Ingrid Gretha "Elna" Kamph fra Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Startet af Rie Reinhardt Jensen, 08 Jul 2017 - 21:02

Forrige emne - Næste emne

Rie Reinhardt Jensen

Hej alle sammen,

Jeg leder efter info på min direkte ane Ingrid Gretha Kamph, født 1770 i Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland og død 21 april 1830 i Kropps fattighus, Sverige (Kom til Fattighuset i 1828).
Hun var gift med Ola Gårström, født 1744 i Gårdstånga, Sverige - dødsårtal kendes ikke.

Jeg har fundet to af Ola og Ingrids børn;

Ingrid Christina Olsdotter Gårström, født 9 dec. 1789 - 19 feb. 1833, Landskrona stadsförsamling, Malmø.
Jöns Olsson Gårström født 1809 i Kropp, Björka, Sverige - død?

Jeg kender hverken til Ola eller Ingrids baggrund, men lige nu ligger jeg fokus på Ingrid Gretha, da jeg ikke har kunnet finde noget omkring hende. Kan i hjælpe mig?

Vh. Rie

Eva Morfiadakis

Kropps kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13216/C I/2 (1758-1830), bildid: C0066528_00259

Augusti den 2 (1817) dog "gamla Ola Gårström i Biörka af ålderdomssvaghet i sitt 74 ålders år, begrofs den 10".

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Ingri/d/ Greta Camphs/Kamphs namn låter inte speciellt tyskt.  Troligtvis hade hon svenska föräldrar. Stralsund var i svensk ägo fram till 1814 då vi avträdde staden jämte övriga (svenska) Pommern till Danmark som 1815 överlät området till Preussen.

Jag känner till åtminstone 2 evangeliska församlingar i Stralsund. Jag förmodar att kyrkböckerna finns på arkivet i Greifswald eller möjligtvis i Schwerin.

Jag har mina rötter 20 km från Stralsund. Min tyske anfaders (f. 1794) exakta födelseort fann jag i ett militärdokument och kunde få en kopia av födelseboken som fanns kvar på pastorsexpeditionen i den lilla byn. Det var för 10 år sedan. Jag tror att kyrkböckerna nu finns på arkiv.

Eva M
Eva M

Rie Reinhardt Jensen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 09 Jul 2017 - 21:01

Ingri/d/ Greta Camphs/Kamphs namn låter inte speciellt tyskt.  Troligtvis hade hon svenska föräldrar. Stralsund var i svensk ägo fram till 1814 då vi avträdde staden jämte övriga (svenska) Pommern till Danmark som 1815 överlät området till Preussen.

Jag känner till åtminstone 2 evangeliska församlingar i Stralsund. Jag förmodar att kyrkböckerna finns på arkivet i Greifswald eller möjligtvis i Schwerin.

Jag har mina rötter 20 km från Stralsund. Min tyske anfaders (f. 1794) exakta födelseort fann jag i ett militärdokument och kunde få en kopia av födelseboken som fanns kvar på pastorsexpeditionen i den lilla byn. Det var för 10 år sedan. Jag tror att kyrkböckerna nu finns på arkiv.

Eva M

Når okay, på den måde. Det vidste jeg ikke, tak for info.  :)
Det må jeg kikke på.

Eva Morfiadakis


Det finns ett kortindex för Stralsunds kyrkoböcker på Familysearch. Man kan se det om man är inloggad. Jag har sökt på namnet Kamph/Kampf/Camph/Campf men kan inte finna hennes födelse.

Hon är kanske inte född i själva Stralsund utan i närheten av Stralsund. På min tip-tip oldefar stod det född på Rügen. Inte förrän jag fann en flyttsedel från hans regemente kunde jag se att han var född i Bergen på Rügen.

Jag tror att hennes far kan ha varit svensk soldat men jag finner ingen i soldatregistret som passar tidsmässigt. Kamp/Kampf är ett soldatnamn.

Eva M
Eva M

Rie Reinhardt Jensen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 10 Jul 2017 - 12:51

Det finns ett kortindex för Stralsunds kyrkoböcker på Familysearch. Man kan se det om man är inloggad. Jag har sökt på namnet Kamph/Kampf/Camph/Campf men kan inte finna hennes födelse.

Hon är kanske inte född i själva Stralsund utan i närheten av Stralsund. På min tip-tip oldefar stod det född på Rügen. Inte förrän jag fann en flyttsedel från hans regemente kunde jag se att han var född i Bergen på Rügen.

Jag tror att hennes far kan ha varit svensk soldat men jag finner ingen i soldatregistret som passar tidsmässigt. Kamp/Kampf är ett soldatnamn.

Eva M

Mange tak for hjælpen.
Jeg er desværre rimelig ny i FamilySearch, men jeg vil prøve mig frem.