Karen Hansdatte /Hans Nielsen Basse Helletofte

Startet af Gurli Vibeke, 03 Aug 2017 - 13:19

Forrige emne - Næste emne

Gurli Vibeke

Hej her skulle være den rigtige familie  jeg leder efter
Karen Hansdatter er født 1772 og hendes far er Hans Basse Helletofte
Hans Basse står i Kirkebogen til sine 4 andre børn som Hans Nielsen det er lidt for viende ,Første kone ingen navn død 1777  Bliver gift med Marie Hansdatter men hvor?? står i folketællingen 1787 , Karen er ud at tjene ,hvor er Hans Basse Nielsen og første kone fra??
MVh  Gurli Vibeke

Hans Peter Christiansen

Kan du bruge dette her  ???

Hans Nielsen Basse
mentioned in the record of Hans Nielsen Basse and Anna Marie Hansdr
Name   Hans Nielsen Basse
Spouse's Name   Anna Marie Hansdr
Event Date   22 Sep 1785
Event Place   Fodslette, Svendborg, Denmark

------------

Fundet på https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025 så der skal checkes i KB på AO, Eks.  http://ao.salldata.dk/
Mvh HP

Flemming Kristensen

Hej Gurli Vibeke

Prøv at se mit svar på tidligere tråd:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,126985.0.html

Du må sammenligne fadderne ved de forskellige dåb. Du kan få stor hjælp til tydning, her i forum. Jeg har fundet alle fødsels data.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jens Chr. Bay

HANS BASSE i Helletofte står som HANS PEDERSEN i FT-1787:

Svendborg, Langelands Nørre, Bøstrup, Helletoft, , 7, FT-1787, B7871
Navn:                    Alder:    Status:     Stilling i familien:     Erhverv:            Fødested:
Hans Pedersen          60         Gift         Hosbonde               Huusmand  
Maren Pettersdatter   50         Gift         Hans kone  
Kirsten Hansdatter     10        Ugift       en datter af sidste ægteskab  

I FT-1787 bor HANS BASSE sammen med hans anden hustru MAREN KIRSTINE PEIDERSDATTER og den yngste datter KIRSTEN HANSDATTER (f. 1778). - Hans Basses børn er oplistet af Flemming Kristensen.

- - - - -

MAREN KIRSTINE PEIDERSDATTER nævnes  i 1816 i et skifte under Nedergård:

Giertrud Peitersdr ( Giertrud Pedersdtr ) i Hovgaardene         21 Oct 1816   pg 14 23 25 #7
HUSB:   Jorgen Poulsen hmd        (=2. Kirstine Rasmusdtr  d.31 Aug 1831     pg 166 Lars)
SIS:      Ane Margrethe Peitersdr = Hans Jorgensen gmd i Ennebolle (begge dod)
            2CH:  Peder Hansen Boghave 49 gmd i Ennebolle
                     Jacob Hansen 40 gmd i Ennebolle
            Maren Peitersdr enke = afg Hans Basse i Helletoft, nu hos SVIGERSON Niels Olsen Skraeder i Leybolle,
            Bostrup

           CH:   ... = Niels Olsen Skraeder i Leybolle
BRO:    Soren Peitersen gmd i Osterhuuse, Hou
           Jacob Peitersen gmd i Tressebolle, Snode (dod)
           CH:   Michel Jacobsen 53-54, (fod i Tressebolle) gone 32-33 aar til soes
                   Sidsel Kirstine Jacobsen 50 (dobt 1758 i Snode)(md.5 Aug 1786 Tveede,Fyen) = Hans Knudsen
                   (fodt i Jylland) i Store-Lihme, Norup, Weile, Norre Jydland
guard: Hans Knudsen
[Nedergaard Gods, Svendborg skp; Book 5 1814-1849; FHL film 50036]

MAREN KIRSTINE PEIDERSDATTER bor 1816 hos svigersønnen skrædder NIELS OLSEN og datteren KIRSTEN HANSDATTER i Lejbølle.

MAREN KIRSTINE PEIDERSDATTER dør 20/5 1820, 81½ år: (nederst)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=153&bsid=178869&kb=Svendborg+amt%2CLangeland+N%C3%B8rre%2C+B%C3%B8strup%2C+1813-1827+FKVDJTA+%28KM%29

"Almisselem, - - - - afdøde Hans Basses enke, nu opholdende sig i Leybølle".

Mvh.



Flemming Kristensen

Ifl. den FT 1787 du har fundet skulle han så hedde Hans Pedersen Basse

Hvis jeg hurtig skal tyde vielsen i Tryggelev 1785: opslag 40

29 july blev Ung Karl og Gaard Hans
Nielsen Basse trolovet til Pigen Anna
Maria Nielsdatter (Madsdatter?) noget utydelig efter navn
?? [forlovernes navne kan jeg ikke lige se] Viet 22 septembr.

Hvis han er ungkarl i 1785 passer det ikke med de børn jeg tidligere har fundet til dig.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jens Chr. Bay

Rettelse til mit indslag:

Hans Basses/Hans Pedersens anden hustru hedder Maren Peitersdatter (og ikke Maren Kirstine Peitersdatter)


Mvh.
Jens Che. Bay


Gurli Vibeke

Tak for de oplysninger .jeg mener ikke at det er de rigtige jeg kan bruge ,har ledt her i dag fundet frem til at
Karen Hansdatter er født 1772 opsl 22 Bøstrup kirke 1725  ?? der står fadderen er Hans Basse men til hendes søskende står Hans Nielsen Helletofte
Maren 1775 Opsl 27
Hans   1777 Opsl 30
Christian 1779 Opsl 35
Niels       1781  Opsl 37
Anne        1784 Opsl 42
Hans Nielsen er i folketællingen 1787 med sin kone Marie Hansdatter derefter bliver de væk ,jeg ville gerne vide hvor de var gift og død
MVH Gurli Vibeke