Michael Grotius Leth, 1658-1732, byfoged i Stege. Hvem var hans far?

Startet af Anne de Fine Olivarius, 12 Jul 2017 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Michael Grotius Leth var gift med Cecilie Christiansdatter Wegener. Han optræder i diverse anetavler, som regel uden aner. Der findes nogle vilde gæt på hans herkomst, men jeg har ikke kunnet finde belæg for nogen af dem.
Han havde flere sønner. Den ældste hed Grotius Leth og var præst i Stadager på Falster. Om ham står der en længere tekst hos Wiberg, og der står også at hans forældre var ovennævnte.
Men i et skrift jeg fandt forleden på nettet, 'Samlinger til Danske Øers Laalands og Falsters Historie, bind 2' 1794, af P.Rhode, Sognepræst i Utterslev (Lolland, min tilføjelse), herredsprovst og medlem i det kongelige genealogiske og heraldiske selskab, står der, med gotisk skrift, om Grotius Leth: 'Født 1693 i Stege. Bror til professor Leth ved Trinitatis (Christian Langemach Leth, 1701-1764- min tilføjelse) i København. Hans far var Hr. Jørgen Leth (1663-1713, præst i St. Heddinge - min tilføjelse), og hans farfar var Hans Leth, Kgl Hofkonfessionarius (1625-1688 - min tilføjelse. Og senere: ' I 1744 drog han til sin bror , assessor Christian Leth på Fyen'.

Så hvem skal man mon så tro på, Wiberg eller Rhode? Sidstnævnte levede 1734-1793 og var således ret tæt på de implicerede personer. Navnet Grotius taler jo til gunst for Wiberg, det samme gør, at Rhode nævner to x Christian som brødre. 
Men kan man bare vrage Rhodes skrift som dokumentation, mon?
Håber meget, at nogen kan kaste lidt lys over denne problematik.

Mange hilsener
Anne Olivarius

Karsten Damén

#1
Anne

Jeg foreslår, at du læser originalkilden - d.v.s. Jens Worm: Forsøg til et Lexikon over danske, norske og islandske lærde Mænd, som ved trykte Skrifter have gjort sig bekjendte.
Kan downloades som PDF på dette link:
https://ia802205.us.archive.org/25/items/forsgtiletlexic00wormgoog/forsgtiletlexic00wormgoog.pdf
Se side 600 ff.

Bemærk, at der om Leth, Grotius står:   Broder til Næstforrige - hvilket jeg forstår som broder til Christianus Leth, søn af Michael Leth.
Rhode har efter min mening misforstået Worms reference.

mvh
Karsten



Anne de Fine Olivarius

Tak, Karsten, for dette. Det ser unægtelig ud til, at Rhode har set forkert og har overset 'næst' foran 'forrige'. Her står jo tydeligt, at Grotius Leths far var Michael Leth.

Det er jo ikke sikkert man nogensinde kan finde faderen til Michael Grotius Leth. Men på en eller anden måde må han jo være forbundet til andre Leth-grene, selv om Grotius lyder lidt eksotisk.

Venlig hilsen
Anne