Sadelmagermester Axel Michaelsen Schmidt

Startet af Claes Bertram Hansen, 09 Aug 2017 - 12:39

Forrige emne - Næste emne

Claes Bertram Hansen

Han var født i Elling sogn, Hjørring Amt i 1780 med navnet Axel Michaelsen, ud af den bekendte Frøkjær-slægt. Efternavnet eller tilnavnet Schmidt har jeg fra folketællingerne 1834, 1840 og 1845. Udlært sadelmager i Ålborg (se FT 1801). Gift med Johanne, født Cold i Dronninglund sogn, Ålborg Amt ca. 1767. Hun død 11. nov. 1845 i Kbh. Han død 20. marts 1848 i Kbh. Adresse: Sølvgaden 419.
I forbindelsen med den langvarige skiftebehandling efter Axel blev der foretaget arvedeling mellem Axels bo og en 'magister, sognepræst Schmidts bo'. Der optrådte ingen børn af Axel og Johanne som arvinger.
Dette er hvad jeg ved. Jeg søger oplysninger om, hvorfra Axel fik tilnavnet Schmidt - og den tilsyneladende forbindelse til præsten Schmidt. Kender nogen til arvedelingen og det endelige skifte? Er nogen bekendt med Axels livsforløb i øvrigt, ægteskab, flytning til København etc.?
Claes Bertram Hansen

Hans Peter Christiansen

Vielsen?

Axel Michelsen Schmidt
mentioned in the record of Axel Michelsen Schmidt and Johanne Koll
Name   Axel Michelsen Schmidt
Spouse's Name   Johanne Koll
Event Date   21 Nov 1806
Event Place   Sankt Petri,Kobenhavn,Kobenhavn,Denmark

-------------

Fundet på https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025 så der skal checkes i KB på AO, Eks.  http://ao.salldata.dk/
Mvh HP

Claes Bertram Hansen

Tak for svar om sadelmager Schmidts vielse i Sct. Petri 1806. Jeg har fundet indførelsen i kirkebogen, men må indrømme at det er vanskeligt at læse den gnidrede tyske. Især er det vanskeligt at læse vidnernes stillingsbetegnelse, bortset fra begges slutning: -meister.
Men din hjælp har bragt mig et skridt fremad. Claes

Hans Peter Christiansen

#3
Prøv: Hjælp til tydning, i dette Forum  :) Husk link, eller opslagsnummer tll Vielsen ;)

Har du fundet hans dåb? (Måske Schmidt optræder der - Præst evt.)
Mvh HP