Martin/Maarten Lilja f. 1775 Köpenhamn

Startet af Jonatan Hilding, 22 Aug 2017 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Jonatan Hilding

Hej!
Jag söker en Martin eller Mårten född 1775 i Köpenhamn. Han bodde senare i livet i Trolle-Ljungby, Skåne, Sverige. Var soldat och fick då namnet Lilja.

Jag har inte kunnat hitta något tidigare efternamn, men det är möjligt att han hette Nilsson (han fick en son Nils) och var son till den danske Båtsmannen Nils Kjellsson Liljeros och hans hustru Maria Jönsdotter Berggren. De skall ha fått en son Martin 1775 i Köpenhamn, och sedan flyttat till Knäred i Skåne. Dock har jag inte med säkerhet kunnat koppla ihop Martin med dessa föräldrarna..

Skulle det vara möjligt att finna Martins födelsenotis i Köpenhamns födelsebok? Kanske den skulle kunna ge fler ledtrådar?

Mvh
Jonatan

Eva Morfiadakis

#1
Har du funnit honom i någon generalmönsterrulla? Han var väl inte indelt soldat utan värvad?

Man får väl anta att han hade någon militär erfarenhet från Danmark när han kom till Sverige. Det med att han fick en son Nils har du det från hans bouppteckning? Han fick också en son Jöns.

Har du någon aning om när han kom till Sverige? Trolle-Ljungby är inte ett lätt arkiv att finna äldre uppgifter i pga branden 1825.

I Danmark kan han finnas i folkräkningarna 1787 och 1801. Här är en kandidat. Dansk folkräkningar ger inte födelseort förrän 1845.


København, Smørum, Smørum, Smørumovre by, , 14, FT-1801, B8645

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Niels Povelsen   52   Gift   husbond   gårdbeboer      
Ane Christensdatter   36   Gift   hustru [Niels Povelsen]        
Giertrud Marie Nielsdatter   13   Ugift   deres barn [Niels Povelsen/Ane Christensdatter]        
Christen Nielsen   9   Ugift   deres barn [Niels Povelsen/Ane Christensdatter]        
Sidse Nielsdatter   7   Ugift   deres barn [Niels Povelsen/Ane Christensdatter]        
Ellen Nielsdatter   5   Ugift   deres barn [Niels Povelsen/Ane Christensdatter]        
Povel Nielsen   1   Ugift   deres barn [Niels Povelsen/Ane Christensdatter]        
Morten Nielsen   25   Ugift   tjenestekarl   landsoldat  

Jag hittar honom första gången i mantalslängden 1812 på Vanneberga 37. Inhyses soldat Lilja och hustru. Verkar inte ha några barn då.

Eva M
Eva M

Jonatan Hilding

Ja! Det stämmer att han var värvad. Hittade en anteckning jag gjort för ett tag sen:

Generalmösterrullor-Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1324 bild 1650 (1797-97) Antagen 12/5 1795 (Rehnbergs kompani nr 369
-II- 1325 bild 1920 (1799-99)
-II- 1326 bild 198 (1801-1801)
-II- 1327 bild 790 (1803-1803) (nu i Secund Majorens kompani nr 89)
-II- 1328 bild 840 (1805-1805) (står nu som gift, bör dock ha varit det sedan innan 1800)
-II- 1329 ?? finns ej ?? indraget av kronan nr 81-90 31/12 1806

Han står dock aldrig med patronymikon.. och dessvärre kan vi nog stryka den Morten du hade hittat. Jag har inte hittat någon bouppteckning efter Martin, men det finns en efter hans möjliga far, Nils Liljeros. (Höks häradsrätt FIIa:9 s.1)
Enligt den har han en son Martin som var 5 år 1780. Och då famlijen var inflyttade från Kbhvn ca 1777, måste han ha varit född där.
Syskon och föräldrar till Nils finns i Knäred, se http://forum.genealogi.se/index.php?topic=9390.0

Martin Liljas son Nils finns ju inte med i fb då den saknas. Men han finns i husförhören som boende i Vanneberga. Han var född 5/9 1800. Att han verkligen var son till denna Martin framgår av fängelserullor, Nils satt många år på ett par fängelseanstalter.
(Vill du ha mer info om det kan jag skicka det privat).

Nils Martinsson får även en dotter Maria, vilket skulle stämma överens med hans(?) farmors namn.

Jag vet inte vart Maria Jönsdotter Berggren tar vägen med barnen efter Nils död, och jag har inte kunnat finna om hon gifter om sig. Jag har inte heller kunnat hitta någon Jöns Berggren hos vilken de skulle kunna finnas.

Det är lite långsökt, men samtidigt inte helt omöjligt att Nils och Maria är Martins föräldrar.

Eva Morfiadakis

#3

 
Name     Niels Kieldsen    
Spouse's Name    Maria Bergreen    
Event Date     20 Aug 1773    
Event Place     København, København, Denmark    
   

     


Citing this Record

"Denmark Marriages, 1635-1916," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FVPP-YLZ : 6 December 2014), Niels Kieldsen and Maria Bergreen, 20 Aug 1773; citing København, København, Denmark, reference 1767-1778; FHL microfilm 44,446.


Se här vad jag fann på Familysearch. Men vilken kyrka är det? Holmens om fadern är matros?.

Eva M
Eva M



Eva Morfiadakis

#6

Jag sökte i Holmens efter Martin/Morten f. 1795 men fann honom inte. Sökte också på 1794.

Niels K är matros i 22 Comp. No. 12. Jag vet inte om den uppgiften kan användas till något. Antagligen ger det bara samma info som en svensk sjörulla. Start och avsked.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 23 Aug 2017 - 07:26

Jag sökte i Holmens efter Martin/Morten f. 1775 men fann honom inte. Sökte också på 1774.

Niels K är matros i 22 Comp. No. 12. Jag vet inte om den uppgiften kan användas till något. Antagligen ger det bara samma info som en svensk sjörulla. Start och avsked.

Eva M

Jag ser att jag skrev fel födelseår.
Eva M

Jonatan Hilding

Aha! Hittade Martins födelse!
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#151557,25187426
8/10 1775.
Kan inte riktigt tyda hela texten..

"Fad. Niels Kieldsen Mat: 3 Divis:(ionen?) 2 Comp:? estudii? s..ddet? (Adress?)
Mod: Maria Berggreen
Kasten Windered? borger, Niels Berggren?! snedkar swend, Jorgen
Michelsen h..ker?, Anna Maria ? borgerkona, studii? stradt? -(samma som ovan..)
Magdallena Helena B?."

Vet inte om dopvittnena eller adressen(?) kan ge något mer.
Annars är nog det enda att försöka hitta Maria med barnen i antingen DK eller SV. Hon måste nästan ha gift om sig..


Eva Morfiadakis

#9
Hej,

Ja, det första man blir blind på är ögonen sägs det. Jag läste det namnet igår som Marta.

Adressen är Studie Straede.

Sen tror jag det står Chresten Windered borger.

Niels Berggroon*) Snedker svend, Jorgen Michelsen Höcker, Anna Marie Stor (Flor?) borgerkone i Studie Straede.

Tror att tecknet över är tecknet för dubbelteckning av bokstaven. Ska det inte vara Berggreen att det är moderns bror. Jag tror ju att hennes far hette Jens.


Eva M
Eva M

Jonatan Hilding

Hej!
Ja, lätt att se sig blind med så många namn i huvudet!
Tackar för läshjälp. Ja det kan vara så att Maria var från Danmark. Isåfall är det en Jens Bergreen som är fadern.

Osäker på hur man kan gå vidare för att kunna koppla Martin Lilja med den Martin som föds 8/10 1775, men fortsätter klura!
Tackar för all hjälp!

//Jonatan

Eva Morfiadakis

Jag funderar. I Trolle-Ljungby finns det en Peter Wilhelm Lilja f. 9/9 1812 i Broby. Jag fann honom först på Valleberga 33 i AI:8. Han flyttar till Åhus men tycks återvända s. 321.

Martin Lilja dog 1847 på Valleberga 33, men honom finner jag inte. Är Peter Wilhelm en son? I så fall kanske det finns uppgifter om Martin i Broby.

I dödboken är Martin Pensionair. Någonstans får han pension från. Indelta soldater som blev gratialister fick pension från Vadstena krigsmanskassa. Jag vet inte om de värvade soldaterna också fick pension därifrån. Där skulle man kanske kunna finna något?

Som jag ser det är det bara Martins fullständiga födelsedatum i Sverige som saknas för att sluta ringen.

Eva M



Eva M

Eva Morfiadakis


Petter Wilhelm är född i Östra Broby o.ä. Hans far är Volontären Sven Sandahl från Karlskrona.

Eva M
Eva M

Jonatan Hilding

Bra tänkt där. Även om det inte stämde nu så borde Martin fått fler barn mellan 1800-1817.

Kända barn är för mig:
Nils f. 5/9 1800 d. 17/12 1872
Pernilla f. 10/1 1817 d. 11/1 1840
Jöns f. 29/5 1820 d. ca1820
Jöns f. 13/4 1823 d. 21/1 1883 (Min ana)

Kollade precis vigsel samt efter Nils (1800) födelse i Kristianstads garnisonförs., men inte hittat något. Lysning o vigslar finns bara från 1800 för konungens eget värvade, och Nils verkar (som det också står i husförhören) vara född i Vanneberga.

Ja visst är det så lite som saknas! Likväl svårt att hitta..

Jonatan Hilding

En annan tanke.
Martin står faktiskt som soldat fram till 1823, och som avskedad mellan 26-31.
Han försvinner från tidigare nämnda regemente och nummer efter 1805, vid vad som verkar vara en omorganisering..
Kanske han bytt regemente eller bara nummer? Ska kolla upp detta.