LØST ! ...Tugthus i Horsens omegn..

Startet af Ann Seiffert, 21 Okt 2010 - 21:08

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

min tip oldemor Ane Marie Nielsen

født: d. 15 aug. 1865. skanderborg / Tamdrup 1863 - 1873 - opslag 80

er åbenbart et uægtebarn, hvor moren blev gravid mens hendes mand Niels Hansen var i tugthus!! (tror det er det der står ved hendes dåb) og moren (Mette Elisebeth Jensen) vil ikke oplyse barnefadder. ... så nu vil jeg jo enorm gerne finde ud af hvorfor han var i tugthus og om de blev skilt bagefter.

ved I hvor eller om man overhovedet kan finde oplysninger om fanger i tugthus i Horsens omegn 1864 /65 ?

Ann

Ann Seiffert

Inger Toudal

#1
Hej Ann

Så "mødes" vi igen  ;)

En mindre rettelse: Ane Marie Kathrine Nielsen er født 15 Aug. 1864, men først døbt 12 Nov. 1865 (fødsler i år 1865 starter nederst på siden). Men ellers er din læsning korrekt.

På AO findes der kirkebøger for Horsens Tugthus, der var et selvstændigt sogn/pastorat. Måske kunne du starte søgningen efter din anes mand i til- og afgangslisterne 1857-1878?

Her har du parret i 1850:

Skanderborg, Nim, Tamdrup, Lund Mark, et Huus, 232, F2, FT-1850, C9105
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 27  Gift  Dagleier, Huusfader Arre Sogn, Veile Amt
Mette Elisabeth Jensdatter 24  Gift  hans Kone Her i Sognet [ Tamdrup]
--------------------------------------------------------------------------------

FT-1855 og FT-1860 for Tamdrup findes ikke på ddd.dda.dk, men du kunne søge i folketællingerne for Tamdrup på AO og se, om Niels Hansen stadigvæk bor sammen med sin familie.


Venlig hilsen
Inger

Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Seiffert

Hej Inger  :)

tak endnu en gang for din respons.... jeg har kigget tilgangslister igennem og fandt en Niels Hnasen, men han var fra Lolland, så vi snakker nok ikke om den samme person...... der imod fandt jeg Anton Seiffert & Patronelle`s søn Johan Peter seiffert.... han fik 8 år i tugthus... det vidste jeg jo ikke, men der stod han... er det ikke underligt, nu skal jeg så se om der findes nogen form for domsfældelse eller lign. hvori man kan læse hvorfor de kom i fængsel :-\
MEN jeg fandt jo desværre ikke Niels Hansen der.... har du andre gode ideer til hvor jeg evt. kunne lede?

Takker  ;D
Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

hej

jeg bliver lidt i tvivl..... i dåben står der Moderen tugthusfange..... kunne det så være moren der er i tugthus?

Ann
Ann Seiffert

Inger Toudal

Hej Ann

Det var da et overraskende fund. Kiggede også i tilgangslisten i går og lagde mærke til, at der var fanger fra vidt forskellige dele af Danmark.

Tjekkede lige en gang til, om du skulle have overset den "rigtige" Niels Hansen - det sker jo for alle.

Og jeg fandt ham sør'me.

- AO, Horsens Tugthus 1857-1878, opslag 19, nr. 40.

Han bliver indsat 24 Nov. 1865, straffen er 8 års tugthus. Han er 43 år og kommer fra Lund, Tamdrup S., Nim H, Skdbg Amt. Så står der også, at man kan finde ham i det alm. jævnf. reg. på side 97, nr. 429. Det er på opslag 85, hvor der står at han findes på afgangslisten s. 59, nr. 50.

Niels Hansen, 51 år gammel, bliver løsladt 24 Nov. 1873. Der står, at han tager til Tamdrup Sogn i Skanderborg Amt.

- AO, Horsens Tugthus 1857-1878, opslag 58, nr. 50.


Mon ikke det er ham her, der er blevet skilt fra Mette Elisabeth:

Skanderborg, Nim, Tamdrup, Enner by, En gård, 32, FT-1880, B8615
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Jensen Breum 44  Gift Husfader, gårdeier  Her i sognet
Mette Kirstine Frandsen 43  Gift Hans hustru  Underup sogn, Århus [Skanderborg!] amt
- - - [børn]
Niels Hansen 57  Fraskilt Røgter  As sogn, Veile amt
- - - [tyende]
------------------------------------------------------------------------------------------

Mht. hvor du kan finde domsfældelserne, må du nok hellere skrive et indlæg i gruppen Metode og teknik og nævne, hvor du har fundet de to personer, det drejer sig om.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#5
Hej Ann

Nej, det er Niels Hansen, der er tugthusfange.

Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Seiffert

Hej Inger

nej hvor er det fantastisk !!!! ... ja jeg må have overset det, nogen gange bliver man helt blind.... jeg var ellers igang med at gennemse Viborg tugthus for at se om han måske kunne være der, men så kommer du jo og redder mig endnu engang..... du er altså bare en skatter  ;D ;D ;D

Tak så mange gange  :)

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

gud så er hun jo ikke blevet gravid mens han sad inde..... Datternen er jo født august 1864 og han ryger først ind nov 1865.... så hun var ham rigtig utro og ikke kun på mangel af ham mens han sad i fængsel ....

skriver lige hvis jeg finder ud af hvad han har lavet af narrestreger  ;D

Ann
Ann Seiffert

Inger Toudal


Jeg fandt det også underligt, at Niels Hansen først var blevet indsat i Horsens Tugthus efter dåben af Ane Marie Kathrine Nielsen. Det kunne jo være, han havde siddet inde tidligere også. Behandlingen af hans sag kan vel ikke have taget to år?

Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karen Graabæk Møller

Hej Ann

Svarer lige her i denne tråd også.

Selv om han først kom i tugthuset i november 1865, kan han jo sagtens have siddet i den lokal arrest i længere tid inden - tugthuset var jo dommen, mens retsagen foregik har han måske siddet "varetægtsfængslet".

Måske kan du finde noget om sagen i Landsarkivet i Viborg, eller endda på det lokale arkiv der dækker Tamdrup. Måske er sagen arkiveret der, eller omtalt i lokale aviser.

Jeg ville nok prøve at skrive til det lokale arkiv, og høre om de kan finde noget til dig. Måske kan de finde tid, måske ikke, man ved aldrig!

Hilsen
Karen G. Møller

Ann Seiffert

Tak Karen  :)

det lokale arkiv for TAmdrup...eller skald et være Horsens, når det nu er der han er fængslet?

Ann
Ann Seiffert

Karen Graabæk Møller

Hej Ann

Jeg ville nok starte i Tamdrup (eller hvor det nu ligger) og arbejde mig udad - det kunne jo være du fandt noget allerede første sted, eller at de kan henvise til LAV allerede dér.

Hilsen
Karen G. Møller

Lis Steengaard Hansen

Hej Ann

Jeg tror Tamdrup hører under Brædstrup arkiv,
http://www.braedstruparkiv.dk/tekster/lokalhistorisk.htm
hjemstavn@mail.dk
Adr.: Det gamle Tinghus, Østergade 9, 8740 Brædstrup


Venlig Hilsen

Lis Hansen