Hvordan staves det efternavn ???

Startet af Helle Nielsen, 31 Maj 2017 - 16:00

Forrige emne - Næste emne

Helle Nielsen

Mine tipoldeforældres forfædre ??
Mine tip oldeforældre hedder Hans Peder Frandsen - Mener skulle være født d 4. Dec 1843 og hun hedder Marie Kirstine Frederikke Hoiberg / Heiberg / Hojberg f. 24. Maj 1842 ???? Kan ikke finde ud hvordan det staves, søger jeg og finder noget der Ca. passer, bliver jeg så i tvivl når de staver det forkert og hvad er den rigtige måde stave det på ?
Deres datter, min Oldemor Ane Cathrine Frandsen f. 1. Okt 1871 Frederiksberg, KBH. Er hende jeg er gået ud fra.

Mvh Helle Nielsen


Helle Nielsen

Underligt for de eneste stavemåder jeg har fundet på dem er de 3 jeg har skrevet. Slet ikke dem du lige skriver :-) det gør det svært syntes jeg :-) Hvad der så er det rigtigt?

Karsten Damén

#3
CitatHvad der så er det rigtigt?
Det jeg skriver  ;D

Du må lære at tyde håndskrift, så du kan se hvordan et "ø" ser ud (et o med en streg over) og hvordan et "y" ser ud (en eller to prikker over)

Du kan ikke regne med det du finder på diverse slægtsoversigter, som du har "Googlet" dig frem til - kun originalkilderne.

mvh
Karsten

Bjørn Marcher

#4
Hej Helle,


Det med stavemåder er noget mærkeligt noget for os "moderne" personer. Vi opfatter det som fast, så der kun er én rigtig måde - men sådan var det ikke tidligere. Det var betydningen af ordet, der var det vigtige. Nogle præster stavede det som han hørte det, andre som det oftest blev stavet, og en sjælden gang blev det stavet forkert!

I folketællingerne var det ofte degnen eller skolelæreren, der gik fra hus til hus og registrerede, og de havde ofte andre stavemåder.... og lavede ofte lidt flere stavefejl - de havde mange de skulle besøge de få dage der var folketælling.... og i lægdsruller var det en skriverkarl, så igen en mulighed for en alternativ stavemåde!

Så man skal ligesom prøve at komme "ind bag navnet" og fange betydningen - dit eksempel er vel et lokalitetsnavn, et højt "bjerg". På www.krabsen.dk kan man finde lokaliteter delt op på sogne... prøver du "Højbjerg" er der 67 hits! Hvis du kommer langt nok tilbage i din slægtsforskning, kan du sikkert spore denne del af slægten tilbage til en sådan lokalitet... og ofte tog man først tilnavnet når man flyttede væk fra stedet! For eksempel en Hans Jensen fra "Højbjerg" flyttede til en anden landsby og efterhånden kunne han blive til Hans Høiberg..... hvis der nu i forvejen var en anden Hans Jensen i byen.

Om du leder længe nok, kan du sikkert finde Høyberg, Høiberg og måske Højbjerg og endda Højbjærg med flere..... og det hele er "rigtigt".    

Jeg giver i øvrigt Karsten helt ret  - det er kun originalkildernes stavemåde der tæller.

mvh

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Helle Nielsen

Hi hi

Jeg er jo fra den tid hvor vi skulle skrive blokbogstaver  ;D
Men ham der Frederik - sidder så i arrest eller hvad ? ( min tip tip Oldefar må det så blive )
Det da så nr 2 jeg på få dage jeg har fundet ud af var på den forkerte side af loven  ;D Vildt
Og hvad med ham Hans Peder Frandsen han er svær at finde noget på ikk

Mvh Helle

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal


Helle Nielsen

Hej igen :-)

Marie Kirstine Frederikke Høiberg´s Far , Frederik Høiberg ? Når jeg søger ham kommer en op med mellemnavnet Samuel ?
Kan i overskue om det er ham ?

Mvh Helle

Inger Toudal


Ja, det ser ud til at være den samme:

København, Sokkelund, Hvidovre, Hvidovre By, Hus, 37, FT-1845, B6462
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Frederik Høiberg     34     Gift            Husmand og smed      Toksværd sogn, Præstø amt
Trine Marie Bjerregaard     39     Gift            Hans kone [Frederik Høiberg]      København 
Peder Jensen Høiberg     10     Ugift            Deres barn [Frederik Høiberg]      Glostrup sogn, Kbh. amt 
Hendrik Høiberg     8     Ugift            Deres barn [Frederik Høiberg]      Broby sogn Sorø amt 
Christopher Høiberg     6     Ugift            Deres barn [Frederik Høiberg]      Broby sogn Sorø amt 
Marie Kirstine Frederikke Høiberg     3     Ugift            Deres barn [Frederik Høiberg]      Hvidovre sogn 
Udøbt Drengebarn     1     Ugift            Deres barn [Frederik Høiberg]      Hvidovre sogn 

København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster, et Huus, 32F1, FT-1850, C0506
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Frederik Høiberg     39     Gift            Smed, Huusfader      Sørup, Præstø Amt 
Trine Marie Bierregaard     44     Gift            hans Kone      Kbhvn 
Peter Jensen Høiberg     15     -            deres Børn      Avedøre 
Niels Christian Nielsen     23     Ugift            deres Børn, fraværende i Krigstjeneste      Do [Avedøre] 
Hendrik Høiberg     13     -            deres Børn      Braaby, Sorø Amt 
Christopher Høiberg     9     -            deres Børn      Do [Braaby, Sorø Amt] 
Marie Høiberg     8     -            deres Børn      Hvidoure 
Christian Høiberg     5     -            deres Børn      Do [Hvidoure] 
Simon Høiberg     3     -            deres Børn      Do [Hvidoure] 
Hans Christian Holst     39     Ugift            Smedesvend      Kbhvn 

København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster, et Hus, 13, FT-1860, D5169
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Frederik Samuel Høiberg     50     Gift      Smed, Husfader            Toxværd, Præstø Amt 
Thrine Marie Christiane Bjerregaard     52     Gift      hans Kone            Kjøbenhavn 
Peter Jensen Høiberg     26     Ugift      deres Barn, Smedesvend            Glostrup, Kjøbenhavns Amt 
Hendrik Høiberg     23     Ugift      deres Barn, Smedesvend            Gisselfeldt, Braaby Sogn, Sorø Amt 
Carl Christian Høiberg     16     Ugift      deres Barn            Hvidovre, Kjøbenhavns Amt 
Simon Frederik Theodor Høiberg     13     Ugift      deres Barn            *her i Sognet 
Marie     1     Ugift      Pleiebarn            Østrup, Kjøbenhavns Amt  

Name    Peder Jensen Hoiberg
Gender    Male
Christening Date    24 May 1835
Christening Place    , GLOSTRUP, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name    Friderik Samuel Hoiberg
Mother's Name    Kirstine Maria Bjerregaard

Name    Henrik Hoyberg
Gender    Male
Christening Date    27 Aug 1837
Christening Place    BRAABY, SORO, DENMARK
Father's Name    Friderik Samuel Hoyberg
Mother's Name    Katrine Marie Christiane Bjeregaard

Name    Christopher Christian Frederiksen Hoyberg
Gender    Male
Christening Date    12 Jul 1840
Christening Place    BRAABY, SORO, DENMARK
Father's Name    Frederik Samuel Hoyberg
Mother's Name    Trine Marie Bjerregaard

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Nielsen

Tak - Hold op med de navne - ser at Trine Marie Bjerregaard og har et navn mere (Christiane)  ;)
Mvh Helle