1600-tallet. Laurids Thygesen i Sdr. Vium sogn, Nørre Horne herred. Forfædre.

Startet af Jytte Duholm, 30 Jul 2017 - 12:00

Forrige emne - Næste emne

Jytte Duholm

Til hvem det måtte interessere!

Jeg er for nyligt blevet gjort opmærksom på, at min ane, Laurids Thygesen i Sdr. Vium sogn, som levede i slutningen af 1600-tallet, har fået en forslægt - og endog en ganske spændende en af slagsen, nemlig den såkaldte 'herredsfogedslægt fra Sdr. Bork'.

Stamtavlen kan blandt andet ses her:

http://sm1.dk/webtrees/individual.php?pid=I229068&ged=Schmidt

Denne anerække findes mange steder på nettet, men desværre opgives ingen kilder.

Det er især de første to led, som volder problemer: Jeg er med på, at Thyge Christensen i Vium er et oplagt bud på en far til Laurids, men er der et klokkeklart bevis? Og hvad forvinder Thyge Christensen til Christen Nielsen i Grimlund i Hoven sogn og dermed til herredsfogedslægten?

Venlig hilsen

Jytte Duholm

Anton Blaabjerg

Har du spurgt Kaj Schmidt, det ville jeg da gøre allerførst.

Jytte Duholm

Kære Anton!

Ja, jeg har spurgt Kaj Schmidt, som ikke har kilden.

Venlig hilsen

Jytte

Vera K. Madsen


Hej Jytte.
Det må vel være Jens Abildtrup, der er ophavsmanden til oplysningerne.
I sin bog om Slægten Abildtrup, skriver han at Christen Nielsen skulle være søn af Niels Lassen/Lauridsen, der var herredsfoged i Øster Horne herred. Som dokumentation for slægtsskabet henviser han til et "Slægtsdokument" fra 1651, som skulle vise, at Chr. Nielsen skulle have haft 10 børn, her iblandt Thyge Christensen, nævnt i Sdr. Vium 1651.
Dette dokument, (Vestre Landstings Dombog C, 1651, fol. 93 L) kunne være interessant at studere, men det er ikke lykkedes mig at finde det.
Herredsfogeden, Niels Lauridsen i Grimlund (Ø. Horne herred) var ganske rigtigt bror til herredsfogeden Las Lauridsen i Vestergård, Nr. Bork, men Abildtrups antagelse om, at de var børn af herredsfogeden Las Nielsen i Bindesbøl, holder imidlertid ikke stik.

Mvh Vera K. Madsen


Annette Damgaard Hansen

#4
Hej Jytte

Som du jo ved, er Laurids Thygesen også knyttet til mine aner.

Citat"Slægtsdokument" fra 1651, som skulle vise, at Chr. Nielsen skulle have haft 10 børn, her iblandt Thyge Christensen, nævnt i Sdr. Vium 1651.Dette dokument, (Vestre Landstings Dombog C, 1651, fol. 93 L) kunne være interessant at studere, men det er ikke lykkedes mig at finde det.

Nogle af de folk, der står anført som aner til Laurids Thygesen (Tarm) i det link, du henviser til, ses her:

Viborg landstings dombog C, 1654, side 205a ff.

Var skikket Niels Nielsen Obling i Sdr. Bork hans fuldmægtig og broder Christen Nielsen i Obling med en opsættelse her af landstinget 15. februar sidst forleden udganget lydende ham at have hid i rette stævnet Kirsten Olufsdatter, salig hr. Søren Gluds efterleverske af Hemmet, og hendes børn nemlig Oluf Sørensen, Sidsel, Marie, Gertrud, Kirsten og Margrete Sørensdøtre for en kvittering dateret Sct. Mikkelsdag 1651 på et tiendeføl til Jep Lund i Asbøl udgivet. Nok en anden kvittering dateret den 7. august 1651 til Anne Nielskone og Kirsten Laskone i Bandsbøl udgivet på nogle? tirndelam, hvor udi bemeldte hr. Søren kvitterer fornævnte personer for samme føl og lam, uanset han intet med bispens part havde at kvittere med; skal den salig mand være sket fyldest på andre steder i fornævnte sogne, så at hverken det føl eller lam ham tilhørte, men bevises med bemeldte hr. sørens lodseddel at være Niels Nielsen, på bispens vegne, tilloddet. Hidstævnet Mads Madsen i Tarm Bisgård, herredsfoged i Nørre [Horne] herred for en dom derpå findes drevet og bør magtesløs at være, og Kirsten Olufsdatter at give fuldkommen kost og tæring. Havde derfor hidstævnet Kirsten Olufsdatter, Oluf Sørensen, Sidsel, Maren, Gertrud, Kirsten og Margrete Sørensdøtre samt Anne Nielskone og Kirsten Laskone med deres lavværger, og Jep Lund i Asbøl samme kvitteringer og tiendebog at fremlægge. Så og Mads Madsen i Tarm Bisgård, om han vil have noget dertil at svare.

Da er sagen opsat til i dag, hvilken opsættelse findes påskrevet at være læst på Nørre [Horne] herredsting den 23. februar og den 2. marts sidst forleden. Så er Kirsten Olufsdatter eller nogen på hendes vegne ikke mødt herimod at svare. Og formente Christen Nielsen, efterdi sagen til 6 uger er opsat, det han nu burede have endelig dom beskrevet.

Da, efterdi samme sag udi 6 uger til i dag er opsat og opsættelsaen til hjemting findes læst og påskrevet, som forskrevet står, så imod recessen uden bevilling ikke længere kan gøres forhaling, da finde vi efter sådan lejlighed samme indstævnede kvitteringer og dom magtesløs at være og Kirsten Olufsdatter at give Niels Nielsen til kost og tæring 2 rdl.

Der kan måske også findes svar på nogle af spørgsmålene i "Den Store Laksesag: Om retten til laksefiskeri i Skjern", hvor både Tarm Bisgård og nogle af slægtens medlemmer nævnes.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#5
Hej Jytte

Her er slaegten-abildtrup.pdf, som måske kan bruges:

https://www.slaegtogdata.dk/disapps/kilder/slaegten-abildtrup.pdf

På side 18 er Tyge Christensen i Vium næst sidste linje.

VH Annette

Jytte Duholm

Kære Vera og Annette!

Tak for jeres respons på min efterlysning. Det var godt at få nogle kildehenvisninger.

Jeg har nu skimmet siderne med Holger Hertzum-Larsens udskrifter og også læst et af dine tidligere indlæg, Vera.

Dette ser ud til at være en særdeles kompliceret sag .... Et er at forbinde Thyge Christensen i Sønder Vium med Christen Nielsen i Grimlund, noget andet er, at der - som du også pointerer, Vera - er noget helt galt med den gængse opfattelse af slægtsforholdene i den såkaldte 'herredsfogedslægt' fra Bork.

Jeg har bestilt Jens Abildtrups bog hjem fra biblioteket. Før jeg har set den, må jeg hellere lade være med at udtale mig yderligere.

Venlig hilsen

Jytte

Jytte Duholm

Kære Vera og Annette - og evt. andre interesserede!

Jeg venter stadig på at få nogle bøger hjem fra biblioteket, bl.a. Jens Abildtrups bog 'Slægten Abildtrup'.

Dette er et skud i tågen: Er denne retssag mon Jens Abildtrups kilde?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17044831#134616,37804872

Thyge Christensen i Vium optræder på folie 94 sammen med en række andre personer.

Holger Hertzum-Larsen nævner også sagen i sin kritiske gennemgang af Abildtrups bog: Side 395: Sophie Nielsdatter, Laurids Nielsen Niels Nielsen, Iver Christensen, Niels Christensen i Grimlund, Maren Christensdatter i Pabgård m. fl.

Jeg er ikke - indrømmet - nogen ørn til at læse 1600-tals tingbøger, så umiddelbart er den nærmere sammenhæng mellem disse personer lidt uklar for mig.

Venlig hilsen

Jytte

Vera K. Madsen


Hej Jytte.
Det er lige netop denne retssag, det handler om!
Findes også i H. Hertzum Larsens bog: Jydske Domme og dokumenter, 1440-1700. Udg. 1998.

Mvh Vera

Arne Feldborg

#9
Vær opmærksom på. at der findes flere bøger om slægten Abildtrup.

Jens Abildtrup 1825: "Abildtrupgaard og dens beboere 1498 - 1925"

Jens Abildtrup 1951: "Slægten Abildtrup II"

Marie Abildtrup 1989: "Abildtrup Nedergaard 1487 - 1987"

Hertil kommer flere andre bøger og artikler af Jens Abildtrup. Især vel bøgerne: "Selvejerslægten Bjødstrup", "Vorgod sogn" og "Vestjydsk Bondeliv"  

Vær også opmærksom på, at Jens Abildtrup flere gange går helt forkert i byen og træffer forhastede konklusioner.

Dette ikke for at forklejne hans i øvrigt gode og kæmpestore arbejde. I sær hans arbejde med at finde oplysninger om 'almindelige' bønderfolk i diverse tingbøger mv. er af uvurderlig betydning. Men som sagt, det hører med til historien, at der ind i mellem også er alvorlige fejl.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Vera K. Madsen


Den bog jeg henviser til er:
Jens Abildtrup: Slægten Abildtrup II - En herredsfogedslægt. Udg. 1951.
- hvori der også findes adskillige alvorlige fejl og forhastede konklusioner.

mvh Vera