Anne Marie Pederdatters forældre Peder Høy og ? 1787 Folketælling!

Startet af Anita Kristensen, 13 Aug 2017 - 17:47

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig med at finde frem til Elses ophav.
Jeg kan ikke finde denne Peder Høj viet før Elses dåb. (Jeg har kikket tilbage til 1750).
Han kan jo desværre godt bare stå med et -sen navn. Der er en del der hedder Peder der bliver viet der i de år.
Og de kan jo også være blevet viet et helt andet sted.

Men navnet Høy står enkelte andre steder nævnt som faddere. Men ikke nogen Peder Høj.

Jeg har heller ikke haft held med af finde nogen Peder Høj i FT fra 1787.
Men der kan han jo også godt være død!


Her er hendes dåb:

1775

10de Søndag efter trin holdt Peter Høy i Sundby sin liden Datter
til Daaben kalded Else Marie baaren af Stine Peders
Datter i Sundby, Faddere Dorthe Jørgensdatter, Christopher
?sman, Rasmus Kylling, og Marie Skomager
og Rasmus Høy i Naglesti

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119211#157652,26453719

Her formoder jeg hun er i FT fra 1801:

Maribo, Musse, Toreby, Toreby By, -, 29, FT-1787, B3851

Navn:           Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:        Fødested:
Lars Pedersen Møller     63     Gift      Husbonde         Bonde og Gaardbeboer        
Sidse Larsdatter     49     Gift      Madmoder              
Birthe Larsdatter     18     Ugift      datter              
Jens Larsen        13     Ugift      søn              
Else Pedersdatter     12     Ugift      Tjenestepige  



Og her i en folketælling hvor hendes kommende mand (samme år) også er: (Han hedder Hamborg og ikke Havborg)


Maribo, Musse, Toreby, Fuglsangs Hovedgaard, , 234, FT-1801, b9302

Navn:              Alder:     Status:     Stilling i familien:                    Erhverv:           Fødested:
Friderich von Wallmoden     38     Gift      Huusbonde         Kamerjunker og Eyer af Fuglsang og Prierskov Hovedgaarde og Godser        
Johanne Frideriche        26     Gift      hans kone [Friderich von Wallmoden]               Baronesse af Lehn        
Barbara Regina Rask        30     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Kamerjomfrue        
Maren Kathrine Rostrup     28     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Huusholderske        
Margrete Sofie Lund        19     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Syepige        
Karen Povelsdatter        20     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Stuepige        
Anne Kristensdatter        24     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Kokkepiger        
Anne Andersdatter        20     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Kokkepiger        
Marie Andersdatter        26     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Bryggerpige        
Else Marie Pedersdatter     25     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Meyerske        
Anne Pedersdatter        24     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Malkepiger        
Sidsel Kristensdatter        20     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Malkepiger        
Johanne Hansdatter        22     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Malkepiger        
Anne Jørgensdatter        46     Gift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Hønsekone        
Rasmus Hansen Kok        28     Gift      Tienestefolk Mand [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche] Tjenere        
Peder Kristensen Bruun     20     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Tjenere        
Peder Pedersen        29     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Kudsk        
Rasmus Madsen Møller     36     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Staldkarl        
Jens Rasmussen Havborg     29     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Staldkarl og Landsoldat        
Jørgen Rasmussen Rytter     23     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Staldkarl        
Mads Andersen        30     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Staldkarl        
Rasmus Andersen        24     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Staldkarl og Landsoldat        
Mads Sørensen        33   Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Kvæg-Rygter        
Peder Nielsen Spurre        22     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Ligesaa [Kvæg-Rygter]        
Johan Andreas Jokumsen     18     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Gaard-Dreng        
Peder Andersen        31     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Ladekarl        
Johannes Schmith        47     Ugift      Tienestefolk [Friderich von Wallmoden og Johanne Frideriche]      Forvalter ved
Godserne        


Her bliver de så viet:

1801

d 9 Nov(ember)

blev ligeledes Ungkarl Jens Rasmussen og Pigen
Else Marie Peders Datter, begge fra Fuglssang ægteviede
Forlovnings Mænd Rasmus Hamborg
og Peder Suhr begge af Thoreby

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119211#157653,26453835



Og her bliver hun begravet: (Hoved- og kontraministerialbog)

1833

No:
578

Død:
26de Februar

Begr:
3die Marts

Navn:
Else Marie Pedersdat(ter)
Stand:
Enke efter afdøde Jens Rasmus-
sen Hamborg paa Thoreby Skibeholt, der
død, fød i Sundby

Alder
57 Aar

Alm. jevn:
No 3706

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119215#206212,39143406

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119219#157662,26455681
 

Helle Nielsen

#1
Hej Anita

Peder Rasmussen Høj og Karen Marie Pedersdatter blev viede i Toreby kirke den 24 marts 1775.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157652#157652,26453647

Gode kandidater til at være Else Maries forældre, idet hendes første datter fik navnet; Karen Marie.
Men jeg tror ikke, de findes i folketællingerne.

Venlig hilsen
Helle



Anita Kristensen

#2
Hej Helle

Tusind tak for det...
Den kunne jeg godt nok bare ikke få øje på :-)

Og ja da - jeg havde nær sagt - "hvor pokker ved du det fra" (for den liste havde jeg da ikke tænkt på at sende med)
- Karen Marie er da den første pige, - lige efter Peter, som er født som "uægte" søn.

Fantastisk..

Ja - jeg tænker da også, at der ikke kan være nogen tvivl om, at det er dem :-)

Underligt og surt det med folketællingen. De må have "gemt" sig den dag - eller (nok mere sandsynligt) - været døde :-)

Jeg vil se, om jeg kan finde dem døde.

Men allerførst kan jeg se at jeg da bliver nød til lige at have den en tur til tydning...

Anita

Ole Dorch

#3
Peder Høy fra Sundbye ses begravet 56 år gl. i starten af 1778 (højre side - indførslen inden d. 15 januar): http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157652&side=170

...og her Dom 15 p. Trin 1721 (højre side) får Rasmus Høy og Anne Hansdatter i Flintinge døbt en søn Peder, som jo nok er din Peder Høy: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157651&side=15

..og her vies enken Karen Marie Pedersdatter fra Sundbye 4 maj med ungkarl Henning Assersen: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157652&side=39


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anita Kristensen

Hej Ole

Tusind tak .... hvor er det dog fantastisk.
Og det er godt nok heller ikke meget, der var at sige om den sag/hans død (- og ja om hans fødsel for den sags skyld).
4 ord og så en alder der har gjort at du har fundet ham født.
Så lige et forældrepar mere her...sådan.

Og hende viet igen... - og her har de endda gjort sig den ulejlighed at notere forlovere.
Og sikke dog en kreativ underskrift den ene har :-)

Anita


Ole Dorch

#5
Her ses en halvsøster til Anne Marie Pedersdatter (ser lige at hun hedder Else Marie?):


Maribo, Musse, Toreby, Toreby By, -, 65, FT-1787, B3851
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Rasmus Olsen   49   Gift   Mand   Inderste paa undertægt      
Maren Mortensdatter   45   Gift   hans kone        
Birthe Hemmingsdatter   8   Ugift   Tieneste Bud      


Hun ses døbt 22 aug 1779, og hendes fader kaldes her Henning Høy (og altså ikke Assersen):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157652&side=119

Jeg finder stadig ikke familien i ft 1787, så de er måske også døde forinden?

mvh.

Ole Fabricius Dorch

Anita Kristensen

#6
Hej igen.

Tusind tak for endnu et fund - og ja - det var da løjerligt.
Kan han mon hedde begge dele - det er da et -sen-navn, (det der Assersen) - men bare kedeligt hvis hans far så har gået rundt og heddet Asser :-) Men på den anden side, så er der vel heller ikke meget kaldenavn over der :-)

Pudsigt at begge hendes mænd hed Høy. Det er så nok fætre.

Sjovt som de roder rundt i det med Henning og Hemming - men det er set før...

Og så er der da simpelthen kommet en halvsøster også...
Fantastisk - og så efter at have være gået fuldstændig i stå :-)

Anita


Ole Dorch

Du skrev: Så er der da simpelthen kommet en halvsøster til ham også...

Du mener vel hende, dvs. Peder Høys datter Else?

Der er tale om, at Peder Høys enke får en datter mere, sammen med sin nye mand Henning Assersen. At sidstnævnte også kaldes Høy har sikkert noget med et lokalt stednavn eller lign. at gøre ;)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anita Kristensen

#8
Hej igen

Hov - så ikke din.

Ja - jeg opdagede godt det med, at jeg havde fået skrevet "til ham".
Jeg nåede da at tænke som om det var Peders.

Men ja da - selvfølgelig... Elses :-)

Og nåår ja - det kan jeg godt se. Hvis det er et lokalt stednavn, så har de da ikke nød at have noget med hinanden at gøre rent familiemæssigt de der Høy´er :-)

Fik lige skrevet til i den gamle et forslag der gik på, at de kunne være fætre :-)
Men så er det da derfor, at man er stødt på så mange med navnet Høy i Toreby sogn...
Og ikke fordi de i deres familie blev kaldt det, fordi de var særlig høje :-)

Anita