Rotbøl Hede - Thorhauge/Juul Nielsen

Startet af Lena Pia Rottbøll, 30 Jul 2017 - 08:37

Forrige emne - Næste emne

Lena Pia Rottbøll

Christen Mortensen Thorhauge - 1794-1870 - bor hos sin datter Maren og svigersøn Lars Juul Nielsen på Rotbøl Hede. Christen (min tip-tip olde) fryser ihjel på Rotbøl Hede 1870. Ved nogen, hvilket hus de bor i? Evt. mat.nr.? Maren og Lars havde en datter Christine Jensine Larsen.
Christens anden datter Else Katrine er min tip-oldemor gift med Theodor Julius Thorgius 1836-1925. En 3. datter Karen Marie er gift med Jens Larsen Djernæs.

Hans Peter Christiansen

#1
Skal vi ikke lige se ham i 1860 - så ved vi da, at vi nok er i Thisted amt  ;)

Og velkommen til DIS.Forum. :)

Thisted, Vester Han, Lild, Glæde Bye, et Huus, 25, FT-1860, C5762

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Mortensen Thorhauge     68     Gift     Nærer sig af sin i Fæste havende Jordlod, Huusfader          Her i Sognet  
Maren Kathrine Christensdatter     70     Gift     hans Kone          Do  

---------------------------

Her er familien i 1870:

Thisted, Vester Han, Lild, Glæde, et Huus Rotbølhede, 13, FT-1870, C5763

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Nielsen Juel     43     Gift     Huusfader     Fisker     Hjardemaal Sogn  
Maren Kjerstine Chrestensen     39     Gift     Huusmoder          Rotbølhede  
Niels Chrestian Larsen     15     Ugift     Søn          Do [Rotbølhede]  
Maren Katrine Larsen     13     Ugift     Datter          Do [Rotbølhede]  
Enger Maria Larsen     11     Ugift     Datter          Do [Rotbølhede]  
Ane Kjerstine Larsen     4     Ugift     Datter          Do [Rotbølhede]  
Chrestine Jensine Larsen     2     Ugift     Datter          Do [Rotbølhede]  
Chrestiane Larsen     1     Ugift     Datter          Do [Rotbølhede]  
Chresten Maartensen     75     Gift     Svigefader     Forsørges af Fattigvæsnet     Thorhauge Lild Sogn  
Maren Katrine Chrestensen     77     Gift     Svigemoder     Forsørges af Fattigvæsnet     Nørklidt  

----------------------

Her er der et sognekort:

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=sognekort&id=1759&elav=null

Måske kan du finde noger der  ???
Mvh HP

Lena Pia Rottbøll

Hej og tak - så langt var jeg også kommet men kan du se noget på det kort?? Jeg kan ikke!
kh Lena Rottbøll

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Lena
Jeg er også efterkommer efter fæsteren af Thorhauge, Thomas Jensen 1670-1736 (dem er der mange af).
Prøv at google "Materiale om Glæde af Egon Vendelbo", i denne pdf-fil kan du finde noget om Glæde og din Lars Nielsen Jul!
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lena Pia Rottbøll

Hej Lindy
Tusind tak for info - jeg troede han hed Morten Jensen - altså gift med Kirsten Andersdatter men du mener han hedder Thomas?
Prøver at søge bogen der.
kh Lena

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Lena
Selvfølgelig hed han Morten Jensen - skrivefejl fra min side!
Christen Mortensen Thorhauge, var ved folketællingen 1834 bosat i et hus i Myruphuse, 1840 Nørklit Bye, 1845 Rotbøl Hede, 1850 Rotbølhede, 1855 Glæde Skoledistrikt, 1860 Glæde Bye (det næste hus i folketællingen er svigersønnens), jeg tror huset har lagt det samme sted, men at folketælling-skriveren ikke har kendt det nøjagtigt navn på stedet!
Jeg har forsøgt at finde at finde Christen Mortensen Thorhauge i sogneprotokollen, men uden held, så måske har huset lagt på en umatrikuleret grund.
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lena Pia Rottbøll

Hej Lindy
Nå men så er vi da enige :D
Har fundet en tegning i den bog af Egon Vendelboe du anbefalede. Der bor Lars Juul Nielsen (svigersønnen) i mat. 25 Bjerget Klit nærmest på Myrups grund (mat 88). Om det så kaldes Rotbøl Hede, er godt at vide, eller om han er flyttet til et andet hus (Rotbøl hede) senere, hvor svigerforældrene bor hos ham. Jeg nørder lidt videre.
Er vi i familie så Lindy - hvem er dine aner - Morten Jensen er min 5xtip - dernæst Christen Mortensen Thorhauge- Morten Christensen Thorhauge - Christen Mortensen Thorhauge (svigerfar der frøs ihjel på Rotbøl Hede) - Else Katrine Christensdatter - Maren Katrine Thorgius (oldemor) - Johannes Poulsen (farfar).
kh Lena