg må planlægge en tur på arkivet.

tak for hjælpen
Karsten