Segl brugt i underskrift

Startet af Lise Vinther Hviid, 12 Apr 2011 - 19:50

Forrige emne - Næste emne

Lise Vinther Hviid

Jeg har en forfader, der når han skulle skrive et dokument under, brugte sin underskrift og segl.
Dette segl havde hans initialer samt en kongekrone med 5 takker, rundt i kanter var der grene.

Er der nogen der ved, om dette udseende havde nogen betydning?

Venlig hilsen,
Lise Hviid.

Hans Poulsen



Hej Lise

- Hvornår levede den pågældende forfader?

- Var han indehaver af en høj stilling ved hoffet, i Danske Kancelli, Udenrigstjenesten eller lignende?

- Hvor i landet boede forfaderen?

- Har du fundet ham i en folketælling, så vi kan lære ham nærmere at kende?

- Enhver havde og har lov at få sit eget våbenskjold - måske havde og har enhver også lov til at købe lak og sejl med takket krone.

- Hvad er forskellen på en krone og en kongekrone? Er fem takker finere end fx tre takker?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Vinther Hviid

Min forfader, Oluf Jacobsen Winther, var forpagter af Holmgaard, Skals, Viborg amt.
Han levede i begyndelse af 1700-tallet, dør 1769 på Halkær, Nibe, Aalborg amt.
Hans omgangskreds var bla. præster. Han havde to piger, der begge blev gift ind i præsteslægten Uttermøhlen

Hans Poulsen



Hej Lise

KRABSEN har flere stednavne Halkær, men jeg har ikke fundet begravelsen i de to sogne, jeg har gennemgået.

AO
Aalborg amt
Hornum herred
Nibe-Vokslev
1765 - 1813
Opslag 421
Højre spalte, øverst, 1769,
men dér ser jeg ikke Oluf Jacobsen

Hornum herred
Bislev sogn
1740 - 1811
Opslag 74
Venstre spalte, øverst, 1769
- heller ikke

KRABSEN
Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning
Halkær Bislev Hornum Aalborg  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Halkær Ejdrup Års Aalborg  Manuelt/NJA
Halkær Stadil Hind Ringkøbing  Bebyggelse.
Halkær Ullits Gislum Aalborg  Manuelt/NJA
Halkær Vive Hindsted Aalborg  Bebyggelse.

Jeg er bange for, at jeg ikke kan give dig en forklaring på seglet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Vinther Hviid

Hej Hans.

Jeg har 2009 haft kontakt med en Gert Hviid, som oplyste:
Bag i den ældste kirkebog for Blære – Ejdrup sogne, står at "Seigr Ole Jacobsen Winther der døde paa Halkiær den 12 Maj 1769, skænkede 100rdl hvoraf renten skulle uddeles til de fattige i Ejdrup sogn".
Udi dette Kald er ingen Slags Stiftelse, Legatum, Donation eller deslige til fattig og gudelig Brug, uden Alene en Donation paa 100de Rdr Hvis Aarlige Rente er tillagt de fattige udi Eidrup Sogn, disse 100de Rdr er givet af Seigr Ole Jacobsen Winther, der døde paa Halkiær d. 12 Maj 1769, da han laae paa sin Syge Seng, Hvor over intet Gave-Brev derom af den Sal. Afdødeblev forfattet, men den udlovede Capital er rigtig udbetalt af Arvingerne til Hans Excellence Hr. Stift Befalings Mand Hvitfeld, mod hans derfor given Qvittering, som er i Halkiæer Eieres Forvaring. [Blære-Ejdrup kirkebog].

Venlig hilsen,
Lise Hviid

Lise Vinther Hviid

Han er desuden nævnt i Didrik Iversen til Sødal, hans skrivekalender fra 1746.
http://www.rodding-borger.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=149:en-herremands-dagbog&catid=30:sodal&Itemid=151
Der står bla.:" Paa Holmgaard aflagde Didrik Iversen ogsaa otte Visit, nemlig hos Forpagteren. Oluf Jacobsen Winter. Denne havde, som nævnt, tre Døtre, der var gift med Præster i Egnen, hvilke ligeledes hørtc til Didrik Iversens Omgangskreds"

Hans Poulsen



Vel, Lise, mon vi kommer det med seglet nærmere?

"Hvor over intet Gave-Brev derom af den Sal. Afdødeblev forfattet..".

- Det kan altså ikke være dér, at seglet findes.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Vinther Hviid

Nej, Hans. Det er fundet under Øster Oustrupgårds historie, nævnt på side 24 som:1761 skoede.
http://www.rodding-borger.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=149:en-herremands-dagbog&catid=30:sodal&Itemid=151.
Nederst i skøde er der vist et brunt segl.


Peter Kristiansen

Kronen er i allefald ikke en kongekrone - måske snarere en grevekrone ? Ejer han et grevskab - men så burde han have et "patenteret" våbenskjold, og ikke bare et navnetræk omgivet af grenværk.

Seglet nedenunder har også en grevekrone - eller hvad det nu er?
M.v.h. Peter Kristiansen

Lise Vinther Hviid

#10
Nej, han ejede ikke noget grevskab.
Kunne man så blot anskaffe sig et segl, og selv bestemme udseende? Nogem der ved det?

Steen Thomsen

Et segl kan enhver skaffe sig og har altid kunnet det.
Adelig er han ikke, der er ingen Winther-familier der stemmer.
Der var en forordning om kroner på våbenskjolde, men den blev ikke overholdt, så den er ikke ret interessant. Så sålænge han ikke brugte en lukket (konge)krone, var der ingen der kom efter ham, om de så har syntes at det var 'passende' skal jeg ikke kloge mig på...

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/