Mine tip-oldeforældre´s vielse, hvor og hvornår? (mødtes i Horsens)

Startet af Shari Jensen, 15 Jul 2017 - 23:46

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Ved FT 1860 er Mads Jensen og Ane Marie Olesen begge ugifte og bor og arbejder omtrent dør om dør i Hestedams Alle (som senere skifter navn til Allegade) i Horsens Købstad. 

De får deres første barn i september 1863, en ægte datter.

Jeg må fra denne info gå ud fra at de bliver gift mellem  FT 1860 og datterens fødsel i september 1863.

Ved FT 1860 bor de som sagt i Horsens Købstad, men der er så vidt jeg kan se ingen kirkebøger for Horsens Købstad fra de årstal, kun nogle få bøger for katolikker og metodister og det var de ikke, de var Lutheranere og begge døbt i deres hjembyer på landet.

Jeg har pløjet kirkebøgerne for Vor Frelsers Sogn (hvor de bor ved FT 1870 med tre børn og en i ovnen) igennem for de relevante år. Mads forsvinder på mystisk vis efter 1880 så vidt jeg ved, men hun bliver boende i Horsens til sin død i 1921.

Blev man ikke som regel gift i det sogn hvor man havde bopæl?

Hvorfor kan jeg så ikke finde dem i Vor Frelsers Sogn? 

Kigger jeg i de forkerte kirkebøger?

Jeg har også kigget i kirkebøgerne i de sogne hvor de var født, i tilfælde at de blev viet hvor de kom fra, men det var en nitte. Jeg ved slet ikke om det var normalt at tage hjem til landet og fejre det med sine forældre/svigerforældre, men det var værd at tjekke.  (Han er født i 1838 i Vester Sogn i Vejle Amt, hun er født i 1832 i Skjold Sogn, også i Vejle Amt.)


Peter Kristiansen

Her er Mads Jensen i FT 1860:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=10176#10176,252057

Her er Ane Marie Olesen i FT 1860:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=10176#10176,252045

Her er datterens fødsel 1863:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=164491#164491,27629974
som nr. 103: Oline Kirstine Jensen

CitatVed FT 1860 bor de som sagt i Horsens Købstad, men der er så vidt jeg kan se ingen kirkebøger for Horsens Købstad fra de årstal, kun nogle få bøger for katolikker og metodister og det var de ikke, de var Lutheranere og begge døbt i deres hjembyer på landet.

Hvordan har du fået den opfattelse ? Hvis du søger her
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/5
og i Arkiv-feltet bare skriver Horsens - så kommer der masser af muligheder op. Vigtigst er Vor Frelsers sogn, som hele byen brugte på det tidspunkt.

M.v.h. Peter Kristiansen

Shari Jensen

Tak Peter, men du har vist ikke læst mit indlægt korrekt.  Jeg synes ellers det var meget klart formuleret.   :)

Morten Nielsen

Hvis du finder hende i FT-1901, får du året for vielsen.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Tusind tak til Morten og Gitte for hjælpen!   :)

Jeg havde været inde og kigge på FT 1906, 1911, 1916 og 1921, men havde ikke tjekket helt tilbage i 1901. Interessant hvor meget mere info der er i nogle FT-år end andre.

Nu har jeg altså omsider året på deres vielse og året hun blev enke og det er jo bare super!

Herefter skal jeg bare finde hvor de blev gift og den præcise vielsesdato og hvor han døde og den præcise dato, 

Jeg har som sagt allerede pløjet kirkebøgerne for Vor Frelsers Sogn igennem for disse perioder og fandt hverken deres vielse eller hans død, men jeg kan naturligvis have overset begge eller kigget i det forkerte sogn.

Hvis der er nogen som finder noget eller har nogle ideer må I meget gerne sige til. 

Jeg kan fortælle at Ane Marie Jensen, f. Olesen rigtigt nok boede i Flensborg Stiftelsens Enkebolig i Nørregade 31 i Horsens hvor otte fattige enker kunne få bolig. Her havde hun sit hjem minimum helt tilbage fra og med 1901 (ved jeg nu) og indtil 1921 da hun kom på De Gamles Hjem i Kildegade hvor hun døde ret kort tid derefter i juli 1921. Men hun blev 89 år - godt gået, tip-oldemor!

Den smukke bygning fungerede som enkebolig fra 1790 til 1960 og eksisterer i øvrigt endnu og bruges i dag af Horsens Museum.

https://horsensleksikon.dk/flensborgs_stiftelse/

Shari Jensen

Mht til Mads Jensen´s død er dette underligt:

Ved Mads Jensen´s søn (min oldefar) Vilhelm Christian Frederik Jensen´s konfirmation d. 20. april 1884 anføres det ikke at faderen er død  året forinden i 1883. Men ved flere andre konfirmander står der anført at faderen er afdød. Hvorfor der ikke står at Mads Jensen er afød året forinden som angivet i FT 1901 for hans enke Ane Marie forstår jeg ikke.

Jeg tror at han døde i USA. Fandt enkelte immigranter ved navn Mads Jensen på FindMyPast, men ikke alle dokumenter er gratis at kigge på desværre. De få Mads Jensen født i 1838 var dog ikke ham. De øvrige koster det penge at tjekke.

Jeg mener at huske fra Rigsarkivets Daisy system at der findes dokumenter for danskere som døde i udlandet. Vil prøve at finde det.


Shari Jensen

Daisy viser ganske vist en arkivserie med titlen "Dødsattester for danske døde i udlandet" (arkivskaber: Sundhedsstyrelsen), men kun for årene 1960-77. Øv!   :-\

Gad vide om der findes en lignende serie for 1800-tallet?   

En spændende artikel om undvandring fra Danmark anbefales: (ikke alle links forfatteren inkluderer fungerer)

http://henningbender.dk/uf/80000_89999/85186/4957b29e11c812f8411c0b076a8c61a1.pdf

Anette Eriksen

Hej Shari.

Hvad hedder de andre børn og hvornår og hvor er de født?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Shari Jensen

#9
Børn af Ane Marie Jensen, f. Olesen & Mads Jensen. Tre blev voksne, en dreng døde som barn.


1. Oline Kirstine Jensen, f. 9. september 1863, Vor Frelsers Sogn, Horsens.

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1432/churchbook/source10809/opslag253874  (fødsel nr. 103)



2. Mariane Cecilie Marie Jensen, f. 30. november 1866, VFS, Horsens. Bosatte sig i København, blev gift og fik flere børn.

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1432/churchbook/source133262/opslag14348472  (fødsel nr. 131)

Noter til Mariane´s fødsel:
A. "Marie" er i kirkebogen fejlagtigt skrevet som "Maria"
B. Moderens efternavn fejlagtigt skrevet som "Olsen" istedet for "Olesen"



3. Jens Marius Jensen, f. 16. februar 1865, VFS, Horsens. Død 22. september 1874, 9 år gammel  (årsag ikke noteret i kirkebogen)

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1432/churchbook/source10812/opslag254303   (fødsel nr. 20)



4. Vilhelm Christian Frederik Jensen, f. 18. februar 1970, VFS, Horsens. Snedker. Blev i Horsens hele sit liv, døde i 1931. Min morfar´s far.

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1432/churchbook/source133262/opslag14348433  (fødsel nr. 26)




Anette Eriksen

Hej igen.

Jeg spurgte fordi jeg faldt over dette på Google. Det er fra 2009 og handler om den daværende USA Ambassadør, Laurie S. Fulton. Der kunne jo være en connection. Men desværre fik 'din' Mads jo ikke umiddelbart en søn, der hed Jens og kunne være rejst til USA, da Mads' søn Jens døde som lille. Du får klippet alligevel.


USAs nye ambassadør, Laurie Susan Fulton, der onsdag morgen landede i Kastrup, kommer med sin ambassadørpost i København helt tæt på sine familiemæssige rødder. Ambassadørens oldefar, Jens Jensen, udvandrede i 1910 fra Danmark og slog sig ned South Dakota i det nordlige USA. Tipoldefaderen, Mads Jensen, var gårdmand fra Horsens-egnen.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Shari Jensen

 Mange tak Anette, det var spændende at læse!  

Jeg husker godt den tidligere ambassadør Laurie Fulton, men vidste ikke hun havde aner netop på Horsens egnen.

Hendes slægtning er som du selv siger desværre ikke "min" Mads Jensen. Skønt hans forædre i Vester Sogn var gårdfolk, var han ikke selv på noget tidspunkt gårdmand. Ved FT 1860 da han er 22 år er han i huset hos en brygger i Hestedams Alle i Horsens og hans senere erhverv i FTerne er øltapper, ølhandler, værtshusholder og resturateur. Mærkeligt nok noteres hans erhverv som "sandgraver" i 1880 ved hans næstyngste datter Marianne Cecilie Marie´s konfirmation hvor det altså også bemærkes i parantes at han er "i America".

Min teori er at han måske grundet landbrugskrisen i de år som vel har påvirket stort alle erhverv på landet og i byen negativt økonomisk, er taget til USA og er blevet sandgraver. Det er så i USA at han dør i 1883, året hans hustru blev enke (dette årstal er ifølge  FT 1901 da hun bor i Flensborg Enkebolig Nørregade 31. Her står der også at de bliver gift i 1863, men ikke hvor og hvilken dato.

Gad vide om Ane Marie huskede forkert - hun var i 1901 knap 69 år - eller personen som noterede disse to årstal ved FT 1901 har læst forkert/skrevet forkert/hørt forkert.  Derfor har jeg også tjekket årene inden og efter og må gøre det igen. 

Jeg har i øvrigt tjekket Ellis Island registeret på nettet for at se om jeg kunne finde ham da han indvandrede til USA, men det var en nitte. Flere Mads Jensen, men ikke ham.   :'(

Jeg undrer mig stadigt over hvorfor hans død ikke blev indført i kirkebogen selvom han døde i USA idet jeg flere gange er stødt på dødsfald i kirkebøgerne med folk som ikke døde i Horsens men havde bopæl der inden de døde.

Det er pudsigt for mig at læse at min tip-oldefar tog til USA idet jeg selv i 1989 udvandrede til det sydlige Californien og boede der indtil sidste år - og i øvrigt vender tilbage når jeg er færdig med mit ophold i Danmark.




Shari Jensen

#12
I juli 2009 da udnævnt ambassadør Laurie Fulton ankommer til Danmark skriver Berlingske helt forkert i deres artikel hvorimod Politiken i deres artikel samme måned citerer Laurie Fulton direkte og giver os de korrekte oplysninger:


Min morfar emigrerede fra Danmark til USA for 99 år siden, da han var 16. Da han blev myndig, meldte han sig ind i the Minnesota National Guard, og han deltog på amerikansk side i Første Verdenskrig i Europa. Da krigen var slut, tog han tilbage til South Dakota, hvor han - heldigvis for mig- stiftede familie.

http://politiken.dk/indland/art4811042/USAs-nye-ambassad%C3%B8r-er-landet

Dvs, det var hendes morfar Jens Jensen som i  1910 forlod Danmark, ikke hendes oldefar. Og det var dermed hendes oldefar, ikke hendes tipoldefar som var gårdmand Mads Jensen fra Horsens egnen.

Det er med garanti at hun og jeg ikke deler aner på trods af Horsens forbindelsen. Det kunne ellers have været sjovt!  

Tak til Anette igen for et godt bud!

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Hej Gitte, du har før hjulpet stort med andre spørgsmål husker jeg og jeg beklager meget, men jeg forstår desværre ikke hvad det er du tappert forsøger at fortælle mig. Jeg er lidt kulret af at kigge på nettet.

Orker du at forklare mig det igen?    :)

P.S. Jeg kan se at min oldefar snedker Jensen er nævnt i hans mor´s dødsanmeldelse, men kan ikke læse notatet. Kan du hjælpe med det også?



Gitte Johansen

Meget kort. Der står hun ikke efterlader noget. Har fået alderdomsunderstøttelse.

Vedr. register er der skrevet, det er Horsens i Ålborg, men det er Horsens i Skanderborg.

Der skulle de stå som viede, hvis de var viet i Horsens.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Jeg har ved at knibe øjnene sammen også kunne læse at min oldefar betalte for sin mor´s begravelse.

Men jeg kan slet ikke se den rigtige Mads Jensen i registeret du har sendt link til. Beklager meget at jeg er så langsom!   :'( :'( :'(

Gitte Johansen

Nej, det er netop det, du ikke kan. Han står der ikke, og det skulle han gøre, hvis han var blevet gift i Horsens ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Aha!  Ja, jeg har prøvet at finde ud af hvor de blev viet eftersom det ikke var i Horsens. Jeg ved i alt fald at de ikke fløj til Paris eller Las Vegas for en weekend.  Måske er jeg nødt til kigge alle kirkebøgerne i sogne i Jylland igennem for at finde deres vielse.

I øvrigt: På Ukendte Billeder har jeg i går uploadet flere fotos af min Horsens slægt og har valgt "Midtjylland" som område, men det er måske Sydjylland?

Vi Københavnere er ikke så skrappe til vores Jyllands geografi.   ::)

Shari Jensen

Men Gitte, nu ruller du sikkert med øjnene, men hvorfor skulle Mads Jensen også stå opført i et register fra Horsens Sogn i Ålborg Amt? Han var jo bosiddende i Horsens by i Skanderborg Amt.   ??? ::)

Jeg vidste godt der var et Horsens Sogn i Ålborg Amt i øvrigt, men det har sikkert forvirret mange - det forvirrede også mig da jeg første gang faldt over dette.


Gitte Johansen

#20
Det er ikke Horsens i Ålborg. Der er blevet skrevet forkert ved SA.

Jeg ved det. Jeg har selv Strand familien i Horsens Skanderborg, og de er i dette register.

Men pyt. Nu får du vielsen.

nr 5 Mads Jensen Øltapper.


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163638#163638,27481015


cirka 13 km fra Horsens, Skanderborg amt.

Arne Feldborg har også rettet det i sit.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Hold da helt op, Gitte - du er jo en mesterdetektiv, jeg bøjer mig endnu engang i støvet, ha ha og kan slet ikke få armene ned, tusind tak!  

:) :) :) :) :) :) :) :)

P.S. Jeg håber at der måske  er en mere letlæselig kopi på nettet.  Der blev lavet to kopier så vidt jeg forstår af kirkebøgerne i tilfælde af ildebrand osv.?





Gitte Johansen

Forlover

Vejle, Hatting, Hedensted, Rimmerslund, 2. et Huus, 95, FT-1860, D2190

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mads Nielsen     57     Gift     Husmand Husfader          h. i S. [her i Sognet] 
Marie Rasmusdatter     57     Gift     hans Kone          Skjold Sogn Vejle Amt 
Niels Madsen     15     Ugift     deres Søn          h. i S. [her i Sognet] 
Johanne Jensdatter     78     Enke     Husfaders Moder der af ham forsørges          Raarup Sogn Vejle Amt 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#24
Er det en søster til moderen?? Altså Marie i Hedensted.

Vejle, Bjerre, Skjold, Vester Bisholdt Bye, et Huus, 15, FT-1834, C0528

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ole Andersen     41     Gift          Træskomand, lewer tillige af sin Jordlod (under Jordbrugere)       
Birthe Kirstine Rasmusdatter     32     Gift          hans Kone       
Karen Olesdatter     9     Ugift          deres Børn       
Mette Cathrine Olesdatter     7     Ugift          deres Børn       
Ole Olsen     4     Ugift          deres Børn       
Ane Marie Olesdatter     2     Ugift          deres Børn       
Ole Jensen     80     Enke          Aftægtsmand       
 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen


Gitte Johansen

Vejle, Hatting, Hedensted, Rimmerslund Bye, Et huus, 125, FT-1845, C1937

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mads Nielsen     40     Gift          Huusmand og bødker     Heri sognet 
Marie Rasmusdatter     40     Gift          Hans kone     Skjold sogn Veile amt 
Johanne Jensdatter     60     Enke          Huusfaders moder,der af ham forsørges     Raarup sogn Veile amt 
Ane Marie Olesdatter     12     Ugift          Deres pleiedatter     Skjold sogn Veile amt 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

#27
Tusind tak, Gitte!   :) :) :)

Jeg ved at Ane Marie´s mor hed Birthe Rasmusdatter  så det er måske hos hendes søster Marie Rasmusdatter og husbond at Ane Marie er sat i pleje. Jeg har læst at det var ret almindeligt dengang hvor man havde så mange børn på landet. Nogle gange kom de tilbage til forældrene, nogle gange blev de hos plejefamilen som ofte var bedsteforældre eller andre nære familiemedlemmer.

Jeg ved også at Ane Marie Olesen ankom til Horsens by fra Tyrsted Sogn i 1857 da hun var 25 år og herefter blev i Horsens. Hun har nok tjent flere steder siden hun var helt ung "teengager". Det var helt andre tider dengang. Dejligt at hun trods alt blev 89.

Shari Jensen

Ane Marie er også ved FT 1840 i pleje som blot 8 årig.

https://www.danishfamilysearch.dk/cid4546252

(ved FT 1834 da hun er 2 år er hun dog hjemme hos forældrene i Bisholdt.)




Gitte Johansen

De har jo nok fået lov til at "låne" hende.

De får vel ikke selv børn.

Nå jo, de har en søn, men noget sent måske.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com