Den rigtige kirkebog (Brønshøj Sogn i Københav, Skt. Hans i Roskilde Amt eller?)

Startet af Shari Jensen, 25 Jul 2017 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Jeg fandt langt om længe min oldefar´s storesøster Oline Norlander´s begravelsesprotokol i Stadsarkivet på nettet.

Hun boede i knap tyve år på Skt. Hans Hospital ved Roskilde til sin død d. 26. maj 1920 og der står derfor Skt. Hans som hendes bopæl. Men dengang overførte man syge patienter til Bispebjerg Hospital når de skulle indlægges grundet akut fysisk sygdom. Derfor døde hun på Bispebjerg Hospital. Hun blev også begravet på Bispebjerg Kirkegård d. 1. juni.

Kirkebogen for Bispebjerg Sogn starter først i 1927 - indtil da hørte hospitalet under Brønshøj Sogn.

Men så driller slægtsforskningnissen igen for jeg kan ikke finde hende i kirkebogen for Brønshøj Sogn.

Tjekkede for en sikkerheds skyld også kirkebogen for Skt. Hans Hospital og tjekkede endda Døde Mænd i Brønshøj Sogn i det tilfælde at hendes død var blevet indført under det forkerte køn - det har jeg oplevet flere gange i kirkebøgerne, av!

Er der nogen som  kan hjælpe?

Oline Norlander, f. Jensen 9. september 1863 i Horsens. (enke efter Gustav Ludvig Norlander.) 

Som sagt død d. 26. maj  1920 på Bispebjerg Hospital (56 år gammel)

 
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=68411   (nummer 1877)







Shari Jensen

Jeg fik desværre aldrig svar på dette spørgsmål. (N.B. Det sker meget sjældent, jeg har fået megen hjælp her på Forum.)

Håber nogen kan hjælpe - jeg fandt nemlig aldrig Oline i de kirkebøger jeg tjekkede.

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Shari Jensen


Shari Jensen

Det var en stor hjælp da jeg sidste år fandt hendes begravelsesprotokol, men jeg vil meget gerne finde hende i kirkebogen.

Men hvilken kirkebog? Jeg har ledt med lys og lygte, uden held.

Hun boede på Skt. Hans Hospital i kanp tyve år, men døde på Bispebjerg Hospital efter akut sygdom (dødsdato 26. maj 1920)

N.B. En søgning på Forum viser at jeg ikke er den eneste som er konfus over i hvilken kirkebog en patient som døde på Bispebjerg Hospital er indført.

Thestrup-Bjørn

Kan der mon være lavet en fejl i Begravelsesprotokollen ang. dødssted (eller dødsdato)?

Jeg har forgæves søgt i bl.a.

Skt. Jørgensbjerg sogn (Skt. Hans hosp. i Roskilde)

Skt. Hans Hospitalssogn, København

Brønshøj sogn

-----------------------

Kunne dødsstedet evt. være på et andet hospital?

----------------------

En anden mulighed er, at degnen kan have GLEMT at indføre hende i Kontraministerialbogen (online).

Har du prøvet i præstens eksemplar (Hovedministerialbogen) for Brønshøj og/eller Skt. Jørgensbjerg?
Disse findes p.t. KUN på Rigsarkivet.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Shari Jensen

Mange tak, Thestrup-Bjørn!   :)

Ja, det er meget mystisk.

Jeg har været på Rigsarkivet flere gange, men hvis jeg ikke kan finde Oline i kirkebogen online, så lader jeg det ligge, kommer ikke til København så ofte. (det ville være dejligt hvis togbilletter i Danmark var rimelige i pris.   :o