Ane Pedersdatter, født ca 1813 i Skals. Tvivl om faderens tilnavn

Startet af Helle Johansen, 31 Maj 2017 - 15:59

Forrige emne - Næste emne

Helle Johansen

Min 2xtipoldemor Ane Pedersdatter er i følge FT født ca. 1813 i Skals. Uheldigvis er hun født i "hullet" i FT, så jeg har ikke fundet hende sammen med forældrene. Hun bliver gift med Peder Thomsen (Vendelbo) - nogle gange også stavet Thomasen i 1840. Hun er den eneste Ane Pedersdatter jeg kan se er født på det tidspunkt i Skals.

I kirkebogen står der, at Ane Pedersdatter er født 5. december 1813, døbt 6. februar 1814. Hendes forældre er Peder Jørgensen Borch og hustru Ane Nielsdatter.

Jeg har i FT fundet et ægtepar i Skals, Peder Jørgensen og Ane Nielsdatter, der aldersmæssigt godt kan være Ane Pedersdatters forældre. Men i FT fra 1845 står Peder Jørgensen pludselig med tilnavnet Vorre. Det er så væk i de følgende FT men 27 december 1860 dør han i Skals og betegnes igen med tilnavnet Vorre. Begravet 6. januar 1861. Præsten har noteret at hans hustru blev begravet i 1834, hvilket passer fint med at han i FT 1835 betegnes enkemand.

Er der nogen, som har et forslag til, hvordan jeg kan finde ud af om det er den rigtige Ane Pedersdatter jeg har fundet døbt i kirkebogen? Ane Pedersdatter er jo et ret almindeligt navn.

MVH
Helle Johansen

Arne Feldborg

Peder Jørgensen Vorre har tilsyneladende det tilnavn efter faderen. At det så ikke bruges konsekvent skal man nok ikke lægge for meget i. Han ses i samtlige folketællinger indtil han dør. Udfra notaterne ved de øvrige børns dåb må det være muligt at finde ud af om han også er far til din Ane Pedersdatter

Fkt-1787; Skals - Schaltz; 3; ;
19; Jørgen Pedersen [Vorre]; m; 62; gift,2; bonde og gårdbeboer / husbond
20; Anne Mogensdatter; k; 40; gift,1; madmoder
21; Peder Jørgensen [Vorre]; m; 11; ugift; barn af faders 2. ægteskab
22; Mogens Jørgensen [Vorre]; m; 4; ugift; barn af faders 2. ægteskab
23; Johanne Jørgensdatter [Vorre]; k; 23; ugift; barn af faders 1. ægteskab
24; Maren Jørgensdatter [Vorre]; k; 2; ugift; datter af faders 2. ægteskab
25; Christen Nicolaisen; m; 30; ugift; National soldat / tjenestekarl

Fkt-1801; Skals - Skals by; 1; ;
1; Jørgen Pedersen; ; 76; enke,2; bonde og gårdbeboer / husbond
2; Peder Jørgensen [Vester]; ; 25; ugift; søn
3; Peder Jørgensen; ; 11; ugift; søn
4; Maren Jørgensdatter; ; 33; ugift; datter
5; Maren Jørgensdatter; ; 15; ugift; datter
6; Anne Bertelsdatter; ; 2; ugift; ældste datters barn

Fkt-1834; Skals - Schaltz By; 49; en Gaard;
262; Peder Jørgensen; m; 59; gift; Gaardmand
263; Ane Nielsdatter; k; 49; gift; hans Kone
264; Jørgen Pedersen; m; 26; ugift; deres Barn
265; Jørgen Pedersen; m; 13; ugift; deres Barn
266; Jens Pedersen; m; 10; ugift; deres Barn
267; Jens Pedersen; m; 6; ugift; deres Barn
268; Ane Marie Pedersdatter; k; 16; ugift; deres Barn
269; Maren Jørgensdatter; k; 66; ugift; Huusfaders Sødster,der af ham forsørges

Fkt-1840; Skals - Schjaltz Udfløtter; 68; en Gaard; en Gaard m. 1 fam
372; Peder Jørgensen; m; 66; enke; Gaardmand
373; Jørgen Pedersen; m; 31; ugift; hans Børn
374; Jens Pedersen; m; 16; ugift; hans Børn
375; Jens Pedersen; m; 12; ugift; hans Børn
376; Ane Pedersdatter; k; 27; ugift; hans Børn
377; Maren Jørgensdatter; k; 73; ugift; Hans Sødster, der af Huusfaderen forsørges

Fkt-1850; Skals - Skals Udflyttere; 60; en Gaard;
323; Jørgen Pedersen; m; 42; gift; !!her i Sognet [Skals Sogn]; Gaardmand, Huusfader
324; Kirsten Nielsdatter; k; 30; gift; !!her i Sognet [Skals Sogn]; hans Kone
325; Peder Jørgensen; m; 8; -; !!her i Sognet [Skals Sogn]; deres Børn
326; Ane Jørgensen; k; 6; -; !!her i Sognet [Skals Sogn]; deres Børn
327; Ane Jørgensen; k; 2; -; !!her i Sognet [Skals Sogn]; deres Børn
328; Peder Jørgensen; m; 75; enkemand; !!her i Sognet [Skals Sogn]; Aftægtsmand
329; Maren Jørgensdatter; k; 82; ugift; !!her i Sognet [Skals Sogn]; Almisselem
330; Jørgen Pedersen; m; 29; ugift; !!her i Sognet [Skals Sogn]; Tjenestefolk
331; Niels Knudsen; m; 18; -; !!her i Sognet [Skals Sogn]; Tjenestefolk

Fkt-1855; Skals - Skals Udflyttere; 92; Gaard;
486; Jørgen Pedersen; m; 47; g; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Gaardmand, huusfader
487; Kirstine Nielsdatter; k; 35; g; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Hans kone
488; Peder Jørgensen; m; 13; u; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Deres barn
489; Udøbt dreng; m; 1; u; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Deres barn
490; Ane Jørgensen; k; 11; u; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Deres barn
491; Ane Jørgensen; k; 7; u; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Deres barn
492; Ane Marie Jørgensen; k; 4; u; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Deres barn
493; Peder Jørgensen; m; 79; e; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Aftægtsgaardmand, der af sønnen forsørges

Fkt-1860; Skals - Skals Skoledistrikt, Nederhede; 67; En Gaard;
369; Jørgen Pedersen; mand; 52; gift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Husfader. Gaardmand
370; Kirsten Nielsdatter; kvind; 40; gift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Hans Kone
371; Peder Jørgensen; mand; 18; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
372; Ane Jørgensdatter; kvind; 16; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
373; Ane Jørgensdatter; kvind; 12; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
374; Ane Marie Jørgensdatter; kvind; 10; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
375; Niels Jørgensen; mand; 6; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
376; Kirsten Jørgensen; kvind; 2; ugift; Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Deres Barn
377; Peder Jørgensen; mand; 85; enke(mand); Skals Sogn, Viborg Amt; Lutheraner; Aftægtsmand. ernæres af Husfaderen

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

#2
Ps Har du et link til Ane Pedersdatters fødsel 5. december 1813?

Har du et link til vielsen.? Står der noget om hvornår hun er vaccineret.?

Har du fundet hende konfirmeret.? Står der noget om hvornår hun er vaccineret.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anton Blaabjerg

Vorre er et temmelig almindeligt tilnavn i Skals Sogn og stammer fra nabosognet Vorde. - Det interessante er, hvad der står ved Anne Perdersdatters vielse og ved hendes børns dåb samt ved hendes død. Kan Peder Jørgensen Vorre og hans nærmeste familie genfindes blandt fadderne til hendes børn? Er mormor (og farmor) opkaldt.   

Helle Johansen

Det er i Skals kirkebog 1813-1842, opslag 4, nr. 5 å siden med fødte kvindekøn at hendes fødsel og dåb er nævnt.

Vielsen står i samme kirkebog, opslag 86, nr. 5. Jeg tror ikke der står noget om vacc.

Jeg har ikke fundet hendes konfirmation

De har to x Ane blandt børnene, hvilket passer fint med at både farmor og mormor hed Ane. Farfar er også opkaldt med Thomas Pedersen. Jeg har ikke fundet andre sønner, og derfor heller ikke en, der er opkaldt efter morfar.

Helle Johansen

Det passer ikke helt morfar er opkaldt men uanset om det er Peder Jørgensen Borck eller Peder Jørgensen Vorre vil han jo hedde Jørgen Pedersen

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Johansen [5251] Dato 31 Maj 2017 - 15:59
I kirkebogen står der, at Ane Pedersdatter er født 5. december 1813, døbt 6. februar 1814. Hendes forældre er Peder Jørgensen Borch og hustru Ane Nielsdatter.
Der står Peder Jørgensen Vorde.

Og dermed skulle sagen vel være afgjort.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.