Hvor er Knud Larsen?

Startet af Helle Jespersen, 05 Jul 2017 - 09:22

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har Knud Larsen første gang ved Vielsen til Maren Christiansdattter den 25. oktober 1834 i Lyndby kirke, Voldborg Herred, Roskilde amt.
Han står da til at være af Uglestrup og 31 år gammel.
Det vil sige, at han jo må være født omkring 1803.

Som vidner ved vielsen står en Lars Træskomand, det er den eneste der ud fra navnet kunne passe med at være far til Knud. Lars Træskomand står også til at være af Lyndby.

Jeg har ved alle folketællinger fra 1834 og frem til 1860 ikke fundet ham andre steder end i Uglestrup. Og samtlige steder står fødestedet til at være "her i sognet". Altså, må det være under Lyndby sogn jeg skal søge efter ham.
Alderen passer også ved Folketællingerne.

Jeg har været igennem de to EM kirkebøger der ligger i Lyndby sogn for årene 1800-1805, og ikke fundet en eneste ved navnet Knud.

Jeg har også været igennem Rye sogn. Tænkte på Kirke Saaby også, men da starter kirkebogen først i 1814. Men heller ikke fundet ham der. Jeg har fundet en Knud i 1804 i Rye, men faderen hedder Ole Knud Jensen, og det kan ikke passe med, at "min" Knud hedder Larsen til efternavn.

Nogen ide til, hvor Knud kan være født?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal

#1

I hovedministerialbogen er forloveren indført som husmand Lars Hansen af Lyndby:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224342#204698,38837671 - nederst

Roskilde, Voldborg, Lyndby, Lyndby, Et Huus, 19, FT-1834, C1814
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Lars Olsen     31     Gift            Huusmand og Arbeidsmand        
Johanne Pedersdatter     31     Gift            Hans Kone        
Ane Marie Larsdatter     4     Ugift            Deres Børn        
Ole Larsen     2     Ugift            Deres Børn        
Lars Hansen     72     Gift            Indsidder og Træskomand      
Ane Johansdatter     70     Gift            Hans Kone

Roskilde, Voldborg, Lyndby, Lyndbye, , 52. Familie, FT-1801, B6481
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Lars Hanson     39     Gift      Mand      Bonde og Huusmd        
Ane Andersdatter     40     Gift      Kone              
Anders Larson     11     Ugift      deres Børn              
Bodil Larsdatter     7     Ugift      deres Børn              
Hans Larson     1     Ugift      deres Børn  

Knud Larsen konfirmeret 1817:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117097#153424,25559385 - øverst

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Sanne Andersen

Hej Helle

Det kunne være ham der bliver konfirmeret i 1817 i Lyndby http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153424&side=53

Hans far hedder Lars Hansen og ved folketællingen i 1834 er der en Lars Hansen, som er træskomand

Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Voldborg, Lyndby, Lyndby, Et Huus, 19, FT-1834, C1814

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Olsen     31     Gift          Huusmand og Arbeidsmand       
Johanne Pedersdatter     31     Gift          Hans Kone       
Ane Marie Larsdatter     4     Ugift          Deres Børn       
Ole Larsen     2     Ugift          Deres Børn       
Lars Hansen     72     Gift          Indsidder og Træskomand       
Ane Johansdatter     70     Gift          Hans Kone

Med venlig hilsen
Sanne

Helle Jespersen

Tak Inger :)
Så må han jo være i Lyndby kirkebog et sted.
Kan se, at han jo er konfirmeret i Lyndby og at årstallet burde passe eftersom han er 14 år i 1817.

Men nu har jeg da en mor og en far at lede efter. Blot underligt, at jeg ikke kan finde ham i de to EM bøger der er for årtallene omkring 1803 i Lyndby
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Tak Sanne.
Jo det kunne fint passe, Inger fandt den samme, så det er I enige om :)

Jeg tror at kone nummer 1 til Lars Hansen må være død på et tidspunkt og han så gifter sig igen.

For ved Ft 1801, da er konen ældre end Lars Hansen, og ved Ft 1834 er hun yngre. Efternavnet stemmer heller ikke. Der burde ikke kunne laves en fejlskrivning fra Andersdatter til Johansdatter.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Knud er døbt 21. søndag efter Trinitatis 1802:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117093#153423,25559234 (højre side, nederst, kolonne 2 - 4)

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Jespersen

Argh, den indførsel troede jeg hang sammen med den pige (Ane Marie) der er nævnt i kolonnen.
Troede det var en notits der var tilføjet ved hende.
Med lidt møje og besvær fik jeg mig tydet frem til navnet Knud i teksten og faderens navn Lars Hansen.

Alle andre er jo skrevet pænt ind, så havde ikke tænkt, at dette kunne være en dåb der var presset ind i kollonen. 
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.