Hvordan finder man en tysk soldat?

Startet af Peter, 25 Jul 2017 - 15:09

Forrige emne - Næste emne

Peter

Hvordan finder man en tysk soldat?

Vi leder efter Herbert Kosma. Han skulle sandsynligvis være født 28/7-1912
Vi ved han har været vagtmester. Han var i Frederikshavn mindst fra marts 1943 (kan have ankommet længe før), og indtil han 29 oktober 1943 hvor han afrejser fra Frederikshavn til Tyskland.
Han skulle dengang have boet på Hubert Fuszgasse 3, første sal, Troppau (nu Opava) Ost-Sudetenland. (om "Fusz" i gadenavnet er stavet rigtigt ved vi ikke).

Christian Konstmann Autzen

Hej Peter

Har du set, om han kunne være dræbt i krigen eller forsvundet. Se denne:

http://www.denkmalprojekt.org/covers_vl/vl_wk2_index.htm

PS: Hvorfor hedder du kun "Peter" - her på denne hjemmeside kan man sagtens have hele dit navn opført.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henrik Stenbakken


Peter

Hej Christian og Henrik

Mange tak for de links, jeg har været inde og kikke på de 2 sider og kan ikke lige umiddelbart se han der. Da det er på tysk, kan jeg have overset noget, da jeg ikke kan tysk. jeg kiggede ikke i luftvåbnet eller marinen da vi ikke mener det var der han gjorde tjeneste.

Jeg kan beklageligvis se jeg har glemt at oplyse at sidste kendte livstegn fra ham er januar 1945, desværre ved vi ikke hvor han var i Januar 1945.

Inger Buchard

Han er ikke registreret hos www.volksbund.de - men det er ikke ensbetydende med, at han ikke er faldet. Der er store slagmarker i Østeuropa, hvor man først de seneste år har fået mulighed for at foretage arkæologiske udgravninger efter eventuelle kendemærker (hundetegn f.eks.). De mange tyske krigsfanger, der omkom i Rusland, er heller ikke alle kendt
Hvis du har en berettiget interesse (f.eks. direkte slægtskab) kan du med stor tålmodighed få oplysninger om hans skæbne på WAST
https://www.dd-wast.de/de/ueber-uns/aufgaben/schicksalsklaerung-verbleib.html
men du bør nok alliere dig med en tyskkyndig for at finde vej gennem blanketterne

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Ørum

Hej

Jeg følger opslaget - ikke fordi jeg leder efter en savnet tysk soldat - men fordi der jo også er faldet danske soldater i krige tilbage fra 1848 og frem til og med 1.ste VK, hvis endelige ikke er verificeret.


Det er jo altid brugbart at blive bare lidt klogere på noget via nogen, som ved mere end en selv.

Så tak for det.


Mvh
Kirsten

Peter

Citat fra: Inger Buchard [192] Dato 26 Jul 2017 - 18:56
Han er ikke registreret hos www.volksbund.de - men det er ikke ensbetydende med, at han ikke er faldet. Der er store slagmarker i Østeuropa, hvor man først de seneste år har fået mulighed for at foretage arkæologiske udgravninger efter eventuelle kendemærker (hundetegn f.eks.). De mange tyske krigsfanger, der omkom i Rusland, er heller ikke alle kendt
Hvis du har en berettiget interesse (f.eks. direkte slægtskab) kan du med stor tålmodighed få oplysninger om hans skæbne på WAST
https://www.dd-wast.de/de/ueber-uns/aufgaben/schicksalsklaerung-verbleib.html
men du bør nok alliere dig med en tyskkyndig for at finde vej gennem blanketterne

Inger
Hej Inger

Tak hvis vi ikke finder ham inden længe på anden måde, så vil vi da finden en der kan hjælpe os med at prøve gennem www.dd-wast.de om de kan hjælpe.

Mange tak for tipset.

Eva Morfiadakis


Fråga i Facebook-gruppen Ahnenforschung. Det går bra att skriva på engelska.

Eva M
Eva M