Henning Cortsen f. ca. 1795 på Falster

Startet af Ruby, 22 Okt 2010 - 23:05

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Hej -

Jeg har forgæves ledt efter oplysninger om anerne - Henning Cortsen, f. omtrent 1795 på Falster. Han blev gift med [Mar]grethe Pedersdatter 9-9-1836 i Vor Frelser Kirke i København. Det vides ikke, hvor hun kom fra (Christianshavn? Falster? Tårnby?), men hun er født omtrent 1806. De fik datteren Maren Frederikke Cortsen 16-2-1837. Hun blev døbt i Vor Frelser Kirke, København.

Mon noge kan hjælpe mig med disse lidt drilske aner? På forhånd mange tak for hjælpen!

Venligst
Helle Ruby

Alice Oppenheim

FT-1845 siger, hun er fra Falster ...


København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Holms Huuse, nr. 8, 202, FT-1845, C2161
Henning Cortsen 50  Gift  Arbejdsmand Falster
Magrethe Nielsen 39  Gift  Hans kone Falster
Maren Cortsen 8  -  Deres børn København
Cort Cortsen 6  -  Deres børn København
Cathinia 4  -  Deres børn København


Hed hendes Far måske PEDER NIELSEN?

MVH
Alice Oppenheim


Hans Poulsen

AO
Københavns amt
Sokkelund herred
Vor Frelser sogn
1835-1847
Opslag, øverst = nr. 39
Viet 1836

og

Pigen Grethe Pedersdatter, 30 Aar

Forloverne: Jens Nielsen og B. C. Hansen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ruby

Tak, begge! Hm.......jeg synes, at disse her er lidt svære. Grethe Pedersdatter og Magrethe Nielsen er måske den samme, født på Falster, som sin mand, og de er gift i Vor Frelser Kirke i København. Deres datters efterslægt kender jeg til en vis udstækning, men deres aner på Falster synes jeg ikke at kunne finde.

Tak for jeres hjælp!

Og måske nogen kender til anerne på Falster?

Venligst
Helle

Ruth Steenberg Rasmussen

#4
Hej Helle

Her har du familien i 1840:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Overgaden Oven Vandet, en Plads No 202, No 5, 9, FT-1840, C9569
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Henning Aaustrup      45    Gift      Arbeidsmand   
Margrethe -      34    Gift      hans Kone   
Kurt Fr. Johan -        2    Ugift      deres Børn   
Maren Frederikke -    3    Ugift      deres Børn   

Navnet Aaustrup fik mit til at tænke på, at man ofte brugte deres bynavn som kaldenavn og på Falster har du Åstrup.

Maribo, Falster Sønder, Åstrup 1719-1811, opslag 123:

1795, 27. juni får Cort Friderich Sechman og Maren Hemingsdatter deres søn døbt Heming.
Heming = Henning, så jeg er meget sikker på, at det er den rette.

Om ikke andet, kan du følge ham i lægdsrullerne.

mvh
Ruth

rettet tastefejl

Ruth Steenberg Rasmussen

Ja, det er jo ikke nemt at finde dem, når penneførerne ændrer stavemåde hele tiden  ;D

Maribo, Falsters Sønder, Aastrup, Aastrup, Husmænd og inderste, 23, FT-1801, B8366 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Frederich Sechmand 43  Gift Mand Inderste og Murmester 
Maren Henningsdatter 48  Gift Hans Kone   
Johan Frederich 9  Ugift Deres Børn   
Henning 6  Ugift Deres Børn

mvh
Ruth

Ruby

Hold da op - det var pokkers! Og fantastisk! Der er ikke megen tvivl om, at det er den helt rigtige familie, du har fat i! Dét er jeg virkelig glad og taknemmelig for! Der ringer desværre ingen falsterske klokker hos mig ved efternavnet Austrup så jeg ville formodentlig aldrig have fundet frem til disse selv.

MANGE tusind tak - jeg vil nu forsøge at finde videre tilbage i denne familie.

Venligst
Helle

Ruby

Nå...hm....desværre er jeg heller ikke særligt heldig med at finde noget omkring Sechman-familien i Aastrup på Falster. Jeg ville jo gerne finde frem til, om Cort Sechmann kommer fra Aastrup eller er født andetsteds, men synes ikke, at jeg kan finde yderligere på ham. Hvis nogen har mod på at hjælpe mig yderligere hermed, vil jeg være meget taknemmelig!

Venligst
Helle Ruby

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Helle
Nej det er ofte svært at komme videre, når du er så langt tilbage, men ud fra oplysningerne ved deres vielse, tror jeg ikke, han er fra Aastrup.

Åstrup, 1719-1811, opslag 261

1791
Løverdagen den 15. October Cort Friderich Sechman. En Muursvend af Profession og Maren Hemings D., som var Heming Hansens Datter af Wejringe, trolovede ibid. Forlovere vare. Copulerede d. 28. Novembr.

Forloverne læser jeg som Johan Peter Hol.... og Rasmus Hansen.

Så i det mindste ved du da, hvor Maren er fra og hvem hendes far er.

mvh

Ruth

Ruth Steenberg Rasmussen

Glemte lige at skrive, at Vejringe er i Aastrup sogn.

Ruby

Hej igen Ruth -

...og TAK igen! Tydninger driller mig gevaldigt, så jeg er meget taknemmelig! Jeg tror, at du har ret i, at han ikke er fra området, hvor jeg heller ikke har kunnet finde andre Sechman. I det hele taget er der vist ikke så mange i Danmark med dette navn, så det vil være nærliggende at gætte på, at han måske er fra Tyskland. Øv, så kommer jeg nok ikke så meget længere tilbage med ham (her og nu), men kan jo se, om jeg kan finde lidt mere på hans kones forældre.

Tusind tak Ruth!

Venligst
Helle


Anne M Cortsen Skorstad

Hei,
Henning Cortsen født i 1795 og Grethe Persdatter født i 1806.
Ble gift 09.09.1836 i Vor Frelses Kirke i København.
I politiets manntal for 1873 og 1874 står Henning og Margrethe (skiftet navn) med adresse Langebrogate (=Holms Huse) nr. 11. Det ene året står Margrethe med fødested Emløv og det andre med Enslev.

Dette er mine tippoldeforeldre.
Jeg bor i Trondheim, Norge.
For mer informasjon kan jeg kontaktes på e-mailadresse:  lille.skorstad@hotmail.com

Ruby

#12
Hej Anne -

Tusind tak!

Disse to er også min fars kones tip-oldeforældre!

Maren Frederikke Cortsen (deres datter)
Astrid Corta Mary Nielsen (deres datterdatter)
Thorkild Frode Jensen (deres oldesøn)
Hanne (deres tip-oldedatter, min fars kone)

Mange hilsner
Helle

Anne M Cortsen Skorstad

Hei igjen Helle,
Litt mer informasjon fra min side.

Henning Cortsen og Grethe Pedersdatter fikk 3 barn:
Maren Frederikke født i 1838
Cort født i 1840
Cathinka Eleonore født i 1841 - hun er min oldemor

Cathinka Eleonore ble gift med Oluf Emil Iversen (han fra Norge) i Vor Frelses Kirke i København.
De fikk 3 barn:
Hanna Margrethe født i 1873
Thomas født i 1876
Cort Harry født i 1879 - han er min farfar

Cort Harry ble gift i Norge med Astrid Marie Bergmann og de fikk 6 barn:
Stanley Thorbjørn født i 1906 - dette er min pappa
Elsa Eileen født i 1908
Cort Harry født i 1910
Arne Thomas født i 1912
Gerd Queennie født i 1915
Aage født i 1920

Min pappa, Stanley Thorbjørn ble gift med Borgny Augusta Wold og de fikk to barn:
Bjørn født i 1945
Anne Margrethe født i 1951 (meg)

Det er veldig hyggelig å finne sin slekt - selv om det er langt tilbake og hun som er din fars kone og jeg er altså firmenninger.

Ha en flott dag.
Du har min e-mailadresse hvis du ønsker kontakt.

Med hilsen
Anne Margrethe Cortsen Skorstad

Anne M Cortsen Skorstad

Hei igjen Helle Ruby,
Lenge siden jeg har vært innom her, men jeg vi si at vi har funnet ut at faren til Henning Cortsen, Cort Friderich Secman, innvandret fra Frankrike under revolusjonen 1789-1799 (og ikke Tyskland som jeg ser noen har ment).

Mvh
Anne Margrethe Cortsen Skorstad

Ruby

#15
Kære Anne Margrethe -

TUSIND TAK for dine to sidste indlæg, som jeg desværre først ser nu. Jeg beklager derfor, at du ikke har hørt fra mig derom før nu!

Men jeg forstår ikke helt de seneste oplysninger om Henning Cortsens far, Cort Friderich Secman. Jeg har nogle andre oplysninger på ham. For mig ser det ud til, at han er født i Kullerup (Vindinge, Svendborg, Danmark) den 8. februar 1760 og døbt samme sted den 11. februar 1760 (kirkebog opslag 7 nederst og 8 øverst). Hans forældre var degneparret i Kullerup og Refsvindinge, Frederich Sechman Erichsen og Catharina Olufsdatter Lind. De blev gift 31. juli 1750 i Gislev, hvor Anne Cathrines far var kromand.

Degnen Frederich Sechman Erichsen, var selv degnesøn og født 1728 i Kullerup (Vindinge, Svendborg, Danmark - opslag 72 t.v.). Hans far var degnen Erik Staffensen, der den 5. juli 1711 blev gift i Kullerup (Vindinge, Svendborg, Danmark, oslag 51 t.h.) med Margrethe Pedersdatter.

Hvor har du dine oplysninger om indvandring fra Frankrig fra? Jeg er jo lidt nysgerrig, for kan der alligevel være noget om det, og er mine oplysninger forkerte?

Mange hilsner
Helle