Bodil Laursdatter f. ca 1733 og Peder Jensen Støvring.

Startet af Inge Lind, 23 Nov 2013 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

Inge Lind

Peder Jensen Støvring og Bodil Laursdatter findes i FT-1787 i Torup Sogn.
Aalborg, Hellum, Torup, Thorup Bye, , 12, FT-1787, C1956

Peder Jensen 66 Gift mand hyrde 
Bodild Larsdaatter 54 Gift hands kone   
Inger Pedersdaatter 12 Ugift deris daatter   
Christen Bartholomæusen 9 Ugift tieniste dreng

Peder dør samme år og bliver begravet 2. december - 67 år gammel.
Derefter er det umuligt at finde Bodil Laursdatter/Larsdatter. Jeg kan ikke finde hende i FT-1801 hvor jeg har ledt i hele Aalborg Amt.

Peder og Bodil har 6 eller 7 børn, der bliver voksne - alle er født i Skørping.

Inger født 1777 og Kirsten født 1765 bliver begge gift i Sønder Kongerslev.
Cathrine bliver gift i Lyndby - ses i FT 1834 og 1840
Jens Pedersen Støvring ses i Store Brøndum FT 1801.
Karen (født 1760), Maren (født 1762) og Laust (født 1771) ved jeg ikke noget om. Ved Marens dåb står der under navnet med mindre skrift "død", men jeg har ikke fundet hende død i Skørping. Der findes en Laust i Sønder Kongerslev i FT 1787 med den rigtige alder, men derefter er også han væk.

Bodil Laursdatter er ikke fundet død i Skørping, Sønder Kongerslev, Lyngby, Torup, Siem eller Solbjerg.

Peder og Bodil er gift i Skibsted i 1758, men får det første barn, Jens, i Skørping samme år.

Hvad blev der af Bodil?

Bodil Laursdatter er født omkring 1733 og Peder Jensen omkring 1721, men hvor?

Venlig hilsen

Inge Lind







Heidi Ilsoee

Her er en der forsker i samme familie:

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?person=50281

Her er nævnt 8 børn (2 døde dog tidligt)
Peder Jensen skulle være født ca. i Torup sogn, Ålborg amt.

Og en side mere med samme familie:
http://www.kidok.dk/phpGedView/individual.php?pid=I0794&ged=KSA.GED

Heidi

Inge Lind

Tak for oplysningerne.

Jeg har faktisk læst de to sider, der ingenlunde giver svar på mine spørgsmål, men måske burde jeg prøve at kontakte den ene, hvis det er muligt.

Påstanden om, at Peder var soldat i sine unge dage og født i Torup, sådan som det er nævnt på den ene hjemmeside, er der ingen belæg for. Kirkebogen for Torup mangler sider omkring 1721, hvor Peder formodes født efter den ene hjemmesides oplysninger. Der står også, at Laurs dør i 1775, og det er da muligt, men det er ikke i Skørping, hvor hans nyfødte bror Simon bliver begravet samme år.

Den anden side angiver Peder som født i Buderup, men der er der ingen kirkebog før 1733.
Måske er der et skifte et eller andet sted, der kan bekræfte noget af ovenstående, men de kilder, der er angivet på de to hjemmesider, drejer sig ikke Peders dåb. Bodil nævnes kun på den ene af hjemmesiderne, og der angives ikke, hvad der bliver af hende efter 1787.

På den ene sider står der, at Peder Jensen ernærer sig som hyrde i Skørping, men jeg har ikke fundet noget sted før FT 1787, hvor han benævnes som hyrde. Ved de 8 børns dåb hedder han kun unge Peder Jensen Støvring eller bare unge Peder Støvring.
For øvrigt kan jeg også kun finde Cathrines konfirmation. Den foregår i Torup i 1787, og præsten kalder hende fejlagtigt Anne Cathrine. De øvrige konfirmationer har jeg ikke fundet. Jeg har ledt efter flere af dem, idet jeg håbede at finde dem et sted, hvor også Bodil var nævnt.

Venlig hilsen

Inge.


Jane Valkær

Hej
Kigget efter Bodil evt. dåb i Skibsted 1730-1735 - ikke fundet. Der optræder en Laurs Pedersen, som får et par børn i perioden, men desværre ingen Bodil.
Jeg kan have overset noget - ingen mester til tydning.
Mvh
Jane

Inge Lind

Hej Jane.

Tak for dit kig. Det er for øjeblikket mest hendes død, jeg har set efter, fordi jeg synes, det er underligt, at hun med 6 voksne børn og en datter på 10 år forsvinder, men det ville jo være helt fedt, hvis jeg fandt hendes dåb og dermed hendes forældre. Skibsted kunne være et godt sted, fordi hun er viet der. Desværre har præsten ikke angivet forlovere, for ellers kunne der måske være nævnt slægtninge fra andre sogne.

Hilsen Inge.

Henning Gade Pedersen

Hej Inge 
Hun dør i Torup 74 år gl d.13-4-1804
Mvh Henning Gade Pedersen