Frivillig 1864

Startet af Lis Thisted, 14 Apr 2011 - 11:39

Forrige emne - Næste emne

Lis Thisted

Hej.

Jeg har et problem vedrørende min tipoldefar Anders Nielsen, født den 5. august 1834 i Give Sogn, Nørvang, Vejle Amt. Han faldt i krigen 1864 på Dybøl den 18. april. Jeg vil meget gerne vide, om han meldte sig frivilligt. Han lå ved 22nd Infanteri-Regiment, 2. Compagni, og havde nr. 99. Han var menig. Jeg mener at kunne huske at min mormor fortalte, at han var uvenner med sin kone da han rejste, fordi han havde meldt sig frivillig. Han boede i Neder Donnerup.
Han havde 2 børn og nr. 3 på vej, så mon hans kone kunne få en form for enkepension? Jeg har fundet hende i Hansted ved Horsens i en folketælling, hvor hun er betegnet som pensionist.  Hun hed Mariane Olesen.
Mon det er muligt at finde ud af det. På forhånd mange tak.

Venlig hilsen Lis Rehn Thisted

Hans Poulsen


Hej Lis

Via Google har jeg fundet et link. Sætter du søgeren på med teksten 1864, kommer du til en linje, der fortæller om frivillige ved 1864 -sandsynligvis kun fra Aalborg-egnen, men så må der næsten være tilsvarende lister fra andre købstæder, skønt Aalborg i alle henseender er noget særligt.

http://www.slaegtshistoriskforeningforaalborgegnen.dk/vognen.htm

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Voer, Hansted, Hansted bye, Et hus, 49, FT-1880, B1719
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Enevold Terkelsen 46  Gift Husejer, Husfader  Kattrup sogn
Karen Marie Rasmussen 46  Gift Husmoder  Nebel sogn
Ane Marie Enevoldsen 79  Enke Forsørges af Husfaderen  Kattrup sogn
Ane Marie Terkelsen 12  Ugift Deres børn  Hansted sogn
Rasmus Nielsen Terkelsen 7  Ugift Deres børn  Hansted sogn
Terkel Christian Terkelsen 5  Ugift Deres børn  Hansted sogn
Mads Nielsen 34  Enke Indsider, Glarmester  Øster Snede sogn
Ane Marie Nielsen 5  Ugift Hans barn  Øster Snede sogn
Mariane Olesen 43  Enke Lever af Pention, Indsider  Øster Snede sogn    
--------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Thisted

Hej Hans.

Tak for dit svar, jeg vil prøve at slå dit link op.

Det er netop folketællingen fra 1880, som du nævner, der gør, at jeg spekulerer på om soldaterenkerne fik pension. Men tak for din oplysning.

venlig hilsen
Lis

Kathe Rasmussen

Hej Lis Thisted;

Jeg følger med interesse Din traad, da min tip-oldefar ogsaa faldt ved Dybbøl den 10. april 1864, hvilket efterlod min bedstefar (enebarn) faderløs som 7-aarig og forældreløs som 16-aarig, da hans moder døde i 1873. Jeg har altid undret mig over om der fandtes krigs-enkepension?

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland

Lis Thisted

Hej Kathe.

Jeg har lagt en lille beskrivelse ind på kortet i hjemmesiden www.dr.dk/1864 om min tipoldefar. Der kommer en lang udsendelse i radioen om krigen sidst i måneden der hører sammen med hjemmesiden. Jeg har fået et svar fra journalisten, der arbejder med det, og han skriver bl.a. at der i bogen "Slagtebænk Dybøl" er nævnt en enke der levede af sin beskedne pension", så vi må nok prøve af forske videre i det.

Venlig hilsen
Lis

birgit gram



  Hej Kathe
Min oldefar var også med i 1864 og i Frankrig i 1870.
Han var en af de heldige der kom hjem  igen.
Jeg har også skrevet et lille stykke om ham så det kan
du se på linket 1864.
Jeg vlle også gerne vide om han var frivillig.

Med venlig hilsen .
  Birgit






Niels Ole Dahl

Hej
Som mange andre havde jeg også en tipoldefar Andreas Carstensen som deltog i krigen 1864.
Jeg har læst bogen Slagtebænk Dybbøl , og det bør alle der vil have indsigt i krigen gøre, her er
et link hvor pensionen nævnes .

http://da.momondo.com/blogs/gyldendal/archive/2008/12/22/22-december-historien-om-en-krigsenke.aspx
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com